lördag 8 maj 2010

Dag 38: Vila och löfte om bloggtankar imorgon

Hello. Vi, eller i alla fall jag, vilar idag.

Däremot har jag insett hur ruggigt dåliga vi har varit på att skriva mer "reflekterande" blogginlägg på sistone. Så härmed lovar jag att det kommer ett imorgon! I alla fall från mig.

Ciao

fredag 7 maj 2010

Dag 37: Vi har blivit laxade och startsidan är på G


hej!

Våra hjältar Henrik och Jocke jobbar på DagensLax.se så den kommer upp idag. Maj ut kommer vi i princip använda oss av en enklare skiss medan vi jobba på "den riktiga" DagensLax under. Den och allt innehåll kommer förmodligen vara klar i juni och då släpper vi ner ridån. Med det sagt menar vi inte att maj månad kommer vara tråkig - vi kommer köra teasers och små peppande grejer månaden ut. Hursom, mer om detta när sajten är uppe.

Carlena tar det alltså lugnt idag. Och gluttar i det fina brev vi fick igår från Fina Brev till Fina Människor (se ovan). TACK! Det krävs så lite för att göra någon, i detta fall, oss så glada.
Dagens utmaning blir därför: Gör någon glad!





torsdag 6 maj 2010

Dag 36: Effektiva dagen, en timme senare!

Hallå hallå,

idag har vi planerat satsningen "Sveriges gladaste företag". Planen är att använda en sidotjänst som en instegsprodukt för företag som kanske inte känner att de har en given plats på dagenslax.se och de exponeringsutrymmen som finns där.

Vi har planerat försäljningen. Finns nu på arbetsdokumentet.

Vi har planerat infofilmen om 100LAX. Kommer om cirka en vecka!

Marlena har tänt på Abu Garcia som huvudsponsor. To be continued.

Vi har också dividerat om vilka företag vi kan tänkas samarbeta med, eftersom tex Casino Cosmopol visat intresse. Återkommer med resonemang om det. Vad tycker ni?

Carlos har träffat Fellowshop ang flashmoduler till intranäten.

Vi har också spånat på att ha moduler på gymnasieskolors intranät, kanske med inspiration, förebilder, osv. Det ska vi testa mot ett antal rektorer.

Henrik har skickat illustration till den temporära startsidan fram till 1 juni. Mycket fin. Det pirrade i Marlenas lår.

Carlos har sagt fula ord som generat Marlena.

Och, sist men inte minst, så har vi våra praktikanter här från MEDIAGYMNASIET i NACKA STRAND. Det här skriver vi inte alls efter påtryckningar från någon lärare där! Varm hälsning till Cissi också när vi ändå håller på. Tack för att vi fått så fina och bra praktikanter!

Ana Gina är också på nu, känns kul, kommer och spelar in om ett par veckor.

En bra idé Marlena pitchade var också att vi faktiskt inte marknadsfört oss mot företag med omsättning under 50 miljoner! Har ni någon ide på något vi skulle kunna sälja till dessa som då är storlek mindre?

Marlena skrev också så här till mediabyråerna, ett mycket viktigt spår tror vi som kan positionera oss bra. Någon trodde att vi var sambos, vilket är kul förstås!


Hej!

Marlena Batist heter jag och är den andra halvan av
DagensLax duon. Min bättre hälft Carlos Rojas kontaktade dig för några dagar
sedan angående input till vår må-bra sajt. Vi startade den för ca en månad och i
samband med detta sa jag upp mig som konsult på varumärkesbyrån Lynxeye efter
fyra år. Jag har en fundering som jag gärna skulle vilja bolla med dig och
hoppas du har tid.

Jag vet inte om du känner igen dig i detta,
men från min tid på lynxeye hade jag många kunder som av strategiska anledningar
ville stå för inspirerande på ett eller ett annat sätt. Antingen var det i
varumärkespersonligheten externt/internt, eller i sitt erbjudande till
konsumenterna . Vad jag fann var att inspirerande är ett svårt ord att stå för
som varumärke, det räcker ju inte att säga att du är inspirerande du måste visa
för kunden att du är det.

Att det är få sajter som äger "inspirationspositionen" fick vi också bekräftat första dagen vi lanserade 100lax då våra läsare ville att vi skulle bygga upp en inspirerande och peppande startsida där man kunde söka uppmuntran när man var låg eller deppig. Resultatet blev DagensLax.se som Carlos beskrivit i tidigare mail. Idén med DagensLax är just att bli reflexen på deppighet och därmed äga känslan av glädje, uppmuntran och nya utvägar. Helt enkelt inspirationen.

Tror du det skulle
vara intressant för era kunder att synas/annonsera på DagensLax för att
associera sitt varumärke till inspiration, definierat på detta sätt?

Tacksam för all input du kan ge oss!

Marlena


onsdag 5 maj 2010

Dag 35: Fullt ös i säljfabriken

Efter ett sjukt peppande möte med Folkuniversitetet igår känner vi att vi har fast mark under fötterna för den fortsatta försäljningen. Vi har resonerat fram tre intäktsspår som är smartast att sälja vidare på: Exponering på dagenslax.se, intranätsmodulerna, och projektet ”Sveriges gladaste arbetsplatser”. Utifrån kundkontakterna vi haft hittills så verkar det mest realistiska vara att etablera ett förhållande till partners genom att göra en mindre försäljning nu inför lanseringen 1 juni och när det rullat igång sätta sig ner med desamma och planera ett mer långsiktigt samarbete. Det kommer då sannolikt handla om försäljning på ca 5000 kr per kund nu i juni.

Vi har hittills träffat fyra potentiella partners/kunder och haft en försäljningsdialog via mejl med ytterligare tre. Hos dessa så uppskattar vi att vi har en försäljningspotential på totalt ca 20.000 kr. För att vara säkra på att sälja för 100.000 i juni behöver vi då komma upp i en försäljningspotential på 300.000 kr, vilket innebär att vi måste ha femton gånger så många kontakter (15*20=300) vilket då innebär 15*4 möten = 60 och 15*3 ytterligare mejlkontakter = 45. Det viktigaste att mobilisera snabbt är möten eftersom det tar tid. Vi har Isa och Sara men vill gärna uppmana fler, inte minst ni femtioprocentare, att engagera er som säljare maj-juni om ni kan och tycker det känns kul! Trettio procents provision på all försäljning rakt av, och det skulle handla om cirka 10-15 möten ni behöver boka och ta.

Vi har också stämt av prisnivå på samtliga tjänster och de verkar falla väl ut hos kunderna, vilket är positivt.

En annan sak som är relevant som vi nu fått flera signaler om, är att det vi erbjuder lockar marknadschefer mer än personalchefer. Marknadscheferna som nappar vill associeras med vår energi och vår betingning med glädje- och uppmuntranstillståndet, men personalchefer ser inte riktigt vad som är ”in it for them”.

Kom gärna med idéer på vad DagensLax kan erbjuda personalchefer på företag och organisationer! Vi är öppna för att ni snickrar ihop ett eget koncept ni känner passar för att glädja personal, som vi varumärker under Dagens Lax och marknadsför åt er mot en förtjänst-split.

Dagens Carlena-timmar har gått till att dra igenom mejlboxar, svara på obesvarade mejl från både kunder och intresserade laxare av olika slag. Det är så himla härligt att så många är engagerade!

Vi lovar också oss själva att bli bättre på att skriva våra mer betraktande inlägg, som flera efterlyst!

Kärlek!

Etiketter: , ,

tisdag 4 maj 2010

Dag 34: Härliga Isa och Uppsalabesök

Vi är så tacksamma för Isa som är i full gång och kontaktar alla våra intresserade företag angående DagensLax och annonsering på sajten. Plus hittar nya potentiella kunder! Idag åker trion till Uppsala för att träffa Isas kontakt på Folkuniversitetet och snacka om möjligt samarbete. Vi kommer utnyttja tiden på tåget till att snacka försäljning och hur vi ska få ihop våra 100lax.

Eftersom vi ska tjäna 100lax på DagensLax.se snabbt så tänker vi en inkomstmodell som är baserad på en fast månadskostnad för annonseringen istället för resultatbaserad (såsom klick eller procent av försäljning). Det vill säga vi vill få företag att betala oss en viss summa pengar per månad för att synas på vår sida eller till och med erbjuda innehåll. Skulle vi istället ta betalt per klick (hänvisa besökarna från vår sida till företaget sida) eller att vi får en viss summa pengar av försäljningen som sker på det andra företaget sida blir inkomsten mer osäker eftersom den beror på hur bra vi är på att marknadsföra vår kund på DagensLax. Är vi bra får vi schysst inkomst, är vi dåliga får vi ingenting och är vi superbra så kan vi få supermycket. Ni fattar.

I vanliga fall skulle både Carlos och jag välja det resultatbaserade sättet. Det är mer långsiktigt och har potential att bli så stort som vi själva gör det. Denna gång, när vi ska nå 100lax på 3 månader, ändå en relativt kort tid, väljer vi att ta det säkra före det osäkra och satsar på fasta månadsinkomster. Eventuellt kommer vi ha en mindre del som dessutom är resultatbaserad.

På tåget ska vi titta igenom DagensLax sidan och just spåna på hur mycket cash vi kan ta för olika utrymmen. Tanken här är att det inte ska vara irriterande bannerannonsering. Vi tänker snarare att användarna önskar innehållet på sidan och sedan får vi företagen att anpassa sin annonsering till att vara så relevant som möjligt för dessa. Det brukar bli mycket bättre för användarna eftersom det ger ett kundvärde (ni får det ni vill ha)! Och därigenom blir det bättre för företaget.

Marknadsföringens A och O är att inte försöka vara relevant för alla. Då blir du i bästa fall halvrätt för någon men allt som oftast helfel för de flesta. Och det är svindyrt. Istället handlar det om att välja en målgrupp och sedan få målgruppen att tycka du är riktigt, riktigt bra genom att utveckla produkt, kommunikation etc för dem. Jag kan utveckla tänket i något blogginlägg längre fram om ni vill?

Nu ska hämta upp LAXsushi och sedan möta upp Isa och Carlos på tåget!

Vi hörs sen! Tjing!

Etiketter: , ,

måndag 3 maj 2010

Dag 33: Göra pengar och snackis är prio! Och det går bra!

Idag ägnade vi två timmar åt att svara på de viktigaste säljmejlen vi har i loopen, bla Operan och Lokaldelen. Vi bokade ett möte också med de sistnämnda, som visat starkt intresse.

Utifrån snack om kunder av olika slag och inte minst Marlenas möte med Storåkers McCann förra veckan spånade vi fram att vi borde göra en sidosajt som Dagens Lax presenterar, något i stil med ”Dagens Lax presenterar… Sveriges Gladaste Företag!” Inspirationen kommer från Sveriges 100 schysstaste företag, som vår kontakt på McCann berättade om. Vi tänkte att man skulle bygga det på en undersökning som vi får hjälp av företagen att sprida till sin personal, där vi frågar hur glada de känner sig på jobbet, vad som gör dem glada där, och vad de skulle önska sig för att bli ännu gladare. Det är en otroligt enkel sak att göra, som företag egentligen kan göra själva, men som man gärna lejer ut för att det finns en poäng med att någon utifrån gör det. Om det på köpet ingår att hamna på en lista över Sveriges gladaste företag så är det ganska lättsålt. Ännu en intäktsström!

För Dagens Lax räkning så blir det ett sätt att marknadsföra varumärket mot företagen och skapa fler kundkontakter. Att göra den kollen kan vara en så kallad instegsprodukt, alltså något man säljer för att få en första kontakt som sen leder till mer försäljning. Vi claimar ett begrepp som företag vill vara, tex ”gladast” och spinner på det. Utifrån de önskemål personalen uttrycker kan vi också erbjuda lösningar via Dagens Lax-konceptet.

Det andra av dagens samtalsämnen var hur vi ska gerillamarknadsföra sajten. Idén om att börja med en startsida med bara budskap är kul, och sen kommer vi att bygga intresse och virrsurr genom att du varje dag från lanseringen kommer att hitta en gömd laxningsfilm om du hittar den gömda pixeln på sidan, som inte syns men som du märker genom att muspekaren blir pekfingerhanden.

Tamara, Joel och Sara kom på ett grymt upplägg för filmerna och det känns riktigt grymt. Glädjande idag var också att Ana Gina sa att hon vill göra ”Jakten på laxen”-filmsnuttar med oss med sina olika karaktärer. Väldigt kul!

Vi ber er inte om lika mycket hjälp just nu för att det inte är så mycket som vi kan be om hjälp om. Vi behöver fortfarande all säljkapacitet vi kan få och även frivilliga som kan hjälpa oss att göra laxandet till en snackis av rang.

Shoodeloo!


Etiketter: , , ,

söndag 2 maj 2010

Vi har blivit laxade! Av Caria. Carlena har fått en ny maskot.

Dag 32: Mer vila

Ännu en händelselös söndag. Det börjar klia i fingrarna inför imorgon...

Etiketter: