onsdag 7 april 2010

Dag 8: Kundkontakt och briljant idé(!)

exponering
event
startsida


står det bara i anteckningarna från vårt arbetspass imorse.

Vi ägnade timmen vi jobbade åt att tänka vidare kring hur vi skulle approacha blivande kunder och resultatet ser ni i det här dokumentet, där vi skrivit fyra mail. Två är till marknadschefer och personalchefer på företag som omsätter över en miljard, och två till diton på företag som omsätter mellan 50 och 999 miljoner kronor. Kontaktuppgifterna till dom har vi fått via DataDia, en databas med företagskontakter som Carlos prenumererar på. För runt 8000 kr per kvartal får du tillgång till månadsvis uppdaterade uppgifter till företag. En värdefull investering som gör ditt liv enklare och den här typen av aktivitet möjliga. Vill man inte prenumerera går det också att köpa loss enskilda mejladresser.

Mejlen har vi precis skickat iväg, och när vi jobbar så här så är två nycklar att göra det effektivt och brett men ändå personligt. Via Mail List King kan man med lite övning göra utskick där man har vissa parametrar som byts i varje mejl. I dokumentet med mejlen vi skickade ser du att det står %Company% på vissa ställen. I mejlen som vi skickar till marknadschefer har vi där lagt in personalchefens namn, och i de som vi skickar till personalchefer har vi där lagt in marknadschefens namn. På samma företag alltså. Det är smart att testa flera ingångar på ett och samma företag, och smart att de blir medvetna om att du kontaktat båda.
En annan rolig sak vi diskuterade om imorse var att när vi spånade kring nyckeln i det här, nämligen att folk faktiskt gör sidan till sin startsida, kom på följande:

Carlos är ett rätt stort fan av att bygga hype genom att låta teasers ligga ute (se tex http://www.babydays.se/ eller http://www.riket.se/) och kan de mana till interaktivitet är det ännu bättre. Teser om attraktionskraften hos det som skall komma kryllar också Handels-Jesus Micael Dahléns tankar och forskning kring, som inspirerar oss.

Därför tänkte vi lägga ut en sida på domänen som till en början inte ens behöver innehålla en logga, utan bara texten: ”Det här är snart Sveriges bästa startsida. Den kommer få dig att må bra. Gör den till din startsida redan nu så missar du inget, och kan också hjälpa till att utveckla den.”
Eller nåt.

Vi tänkte på att vi så dels får ett antal personer som redan innan sidan finns har den som sin startsida och därmed har en garanterad ”startpott” med användare. Dessutom kan dessa få en fråga om dagen att svara på, kring innehållet. Typ ”vilken logga gillar ni bäst”, ”är det här fint”, ”vill du ha det här”, osv. På så sätt tar vi vidare ”history in the making”-konceptet.

Därav vårt behov av domän och startsida. Eventuellt nappar vi på snorigasaras idé om gladstart.se tillsvidare och ändrar när vi kommer på något bättre.

Prio då blir att komma på namn och sen skissa på logga. Sen ställa rätt frågor och skapa känsla någon vecka eller två medan vi fortsätter kundkontakten.

Mejlen som skickas ut till kunder idag pejlar vi också imorgon och sätter oss med ordentligt måndag nästa vecka, när de flesta kommer att ha svarat. Vi kommer berätta mer om hur man arbetar effektivt med kundkontakt via mail så småningom.

Förresten, det här med exponering, event och startsida var vår topp tre på erbjudanden till företagen. Idén om att sälja annonsutrymme (exponering) att ha kurser, workshops mm för personalen (event) och sen idén som vi spann vidare på med Martina och Åsa P om att erbjuda företag skräddarsydda startsidor (det var startsida).

Men som sagt: fundera gärna på namn!

Och en fråga till har vi: enligt det vi skrivit ovan, skulle ni lägga till det som startsida under utvecklingen?
Era kompisar?
Trevlig kväll!

ps. Vi ringde också Åsa P och fick kontakt med programmeraren hon tipsade om. Henne ska vi träffa imorn! Marlena har lovat att inte vara dryg då.

Etiketter:

7 kommentarer:

Anonymous martinahn@bredband.net sa...

Jo jag skulle kunna tänka mig det och tipsa vänner om startsidan. Låter som idén börjar ta form.

Låter som en bra grej det där med olika worshops och kurser. OCH kom på en grej! påminn personal om friskårdspengen och kanske vad just dom kan göra med den... tips och så ;) osv Många glömmer bort den förmånen.


NattiNatt

Martina

7 april 2010 kl. 22:27  
Blogger westn sa...

Trevligt att höra att ni faktiskt jobbar på..
Håller med om att ni faktiskt måste skapa en hype, för att få massa besökare från "dag 1", företag vill se att deras reklam lönar sig.

Kommer dock inte att sätta er sida som startsida, men den får väl en plats bland startsidORNA

7 april 2010 kl. 22:39  
Anonymous Anonym sa...

Hej!
Tuff idé bland andra idéer t.ex http://www.superstart.se/
nåt måste va unikt, enkelt och tilltalande.
Vad har ni för att fånga andras intresse på vilket sätt hittar ni "users/träffar" för att generera reklam intäkter?
/MvH Hasse lycka till

7 april 2010 kl. 23:01  
Anonymous Tiina sa...

Hej igen!

Jag skulle kunna tänka mig att ha Er sida som startsida under uppbyggandet. Jag är nyfiken och gillar att lära mig nya saker.

Upptäcker att Era 10 000 i startkapital kanske bör ökas med de 8 000 som Carlos lagt in för att ha tillgång till Data Dia.
I vilket fall så blir det en merkostnad för en företagare som ska starta nytt men inte har tillgång till databasen i fråga. Alternativt att det blir kvar 2 000 kronor av den ursrungliga insatsen.

I och för sig så har alla människor olika kontaktnät, erfarenheter och kunskapsbanker. Den ena har det den andra saknar - och tvärtom. Kanske en "piratkopia" av databasen till hugna användare? :D


Ps. Marlena kolla i ditt ps i mailen till marknadschefer och personalchefer, ser ut som där ligger en dubbelhet angående din bakgrund.

8 april 2010 kl. 11:10  
Blogger Ola Nilsson sa...

Tja! En liten feedback ang Facebook: tror det hade varit lite snyggare med en Fan-sida istället för person.
Tips ang twitter/fb/blog: koppla ert twitter-konto som sagt till en liten widget på bloggen för uppdateringar, koppla twitter till er facebook också så att twitter updaterar den med - najs! så e ni hooked hela tiden på era kanaler! //ola

8 april 2010 kl. 13:57  
Anonymous Mattias sa...

Några kommentarer:
1. Twitter
Se till att åtminstone följa de som följer er. Och att svara när folk diskuterar med er

2. Facebook
Har iofs andra kommenterat

3. Pitch
Vad är pitchen för tjänsten? Vad är det ni skall få dessa chefer på stora företag att lägga pengar på? Jag förstår faktiskt inte.
Dessutom, säljcyklerna när man bearbetar företag i den storleksordningen ni valt är ofta långa, längre en den projekttid ni valt. Eller tänker ni lägga er kostnadsmässigt så att det räcker med en "drake" så att projektet är hemma?

/Mattias

8 april 2010 kl. 16:22  
Blogger goransv sa...

Har som princip att inte ha någon startsida, browsern startar upp lite snabbare helt enkelt.

Tips! Om man ni vill spara på slantarna och delegera arbetet i sann entrepenöranda, så kan man hyra arbetsgivare. Fördelen är att man kan fokusera på det roliga och att det är bra under ett kort tidsspann. Exempel: Frilansfinans.se

12 april 2010 kl. 03:53  

Skicka en kommentar

Alla som vid den tredje månadens slut har kommenterat mer än hälften av dagarna, är med och delar på den första månadsvinsten som överstiger 100.000 kronor.

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida