onsdag 7 april 2010

Vem tar du råd från?

Min syster och jag fastnade i en diskussion i påsk. Hon tycker att hon påverkas mycket av vad andra säger och gör. Att det påverkar hennes egna tankar och handlingar. Hon kan vara riktigt peppad över något och sedan möter hon någon som säger något negativt om saken och plötsligt har hon tappat all energi, lust och vilja.

Jag tror många känner igen sig i detta. Vi påverkas mycket av andra - särskilt av dem som står oss nära eftersom vi vet att de bara vill oss väl. Jag tror på att vara lyhörd, men ibland finns det en fara i att lyssna för mycket på andra. Min mentor säger ofta "du går väl inte till en tandläkare och frågar hur man flyger. Du går till en pilot".

Exemplet blir löjligt, men poängen tydlig och viktig. För är det inte allra oftast så att vi frågar personer om råd, personer som inte alltid vet vad det pratar om, även om de menar väl. De talar ur sin erfarenhet, bakgrund och föreställningsvärld. Följer du deras råd, är det troligt att du kommer få deras resultat.

Jag har tänkt rätt mycket kring detta. Mina föräldrar är fantastiska och stöttar mig men om sanningen ska fram så är de inte alls nöjda över min uppsägning. De är oroliga (som föräldrar kan vara) och förstår inte hur jag kunde säga upp mig från mitt, i deras ögon, välbetalda konsultjobb. Hade jag följt deras råd, hade jag aldrig gjort det. För dem är entreprenörskapet främmande och affärsmöjligheterna på internet abstrakta. De har inte den bakgrunden, inte de erfarenheterna och har därför svårt att ge mig råd inom just detta område. Istället för att överge tankarna på entreprenöskapet vände jag mig till dem som är framgångsrika (internet)entreprenörer för att samla deras bästa råd inför 100 lax starten och insåg att det inte behövde vara en så stor grej.

Jag har helt enkelt blivit noggrannare av vem jag tar råd ifrån. Jag samlar input från många men tar råd från dem vars resultat jag själv vill uppnå. Jag försöker lyssna på experterna.

Etiketter: , ,

5 kommentarer:

Anonymous Nacka sa...

Mycket klokt!
Jag rådgör ofta med min fru, t.ex. inför förhandlingar, men även mina affärsidéer.
Hon är alltid mer eller mindre negativ till mina affärsidéer. Hon är inte entreprenör, och dessutom ser hon till familjens ekonomi. Bättre trygg, fast inkomst än osäker dito.

7 april 2010 kl. 10:02  
Anonymous Samuel Sidea sa...

Man brukar saga det att folk ar mest radda for det okanda, men nar man borjar ta steg och rora sig ut i det okanda blir det plotsligt kant och inte langre lika "laskigt"... tror att det finns en viss poang med att nan gang ibland vaga sig pa en storre livsomvandning (karriarsbyte), bara for att fa lite av krydda i livet. Desstuom tror jag att det motverkar stagnation.

7 april 2010 kl. 12:33  
Anonymous snorigasara sa...

sant så sant!
jag har också funderat på det där. skönt att höra det från någon annan också :)

7 april 2010 kl. 13:59  
Anonymous Marlena sa...

Jag tänker på det du säger Nacka om att säkerhetsställa familjens inkomst. Jag tror på att göra både och som jag skrev i mitt inlägg "Förbered dig" häromdagen. En viss grundtrygghet och sedan följa sina drömmar resten av tiden. Men sedan gäller det att inte låta andra stjäla ens drömmar.

Samuel: Jag insåg att jag hade stagnerat när jag slutade ha pirr i magen på jobbet. Jag tror att pirr i magen är bra, det visar att du utvecklas. Nu har jag pirr som heter duga! ;)

7 april 2010 kl. 17:33  
Anonymous Tiina sa...

Nedanstående citat, Marlena, får bli min vägledning en tid framåt!

"Jag samlar input från många men tar råd från dem vars resultat jag själv vill uppnå."

Tror det är klokt att skilja på input och råd...

Input ger energi lite som ett mellanmål och de kan ju vara en frukt vilket känns nyttigt eller lite choklad som är mera smarrigt och lyxigt, särskilt om man väljer den hemgjorda pralinen, vissa gånger kan till och med sura fiskar eller saltlakrits hjälpa till att få upp energinivån, men särskilt de sura håller ju inte i längden eftersom det fräter i gommen och känslan blir rätt otrevlig.

Däremot råd från någon som i dina/mina ögon lyckats bådar ju på någotvis för "kvalite" eller framför allt MÖJLIGHET.
Vilken tur jag har som ska träffa min Mentor just idag.

Allt Gott

ps. sedan är 40 000 i fast månadsinkomst även rätt bra i mina ögon :D

8 april 2010 kl. 10:28  

Skicka en kommentar

Alla som vid den tredje månadens slut har kommenterat mer än hälften av dagarna, är med och delar på den första månadsvinsten som överstiger 100.000 kronor.

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida