onsdag 6 oktober 2010

Varför jag älskar DagensLax modulerna! (Del 2 av 6)

Hög marginal


För att tjäna pengar finns det egentligen två vägar att gå. Antingen satsar du på stor volym eller på höga vinstmarginaler. Bäst är såklart en kombo! Men måste jag välja så vill jag ha höga vinstmarginaler. Höga vinstmarginaler innebär att jag behöver sälja till färre personer men kan fortfarande tjäna en rejäl hacka. Dessutom underlättas kundhanteringen med färre kunder.

Jag gillar produkter med 60-90 % vinstmarginaler. Vad gäller modulerna bekostar i princip första kunden produktionen av modulerna. För kund nr 2, nr 3 och så vidare har vi mycket höga vinstmarginaler.

Hela det här kriteriet bygger på att jag personligen tror att det är lättare att hitta 10 kunder som betalar mer än 1000 stycken som betalar mycket mindre.

Etiketter:

5 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Marginalen är oväsentlig så länge man inte säljer några moduler alls.

6 oktober 2010 kl. 20:53  
Blogger Annika sa...

Kul projekt, hittade detta idag!

8 oktober 2010 kl. 09:57  
Blogger Unknown sa...

Om du kan sälja och säljer moduler så är hög marginal att föredra. Om du å andra sidan har något att sälja som kräver minimal arbetskraft eller har låg inköpskostnad så kan det funka bättre med lägre pris och lägre marginaler.

13 oktober 2010 kl. 23:58  
Anonymous Niklas sa...

Vad har hänt med aktiviteten på 100Lax?
Ett inlägg varannan vecka och knappt några kommentarer längre känns märkligt efter allt pepp som var i och med första omgången!?

Personligen kan jag bara säga ett stort tack för att ni öppnade en värld av inspiration för mig (Tim Ferris mfl) men jag saknar min dagliga dos av den "Just do it"-mentalitet som ni bidrog med senast!

16 oktober 2010 kl. 12:12  
Blogger Susanne sa...

Niklas: Jag, Susanne upplever lite takniska problem, kan inte logga in och skriva inlägg. Jag hoppas det går att fixa snart eftersom jag gärna vill dela med mig om vad som händer. Bristen på kommentarer kan jag tyvärr inte göra så mycket åt. Kul att du är med på färden Niklas!

17 oktober 2010 kl. 11:06  

Skicka en kommentar

Alla som vid den tredje månadens slut har kommenterat mer än hälften av dagarna, är med och delar på den första månadsvinsten som överstiger 100.000 kronor.

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida