lördag 10 april 2010

Du behöver inte ha tagit första steget för att ta andra

Igår så kände jag och Marlena oss lite stressade. Vi hade satt deadline för att bestämma domännamn till dagsskiftet och när vi pratade på morgonen hade vi fortfarande inte gjort det.

När vi bollde om varför vi behövde bestämma oss så var det flera saker:
- Vi skulle återkoppla till de företag som hade svarat på vårat mejl och var intresserade av partnerskap eller annonsering
- Webbkodar-Jenni var peppad på att sätta igång och koda sajten
- En formgivare som ville göra sajtens design hade hört av sig och var peppad på att komma igång på direkten

Med detta aktuellt så ville vi passa på och vara effektiva och komma igång.

Det relevanta i det här fallet är att vi inte var tvungna att bestämma domännamn igår för något av det. Det går alldeles utmärkt att börja tänka design utan namn färdigt (som tex den begåvade Johan Thermænius gjorde för ett Medborgaranalysen-projekt nyligen), och det går utmärkt att koda och lägga ut en testsite utan domännamnet färdigt. Och företagens anställda är lediga till på måndag.

Man ska inte skjuta på saker för sakens skull, men man ska komma ihåg att det är väldigt få saker som inte kan vänta. Det finns ett avsnitt av vita huset där han Josh Lyman/Bradley Whitford stormar in i presidentens/Martin Sheens kontor och säger att det är något som de akut måste ta tag i, och presidenten frågar lugnt: ”är vi under attack?”. Nej, svarar Josh. Härdsmälter något kränkraftverk? "Nej" Är nationens säkerhet på något annat sätt hotad? "Nej". ”Dåså” svarar presidenten, då kan det vänta. Ungefär. Jag minns inte exakt. Och lite så är det. Det är väldigt få saker som egentligen är akuta, om vi tänker efter.

Ofta tar steg väldigt lång tid att ta, om man sitter och väntar in steget innan. Titta på stafettlöpare, när de står där och väntar på att lagkamraten ska komma fram. Vilken ångest! Man vill bara kuta och måste vänta! I det fallet bryter man en regel om man springer innan stafettpinnen är i handen, men i de flesta andra fall så måste man inte vänta. Därför kan vår designer börja skissa innan vi bestämt namn, och vår kodare likaså börja koda.

För mig är det alltid en avgörande faktor att inte hänga upp fortsatta steg på att saker ska vara klara. Det handlar delvis igen om det här med marginella skillnader. Visst blir det bättre om du har namnet färdigt – men exakt hur mycket bättre? Marginellt bättre, troligtvis. De flesta saker vi gör till ”avgörande” är sällan det. Det avgörande är tutti. Och det hänger inte på en enstaka detalj.

Dagens make money-låt är den för mig kanske mest avgörande, en DJ Premier-producerad pärla med Jay Z – A million and one questions.

Etiketter:

Dag 11: Svårt att bestämma oss!

Lite kort summering av dagen bara eftersom vi inte heller jobbat mycket idag, det är ju trots allt lördag.

Vi var och är ärligt talat lite ambivalenta kring vad vi ska kalla sajten. Framförallt så är det väl ett vägskäl om huruvida vi ska bygga ett varumärke som drar mycket trafik till sajten, eller ett varumärke som också går att använda som ett koncept vi säljer in till företag. Spontant så är ju styrkan också med hundralaxprocessen att vi suger åt oss mycket folk och det kanske är det vi ska satsa på. Samtidigt som det är större marginaler på försäljning av tjänster till företag.

Så Carlena har konfererat på telefon och msn ett par gånger under dagen om allt möjligt kopplat till namnen.

Bon Start föddes ju egentligen ur en sån tanke, att man kan göra en fin logga som klingar bra hos personalchefer och vd:ar som vill ge sina anställda en bra start på dagen. Medan Dagens Lax och pangstart.se, lättare blir en snackis och drar folk. Här är resultaten från enkäten vi la ut idag. Imorgon bestämmer vi oss som planerat och det kommer bli en himla kul vecka!

Nu ska Carlos kolla på El Clasico och Marlena göra Malmö osäkert!

Etiketter:

På MSN med Sakine

Carlos säger: Jag älskade passusen om att vi slösade pengar

Carlos säger:
eftersom ölen på stureplan kostar 10 kr mer och vi fick loggan gratis

Sakine säger:
gratis!? wow, schyssta kontakter

Carlos säger:
dela med dig och bli rik sakine
nima kan ju också rita, han kan väl hjälpa dig om du startar eget
eller någon annan?

Sakine säger:
Nima vem?
jag är bra på att rita själv
ställt ut på liljevalcs
nu diskar jag mest
måste städa vidare
trevlig helg hörru!

Carlos sa (21:54):
ok, jag slösar vidare på mina pengar här så länge!

Etiketter:

Svara gärna - andra varvet!

Etiketter:

fredag 9 april 2010

Dag 10: brastart.se STEKT, ny idé?

Hej allihopa!

Marlenas vilofredag blev till en spännande-fredag. Hon fick tag på brastart-ägaren som ville ha fem lax för domänen. I god sed med Carlos inlägg igår, sa vi att det inte var rimligt. Inte en chans att vi lägger hälften av vårt kapital på en domän!

Istället så har vi under dagen resonerat så här:

Vi tror mycket på ”en bra start” som nisch. Ni och de ni och vi känner verkar också tro på det eftersom det vann stort i gårdagens enkät. Av rena affärsmässiga skäl är det också en kul idé, eftersom man förutom hemsidan och stor trafik där, kan bygga in en försäljning av ”bra start event” till företag, som kan vara kopplade till att ge personalen en bra start på dagen, eller en bra start på veckan, eller en bra start på året, eller ja… ni förstår. En bra start på dagen är ju uppenbarligen det som går att sälja mest. Inspirerade av att MTG:s säljavdelning här berättar om hur de inspirerar anställda och kunder på besök med irrationella aktiviteter på kontoret, tror vi att många företag kan vara peppade på att via ”en bra start” få små spännande saker att hända på morgonen på kontoret. Sånt som inspirerar, peppar, stimulerar, glädjer de anställda. Hur många beställer inte en fruktkorg tex, bara för att det peppar folk. Tänk då att likt MTG få fixat att det kommer en poet och orerar vid receptionen på morgonen, någon som spelar fiol, någon som bjuder på godis, någon som ger en kram… Vi tror att möjligheterna där är stora.

Att bilda varumärke kring en bra start kräver inte brastart.se Det kräver bara ett fungerande namn som har som punchline (på nördspråk USP, Unique Selling Point) ”en bra start”. Det kan vara ”Dagens Lax – en bra start”, eller ”GoGoGo – en bra start” eller vad som helst.

Så för att spika domännamn innan måndag, då vi vill börja svara på företagens mejl, ber vi er idag om idéer på namn, som kan ha uspen ”en bra start”. Det vi får in lägger vi imorgon lördag kväll ut för omröstning, och utifrån det fattar vi ett beslut om vilken domän vi registrerar.

Etiketter:

torsdag 8 april 2010

Dela med dig och bli rik

Albert Åkerman är en sån som jag skulle vilja vara, jag har till och med haft Carlos Åkerman som användarnamn och hans foto som profilbild på Facebook under en förvirrad eftermiddag/kväll. Albert är kul och klok och bra och en av kumpanerna i Riket.se, som också driver en reklambyrå med ligan som heter Fellowshop. Men det var inte det viktiga.

Det viktiga är att första gången vi träffades, när de skulle presentera idén om Riket för mig, så sa jag att jag trodde på devisen ”dela med dig och bli rik”. Jag minns inte exakt hur jag sa det, eller i vilket sammanhang, men Albert påminner mig ganska ofta om att jag sa det och att han peppade loss på tanken.

I det fallet handlade det om att vi ganska snabbt skulle bestämma oss för att dela på ägandet av Riket och hjälpas åt att dra igång kalaset, och att tanken helt enkelt var att även om fler delade på kakan så gjorde vi kakan större tillsammans, på alla sätt, och därmed fick bara alla mer även om vi var fler. Samtidigt så inledde vi samarbete kring ett ytterligare företag jag är igång att starta kopplat till deras reklambyrå där de har en lika stor andel som jag har i Riket.

När det kommer till idéer och företag delar vi sällan med oss av det vi har. När vi satte igång 100LAX undrade många om vi inte var rädda att någon skulle sno vår affärsidé. Ibland undrar folk varför vi delar med oss av våra trix på hur vi tjänar pengar. Och nu i dagarna har vissa undrat om vi inte är rädda att folk ska registrera domännamnen som vi diskuterar huruvida vi ska köpa eller inte.

Ponera att någon gör just det. Någon bestämmer sig för att köpa de fyra domänerna här nere för 100 kr styck. Det enda som faktiskt händer då är att personen i fråga blir 400 kr fattigare och One eller Loopia 400 kr rikare. Vad gäller vår idé så hittar vi såklart helt enkelt hellre en annan domän, än köper loss en av domännorparens adresser för mer än 200 kr. Domännorparen har fyra bra domäner och kan säkert starta något företag med dem, och då är det superkul. Men chansen är stor att beteendet bara gör att man sitter där med domäner som man inte kommer till skott att göra något vettigt av.

Rädslan av att dela med sig av idéer eller tankar som vi tycker är crucial för verksamheten vi vill driva, eller unika på något sätt, bygger på rädslan att förlora dom. Men du kan ju inte förlora din egen idé. Det enda som kan hända är att någon kopierar den, och då får du väl tävla med personen i fråga om vem som har den bästa produkten. Det kan bli en osjysst fight om det är någon som tar den som är mer etablerad eller liknande, men då ser jag det som att det var otur och kanske inte meningen att jag skulle driva just den idén. Rädslan av att förlora en idé gör ibland att vi klamrar oss fast vid den så hårt att vi slutar få nya idéer. Om du hela tiden är i ett omlopp av idéer får du också nya. Alltså behöver du då inte vara rädd för att någon ska ta dom, eller härma dom. Och för att någon annan gör det kan du alltid göra det själv ännu bättre.

Det har alltid varit min tanke, att om någon snor min idé så är den nog rätt säker på att den kommer genomföra idén bättre. Om den missbedömer sin egen förmåga eller har hybris, synd för den. Om jag har lust så testar jag sen istället. Om någon tar åt sig hedern för något som jag tycker att jag kom på? Who gives a flying fuck. Så länge vi tillsammans hela tiden drar till samhället, folkets behov och annat som behövs, så är det mig likgiltigt om det är jag eller någon annan som gör det. Självklart tycker jag att det är kul att göra saker jag tror att jag kan göra bra själv, men om någon annan gör det jag ville göra så är det bara bra. Jag kommer ju själv ändå aldrig hinna göra allt jag tycker ska göras!

En enkel sån grej var att jag hade skissat upp en idé för ett par år sen om att ha en Reklamcykel, som skulle åka runt och ha ljud och reklamskylt på stan, som man sålde in till företag. Jag gjorde en pejl likt den jag gjorde nu och fick ett tjugotal positiva svar från intresserade kunder. La det på hyllan lite och sprang sen på en begåvad figur på en fest som hade en liknande idé, som jag såg att han var på väg att göra verklighet av. Då la jag ner och gav honom mejlen jag hade fått från potentiella kunder.

För några månader sen försökte också sajten 365saker att slå världsrekord i idégenerering och då bestämde jag mig för att ta tillfället i akt att göra mig av med 66 av de runt 100 idéer på företag och projekt som låg i min projektmapp. De som jag såg att jag aldrig skulle dra igång kunde jag lika gärna drämma iväg och se om det blev nåt av på något annat håll. 365saker lovade nämligen att alla idéer skulle förvaltas och de skulle titta på om de kunde gå vidare på något sätt med alla bidrag som kom in. Ni har en zip-fil med ideerna jag gav bort här. Vissa projekt har lite mer innehåll, andra bara en textfil eller något helt oförstående. Det är bara att ta för sig.

Rädslan att förlora något är också rädslan att förlora något man skulle kunna ha. Så småningom blir utvecklingen av den rädslan nästan absurd. Men ovanstående bygger också på uppfattningen att vi som människor är begränsade och världen vi lever i likaså. Vi har de här idéerna och sen inte fler. Eller det här är det enda domännamnet som kommer funka. Eller de här kunderna kommer lämna mig om jag tipsar om den här andra verksamheten som de kan bli kunder hos. Om du alltid är övertygad om att du kommer på något nytt smart, en ny kund, en ny idé, så är det ju bara att dela med sig. Det är ett sätt att inspirera utveckling.

Om väldigt många nu efter att vi bloggat om det börjar kontakta företag på det här sättet som vi redovisade i inlägget innan, så kommer det antagligen att bli mindre effektivt när vi gör det. Vi kommer skilja oss mindre från mängden. Men då är det bara att komma på vad nästa steg i kommunikationsutvecklingen skulle vara och försöka bli bland de första att göra på det sättet.

Dagens make money-låt är från spanska rapparen Supernafamacho från gruppen CPV. Den är bra att lyssna på när man känner att det går jävligt bra, så bra att folk börjar snacka skit om en!

Etiketter:

Dag 9: Programmerare kirrad, svar från företag och fortsatt domänvånda!

Hejsan,

Vi har fortsatt domännamnsvånda och deadline är satt tills imorgon. Hittills har vi fått ca 85 svar på enkäten. Och vi lade upp den i förmiddags! Tack för er input. Brastart.se leder (37 st), följt av pepp.nu (25 st), dagenslax.se (13 st) och slutligen gladstart.se (9 st).

Våra tankar går isär lite. På ett sätt vill vi ha ett namn som betonar startsida och må bra temat - då skulle exemplvis brastart, pepp, gladstart etc vara alternativ. Däremot är vi lite oroliga att namnen försvinner i myllret av andra startsidor som superstart.se, start.se, dinstartsida.se osv, och till och med associeras till dem (ve och fasa).

Dagenslax eller något namn som går åt det mer galna hållet skulle ha fördelen att sticka ut. Sticka ut = lättare att komma ihåg. Vad tror ni? Mer betoning på må-bra temat och/eller startsida eller något helt annat som sticker ut?
Förutom detta har vi idag, tack vare Åsa P tips hittat Jenni som kommer programmera må bra sajten! Vi sätter igång så fort vi köpt domän, dvs. imorgon senast. Mer om detta längre fram, men vi är sjukt nöjda i alla fall.

Slutligen har vi börjat få svar från marknadschefer som vi börjat titta igenom. VId första anblicken ser det ut såhär: Det är kanske 80 som svarat och majoriteten är positiva till idén i stort, ett tiotal öppna för samverkan och 2-3 som är mer direkt intresserade av ett konkret samtal. Det är superbra. Dessutom bara 5-6 nej tack och ett med inslag av ilska. Det är främst "mindre" företag som hört av sig, det vill säga företag med en omsättning på ca 0,5-0,99 miljarder. Vi har dock inte övergett idén om en huvudsponsor.

Imorgon ska vi sätta oss med affiliates. Ingen av oss är särskilt insatt i det hela. Är det någon som har några råd till oss? Vanliga fallgropar? Saker man ska tänka på? Vad är ett bra affiliatesprogram? Hjälp!

Som vanligt går det bra att maila oss på carlena@100lax.se om ni inte vill kommentera i bloggfältet.

Vi hörs!


Etiketter:

Svara gärna!



Glöm inte trycka på skicka! Och när du gjort det får du gärna motivera ditt svar med en mening eller två i kommentarsraden så vi får bästa möjliga underlag!

Etiketter:

onsdag 7 april 2010

Dag 8: Kundkontakt och briljant idé(!)

exponering
event
startsida


står det bara i anteckningarna från vårt arbetspass imorse.

Vi ägnade timmen vi jobbade åt att tänka vidare kring hur vi skulle approacha blivande kunder och resultatet ser ni i det här dokumentet, där vi skrivit fyra mail. Två är till marknadschefer och personalchefer på företag som omsätter över en miljard, och två till diton på företag som omsätter mellan 50 och 999 miljoner kronor. Kontaktuppgifterna till dom har vi fått via DataDia, en databas med företagskontakter som Carlos prenumererar på. För runt 8000 kr per kvartal får du tillgång till månadsvis uppdaterade uppgifter till företag. En värdefull investering som gör ditt liv enklare och den här typen av aktivitet möjliga. Vill man inte prenumerera går det också att köpa loss enskilda mejladresser.

Mejlen har vi precis skickat iväg, och när vi jobbar så här så är två nycklar att göra det effektivt och brett men ändå personligt. Via Mail List King kan man med lite övning göra utskick där man har vissa parametrar som byts i varje mejl. I dokumentet med mejlen vi skickade ser du att det står %Company% på vissa ställen. I mejlen som vi skickar till marknadschefer har vi där lagt in personalchefens namn, och i de som vi skickar till personalchefer har vi där lagt in marknadschefens namn. På samma företag alltså. Det är smart att testa flera ingångar på ett och samma företag, och smart att de blir medvetna om att du kontaktat båda.
En annan rolig sak vi diskuterade om imorse var att när vi spånade kring nyckeln i det här, nämligen att folk faktiskt gör sidan till sin startsida, kom på följande:

Carlos är ett rätt stort fan av att bygga hype genom att låta teasers ligga ute (se tex http://www.babydays.se/ eller http://www.riket.se/) och kan de mana till interaktivitet är det ännu bättre. Teser om attraktionskraften hos det som skall komma kryllar också Handels-Jesus Micael Dahléns tankar och forskning kring, som inspirerar oss.

Därför tänkte vi lägga ut en sida på domänen som till en början inte ens behöver innehålla en logga, utan bara texten: ”Det här är snart Sveriges bästa startsida. Den kommer få dig att må bra. Gör den till din startsida redan nu så missar du inget, och kan också hjälpa till att utveckla den.”
Eller nåt.

Vi tänkte på att vi så dels får ett antal personer som redan innan sidan finns har den som sin startsida och därmed har en garanterad ”startpott” med användare. Dessutom kan dessa få en fråga om dagen att svara på, kring innehållet. Typ ”vilken logga gillar ni bäst”, ”är det här fint”, ”vill du ha det här”, osv. På så sätt tar vi vidare ”history in the making”-konceptet.

Därav vårt behov av domän och startsida. Eventuellt nappar vi på snorigasaras idé om gladstart.se tillsvidare och ändrar när vi kommer på något bättre.

Prio då blir att komma på namn och sen skissa på logga. Sen ställa rätt frågor och skapa känsla någon vecka eller två medan vi fortsätter kundkontakten.

Mejlen som skickas ut till kunder idag pejlar vi också imorgon och sätter oss med ordentligt måndag nästa vecka, när de flesta kommer att ha svarat. Vi kommer berätta mer om hur man arbetar effektivt med kundkontakt via mail så småningom.

Förresten, det här med exponering, event och startsida var vår topp tre på erbjudanden till företagen. Idén om att sälja annonsutrymme (exponering) att ha kurser, workshops mm för personalen (event) och sen idén som vi spann vidare på med Martina och Åsa P om att erbjuda företag skräddarsydda startsidor (det var startsida).

Men som sagt: fundera gärna på namn!

Och en fråga till har vi: enligt det vi skrivit ovan, skulle ni lägga till det som startsida under utvecklingen?
Era kompisar?
Trevlig kväll!

ps. Vi ringde också Åsa P och fick kontakt med programmeraren hon tipsade om. Henne ska vi träffa imorn! Marlena har lovat att inte vara dryg då.

Etiketter:

Vad ska vi heta?

Hej allihop!

Vi väntar med inlägget om dagens arbete för vi har en viktig sak vi vill engagera er i: nämligen vad sajten ska heta.

Vi kommer berätta mer om tankarna som lett oss till att skynda på namn-arbetet lite ikväll runt 22.00, och hoppas ni vill spåna med oss nu.

Brastart.se som vi tänkte är upptaget och vi får inte tag på ägaren (Livets Ord, rätt kul) och i övrigt står det just nu lite still.

Alltså: förslag på domän eller namn eller både ochsajten.

Tack!

Det går som vanligt också bra att mejla carlena@100lax.se

Etiketter:

Vem tar du råd från?

Min syster och jag fastnade i en diskussion i påsk. Hon tycker att hon påverkas mycket av vad andra säger och gör. Att det påverkar hennes egna tankar och handlingar. Hon kan vara riktigt peppad över något och sedan möter hon någon som säger något negativt om saken och plötsligt har hon tappat all energi, lust och vilja.

Jag tror många känner igen sig i detta. Vi påverkas mycket av andra - särskilt av dem som står oss nära eftersom vi vet att de bara vill oss väl. Jag tror på att vara lyhörd, men ibland finns det en fara i att lyssna för mycket på andra. Min mentor säger ofta "du går väl inte till en tandläkare och frågar hur man flyger. Du går till en pilot".

Exemplet blir löjligt, men poängen tydlig och viktig. För är det inte allra oftast så att vi frågar personer om råd, personer som inte alltid vet vad det pratar om, även om de menar väl. De talar ur sin erfarenhet, bakgrund och föreställningsvärld. Följer du deras råd, är det troligt att du kommer få deras resultat.

Jag har tänkt rätt mycket kring detta. Mina föräldrar är fantastiska och stöttar mig men om sanningen ska fram så är de inte alls nöjda över min uppsägning. De är oroliga (som föräldrar kan vara) och förstår inte hur jag kunde säga upp mig från mitt, i deras ögon, välbetalda konsultjobb. Hade jag följt deras råd, hade jag aldrig gjort det. För dem är entreprenörskapet främmande och affärsmöjligheterna på internet abstrakta. De har inte den bakgrunden, inte de erfarenheterna och har därför svårt att ge mig råd inom just detta område. Istället för att överge tankarna på entreprenöskapet vände jag mig till dem som är framgångsrika (internet)entreprenörer för att samla deras bästa råd inför 100 lax starten och insåg att det inte behövde vara en så stor grej.

Jag har helt enkelt blivit noggrannare av vem jag tar råd ifrån. Jag samlar input från många men tar råd från dem vars resultat jag själv vill uppnå. Jag försöker lyssna på experterna.

Etiketter: , ,

tisdag 6 april 2010

Dag 7: Innehåll för Må-bra sajten!

Idag har Marlena analyserat svaren från undersökningen - 110 svar på 3 dagar! Ni är helt otroliga. Vanligtvis brukar 30 svar vara minimalt för att dra slutsatser, 50 helt ok men 110 svar. Tack!

Detta har ni som startsidor:
Google 41%, Inget 10%, MSN 9%, Apple/datorn 5%, Nyheter 5%, Mail 5%, Startsidor 5%, Annat: 20%

De allra flesta har alltså Google som startsida. Vi kan också se att startsidor verkar vara något folk inte orkar engagera sig nämnvärt i. När vi frågade "Vad är det som är bra med din startsida" var det endast 4 av 110 som sa något i stil med "den inspirerar mig, jag blir glad".

 Att "enkelt söka/hitta information", "ha något som laddar upp snabbt" och "vet inte/det blev bara så" var huvudanledningarna till valet av startsida.

Det finns alltså helt klart potential här enligt er! En idé vi fick var att om vi gör den bästa startsidan så kan man faktiskt också ha ett ben av vår affärsverksamhet som är att skapa startsidor åt andra företag eller organisationer. Vad tror ni om det?

Vi kikade vidare på saker som ni skulle vilja ha på er startsida. Vi tittade på de som svarat 8-10 på den tiogradiga skalan och gjorde nedanstående diagram. "Länkar till sajter jag besöker ofta" var viktigast, följt av "inspirerande fotografier" och "dagens kreativitetstips". Låter det vettigt? Har ni några fler förslag på saker som ni vill ha på er startsida?



Under tiden jobbade Carlos med att dra fram företag som skulle kunna tänka sig att vara huvudsponsor till oss. Han tänkte att företag har ca 2-3% i marknadsföringbudget och därför borde företagen omsätta minst ca 1 miljard för att kunna tänkas vara intresserade av ett nära samarbete med oss.

Titta på den här listan och kom gärna med idéer på vilka av företagen i vår företagslista som skulle kunna vara intresserade av ett större partnerskap likt det vi pratade om Dag 3.

Dessutom utformade Carlos ett mail till marknadsföringschefer:

Hej!


Jag håller på att utveckla en startsida med ”måbra”-tema, och är på jakt efter lite tankar om vilken glädje ett företag som ert skulle kunna ha av den. Det kommer självklart finnas klassiskt exponeringsutrymme i form av olika bannerformat, men vi vill gärna hitta fler kreativa lösningar.

Så lite sådär förutsättningslöst är jag nyfiken på om ni skulle ha någon idé på dels hur ni skulle vilja synas på sidan, men också om ni har generella idéer på vad sidan skulle kunna tänkas innehålla.

Vår idé är kort att göra en fräschare och mer clean startsida än de som finns idag (snabbstart.se, leta.se) som är uppmuntrande, där du möts inte bara av verktyg som tillfredsställer dina surfbehov (Google, Facebook mm) utan också framträdande ”pepp” som textrader som uppmuntrar dig (”Du är fantastisk!”) och tips på vad du kan göra idag, länkar etc, till sånt som får dig att må bra. Det kan vara ett bra recept eller ett relationstips eller ”dagens utmaning”.

I en kort enkät vi gjort som vi länkar till här kan du se hur folk har svarat. Kom gärna med idéer!

Tack och på återseende,
Carlos

Och detta  var dagens dagsverk! Går bra att kommentera här eller mejla idéer till carlena@100lax.se

tjing!

Etiketter: , , , , ,

måndag 5 april 2010

Vårt arbetsdokument

Här ligger nu dokumentet som vi planerar i och arbetar efter, för alla som vill att titta in på. Vi kommer att ha länken här i högerspalten också!

http://spreadsheets.google.com/pub?key=tUjlCD7h1b1RJGzJ2AqAgZw&output=html

Passar på att slänga iväg ett tack till Heidi Harman som invigde mig i fördelarna med att jobba i Google Docs när hon och hennes liga byggde Klart jag ska vara hemma-sajten den här våren! Så här såg det arbetsdokumentet ut när sajten var färdig.

Etiketter:

Dag 6: Nästa viktiga vecka planerad via MSN

Carlos säger:
nu!
dåså
vad ska vi göra

Marlena säger:
hej!
nu ska vi se
veckan plan kanske?
och när vi ska få upp sajten också. typ. så vi har ngt att skjuta mot.
plus starta företaget. tror du carlena är ledigt

Carlos säger:
ja vi bör göra ett exceldok på google-docs med uppgifter
gillar du carlena?
har du sett de andra ideerna?

Marlena säger:
alltså jag menade till vårt hb. inte till startsidan
mm, vi kanske ska brainstorma några egna också. Har du koll på hur många som svarat på enkäten`?

Carlos säger:
ah ok
vi kan kolla
bradag.se
borde ju gå att ta
och enbadag
enbradag
menar jag

Marlena säger:
ja, men jag funderar på om vi ska köra "må bra" i namnet eller mer "starsida"
startsida

Carlos säger:
brastart

Marlena säger:
jag är iaf rätt inställd på att vi ska få folk att ha det som startsida. det är ju halv grejen

Carlos säger:
kanske
så kan man foka på brastart på dagen

Marlena säger:
precis! typ vad jag tänkte

Carlos säger:
men ha annat också

Marlena säger:
startabra

Carlos säger:
så blri det startsida i dubbel bemärkelse
jag kollar om brastart är ledig

Marlena säger:
startabra kan vara ett alternativ

Carlos säger:
absolut
men jag tycker brastart i så fall är mer relaterbart
så som folk säger
"en bra start på dagen"

Marlena säger:
absolut, är det ledigt?

Carlos säger:
kollar nu
fan det är nåt fel på loopia när man letar
testar igen om 5
ok vi lsitar sånt som måste göras i veckan
registrera domän
starta HB
skiss på mejl till företag
kolla av enkäten
NU; bör vi snurra iväg enkäten på fejan under kvällen

Marlena säger:
bra start är upptagen-
ja! det är en bra idé. Har du startat facebook grupp förresten?

Carlos säger:
användare

Marlena säger:
startabra är ledigt
kanske att brastart.nu är ledigt. ser inte det på one.com

Carlos säger:
ok

Marlena säger:
peppstart är ledig

Carlos säger:
lägg ut på facebook, länk till enkäten
och fortsätt på todolista, så kolalr vi det sen

Marlena säger:
vi kan fundera på synonymer till bar
bra

Carlos säger:
starta HB
skiss på mejl till företag
kolla av enkäten

Marlena säger:
registrera domän
starta HB
skiss på mejl till företag
kolla av enkäten

Carlos säger:
vi skulle behöva börja fiska efter formgivare/kodare

Marlena säger:
mejla företag
kolla affiliates

Carlos säger:
jag tycker vi ska ha en version av sidan ute ganska snabbt som folk kan börja testa och ge input på

Marlena säger:
jag håller med. Helst om bara någon vecka om det går. Så vi kan justera den

Carlos säger:
precis

Marlena säger:
skulle kunna lägga ut det på bloggen som en "direktkvalificerinf"
till 50procentarna tänker jag

Carlos säger:
jag snackade med en snubbe som berättade att välgörenhetsorganisationer ofta har nånting kungarelaterat till sina sponsorer
att dom har nåt pris som delas ut av kungen för att sponsorerna ska kunna bjudas på middag med kungen
eller drottningen
och då blir marknadschefer kåta av det och tackar ja
dom säger ju inte att det är därför, men det spelar in

Marlena säger:
hur tänker du nu?

Carlos säger:
jag bara slängde ut det så du kan tänka på det

Daniel Westling startade ju gym och grejer
borde ha nån slags hälsointresse
typ
eller ja, bara fundera på vad man kan erbjuda en huvudpartner
bra ide med direktkval

Marlena säger:
ok, jag är med nu. trodde du kommenterade direktkval
du! här kommer en idé till. Vi lägger ut denna chattdiskussion på bloggen idag som Dag 6 = 2 flugor i en smäll

Carlos säger:
när vi pratat klart så gör jag en todolista på Google Docs som vi delar
som vi också kan ha öppen för andra att se
men bara vi kan ändra i

Marlena säger:
haha
vi tänker lika - se mitt inlägg innan om chattdisk.

Carlos säger:
haha såg det
vad ska du göra åtta förresten? som är så jääävla viktigt?
det kanske du inte vill berätta om det här ska publiceras
haha

Marlena säger:
haha - det är ok för jag ska UTBILDAS - personlig utvecklingskurs

Carlos säger:
20.00?

Marlena säger:
ett telefonseminarium. En timme varje måndag. Bob Proctors program

Carlos säger:
nu tappade vi fokus
spännande

Marlena säger:
men nu är vi oproduktiva

Carlos säger:
men vi har väl i alla fall listat det viktigaste då
borde hinna det mesta av det imorgon
eller vi ska
det ska gå
haha
jag gör google-docset

Marlena säger:
Ska vi till och med unna oss 1,5h? Hinner du?

Carlos säger:
jorå
vi har ju säckat hela helgen
men då ses vi 9.30

Marlena säger:
yes box!

Carlos säger:
jag lägger ut på bloggen så kan du köra ditt bob proctor-pepp
tjingeling

Marlena säger:
ska jag slänga ut detta på bloggen så styr du facebookgrej + google doc?

Carlos säger:
jag kan ta allt
spring du
tjitjing

Marlena säger:
ciao
ses imorgon. Thanks.

Etiketter:

söndag 4 april 2010

Dag 5: Vila!

Och på den femte dagen vilade Carlena.

Vad gör vi egentligen när vi inte jobbar? Med de där 30 timmarna som "blir över" när vi ska driva 100LAX-företaget på 10 timmar i veckan? Det är en fråga vi fått och som vi kommer svara på allt eftersom.

Själv driver jag ju ett antal andra företag och projekt parallellt, framförallt MIKLO och Medborgaranalysen, men också Klart jag ska vara hemma-kampanjen. Totalt lägger jag runt 35 timmar i veckan på arbete och resten på att vara med min familj och inte minst mina egna barn. Om en stund ska jag till min pappa och titta på Real Madrid-match. Sånt! Eventuellt kommer jag skriva lite om hur fotboll inspirerat mitt entreprenörskap längre fram, men det får bli en arbetsdag. Njut tillsvidare av en av den senaste tidens mest magiska konstverk.

Etiketter: