lördag 15 maj 2010

Ghetto Show

För mig är samhällsförändring i kapitalistisk förpackning inte så känsligt. Det har ju varit det hittills. Folk har inte känt att det är förenligt att tjäna pengar på sin idealism. Så idealister har sökt bidrag. Och kapitalister har tagit dina pengar för smör, toapapper och hyror. Jag tror alltid att det är smartare att som idealist få över pengar som annars hade blivit enskilda personers bonusar, eller vinst. Istället för miljontals enskilda personers skattepengar. Majoriteten av statskassans pengar (skatten) kommer från arbetarklassens pengar, och därmed är det arbetarklassens pengar som du söker när du söker bidrag.

Jag hade en moment of clarity en dag när jag var rätt bakis och tog en promenad på Långholmen, måste varit 2005, och lyssnade på Talib Kweli när han sa ”i wanna get rich like jay z” och insåg att det är den bästa vägen att åstadkomma förändring. Morgonen efter träffade jag Zanyar och sa att vi var tvungna att prata. Han sa att han också ville prata och hade tänkt på en sak, som visade sig vara exakt samma som jag: Vi måste visa att det går att bli rik och mighty genom att vara förort. Vilket vi blev, ett tag. Nästa gång blir det ett längre tag.

Hur som har jag sen dess en övertygelse om att summan av kardemumman är att samhällsförändring åstadkommer vi när vi visar på vinsten. Det behövs också frizoner som inte är beroende av marknaden för utveckling, tex inom konsten, för att folk ska kunna experimentera, och de flesta goda idéer går ändå att bygga upp på en efterfrågan. Eller hur är det med toapapper och bostäder? Är toapapper ett samhällsförändrande företag? Ska vi dra gränser kring vem som är det och vem inte?

God kväll, och enjoy:

Etiketter: ,

Dag 45: Helgvila!

Ja, det var det. Vi jobbar inte idag, vi laxar.

Glöm inte att lägga till DagensLax.se som startsida!

Etiketter:

Mina prioriteringar

Vid varje årsskifte har jag gjort en lista över fyra prion i mitt liv. De tre första har varit samma sen 2007, den sista har bytts från år till år. I år ser det ut så här:

1. Vara med min familj
2. Bli ekonomiskt oberoende
3. Skaffa pengar till ♥
4. Bli bättre på det jag redan är bra på

Ibland undrar folk vad som driver mig. Det här är toppdrifterna. Hjärtat står för mitt drömprojekt, som jag kommer att dra igång när jag har samlat tillräckligt med pengar. Jag tror det är positivt att ha en vision över något som du ska använda pengarna till, för att samla på dig pengar.

Dagens make money-låt är Jay med The city is mine: “From now until they blow holes in my frame, I’ma stand firm, holdin my aim, fell me? I’m the focal point like Biggie in his prime, on the low tough, the city is mine.”

Massa kärlek,

C

fredag 14 maj 2010

Dag 44: Innehåll

Vi har läget under kontroll, men känner oss lite utmanade av innehållet på DagensLax.se

Vad skulle ni vilja se? Hittills har vi alltså funderat på ”Dagens utmaning”, osv, pepp av olika slag. Gärna sånt som är interaktivt.

Kom gärna med förslag!

Etiketter: , ,

torsdag 13 maj 2010



Marlena har sjukt ont i tummen efter en grym insats på Ice Climber. Vi har en bra collabo. Räknar vinster mot risker med olika taktiker och tar oss framåt. Vid ett tillfälle började Marlena hoppa på Carlos gubbes huvud för att komma högre: ”Marginellt resultat med hög risk” muttrar Carlos då. Mycket riktigt dog han kort därefter.

Marlena överlevde.

Idag har vi pratat om hur många dagar det egentligen är kvar. Hur mycket vi har hunnit med. Hur mycket vi älskar alla versioner av Anonym. Och så har vi bjudit en massa folk på vår fina fest! Den 28 maj på Idungatan 4B. Från halvsju, till typ sent! Ni är välkomna!

Från måndag börjar vi videblogga med Nyheter24. Från nån dag nästa vecka börjar vi kicka Lax-TV med Ana Gina.

Och, parapaparapam! DAGENSLAX.SE ligger ute! Adda adda adda!

Det är bara försmaken, som sagt. Ha det bra!

Carlene Climber

Tänk om alla skulle tänka färdigt

För ett par månader sen skrev Horace Engdahl 20 korta betraktelser på Dagens Nyheters essä-sida. Jag fastnade särskilt för en där han skrev att om alla människor skulle uttrycka helt genomtänkta åsikter och idéer så skulle vi inte ha något offentligt samtal.

Tänk bara hur tyst allt skulle vara.

Med idéer av andra slag tror jag att det är samma sak. Hur många projekt, företag, föreningar med mera, skulle existera om alla bara drog igång saker och ting när idén var helt färdigutvecklad?

När vi drev Gringo 2004-2007 så utvecklade vi verksamheten med en stor tilltro till oss själva. Vi började vår expansion genom att vi när vi bokade möten för att sälja annonser, fick frågor om vi kunde göra annat. ”Kan ni inte skriva annonsen åt oss?”, ”Kan ni inte ha ett event hos oss?”. Vi hade inga copywriters och vi hade ingen eventbyrå, men eftersom vi både ville få in pengar och ha så stor träffyta som möjligt med vårt budskap, att mediebilden av miljonprogrammen var starkt snedvriden, så sa vi att vi kunde göra allt. När vi sen hade sagt ja och gick tillbaka till redaktionen så började vi leta efter folk som kunde dela vår ideologi och jobba med oss, som hade den spetskompetensen som hade efterfrågats. Eller så skaffade vi oss kompetensen som hade efterfrågats själva. Det var ett strålande sätt att utvecklas, skapa nya verksamheter med nya intäktsströmmar och knyta till oss nya personer som inte bara bidrog med spetskompetens utan nya perspektiv och erfarenheter som var värdefulla för de redan befintliga verksamhetsgrenarna också. Vi gjorde det så småningom till en regel att på våra säljmöten fråga vad kunden hade behov av inom vårat fält, och säga att det kunde vi ordna, oavsett vad det var. Oseriöst, tycker ni kanske mindre peppiga läsare när jag skriver, men hör efter med vilken av alla random ”business”-, ”management”-, ”osv”-konsultfirmor som du undrar vad de egentligen gör. Det är precis det de gör. De träffar kunder, som alltid har något problem, och säger att de har rätt kompetens att fixa problemet. Och så gör de det. Råkar de ha kompetensen redan så är det praktiskt, annars rekryterar de.

Det är ett löjligt smart sätt att expandera på: du investerar inte i ny verksamhet förrän en faktiskt köpare anmält sitt intresse och till och med skrivit avtal på att köpa den nya tjänsten eller produkten.

Misstaget vi gjorde då, som jag för inget i världen vill göra om, var lika enkelt: när efterfrågan på en verksamhet försvann, så behöll vi den. Vi tyckte att alla verksamheter var viktiga för ”totalen” och vi hade knytit oss känslomässigt till den. Det gällde både faktiska delar av verksamheten, och personer som vi hade anställt. De hade en gång kommit in för att tillfredsställa en efterfrågan och då genererat pengar, men i vissa fall tog efterfrågan slut och vi skulle ha kapat grenen så fort trenden visade sig för negativt. Istället hoppades vi, och inte hur ett affärsmässigt perspektiv, utan ett känslomässigt.

Ovanstående bild blev jag invigd i av den genialiske Eugenio Molini när han gick in och hjälpte oss att bli mer affärsmässiga med Gringo. Du eller din organisation siktar mot målet (stjärnan), som i de flesta fall är att tjäna pengar, bygga upp en verksamhet av något slag, nå ett ideologiskt mål eller antagligen alla tre på samma gång. Vägen dit kan se olika ut, och kan vara rätt bred, men det finns två saker som kan få dig att kana ut för långt utanför vägen, så långt att du inte kommer tillbaka och då missar möjligheten att nå målet. Det ena är pengar, att du börjar göra saker bara för att tjäna pengar, som inte är det som ni kan eller bestämt er för att göra. Det andra är känslor, att du tar beslut utifrån känslomässiga parametrar och inte utifrån vad du tror bidrar mest till att nå målet. Den dagen jag fullt ut lyckas kombinera det jag beskriver i texten ovan, med det här ramverket, tror jag att jag kommer att bli framgångsrik på riktigt.

Etiketter: , , ,

onsdag 12 maj 2010

Dag 42: Vår första offert ute! Och fler leads.

Idag har Carlos stressat. Dagis stänger kl ett och han har massa saker för sig innan. Man märker att Carlos är stressad när jag mitt i ett skämt blir avbruten med "det där kan vi ta sen". Otacksamt. Jag som trodde att skratt var bra för stress.

Vi har snabbt tittat igenom svaren från igår. Vi mailade som sagt de 4500 marknadscheferna och personalcheferna som inte svarat oss tidigare samt de ca 1000 andra marknadscheferna som jobbar på ett företag med en omsättning på 0-50 miljoner och har över 50 anställda. Listorna har vi fått från DataDia som Carlos har köpt in sen tidigare. Carlos har skrivit mer om detta i Dag 8 inlägget. Lite snabbt har vi sisådär ytterligare 20 spår som vi ska börja bearbeta. En av våra potentiella kunder svarade till och med såhär "Jag sitter med i ett bra forum där du säkert skulle kunna hitta nya kunder, BNI http://www.bni.nu/. Har ni möjlighet att följa med mig och träffa ett 30-tal aktiva företagare på ett BNI lunchmöte i Malmö någon fredag framöver?" Självklart svarade vi! Det är mycket intresse kring mikropauserna har vi upptäckt - så fler flashare efterlyses! Maila oss på carlena@100lax.se



Vidare har vi skickat ett offertförslag till Lokaldelen som vi träffade i måndags och som ville ha ett djupare samarbete med DagensLax. Såhär skrev vi då:

Hej!
Vi har nu fått ihop en idé om fyra platser ni skulle kunna synas på. Vi ser det som att ni blir vår huvudpartner då, och ser gärna att vi börjar med ett tremånaders-samarbete där vi har en fast kostnad per månad och en del per klick. Vi har fokuserat på gult sök, som du önskade.Vi räknar med att komma upp i 10.000 startsidor i juni, och vi har tagit reda på att folk i snitt öppnar sin browser 5 gånger per dag, men räknar lågt med 3, så vi kommer upp i 30.000 exponeringar per dag, förutom alla andra som surfar in. Så en miljon exponeringar i månaden ungefär.
Vid filmer / modulers slut: Efter varje film eller animerad modul så kan det dyka upp en text där vi skriver något i stil med ”Dagens Lax samarbetar med Lokaldelen.se, sök upp någon att laxa du med” och en sökruta eller direktlänk.
Sökruta:
Dels så vill vi gärna ha er som Sökruta, och då ligger den överst på sidan och vi tänker oss att pitchen för att få folk att söka blir ”Leta upp adressen till någon du ska skriva ett fint brev till!”
Intill sökrutan:
På ursprungsskissen ser du texten till höger om sökrutan, där skulle vi kunna lägga till tio länkar som är företagssök, tex ”Laxa någon med massage”, ”Laxa någon med en clown”, ”Laxa någon med en bulle”, ”Laxa någon med en blomma” osv.
Mittmodul - 360 - vart är vi?
Mittmoduler kallar vi innehållet i mittrutan, som du som användare kommer att välja vilken du har ”på ettan” när du kommer in på sidan, men där de andra alternativen finns klickbara.


Vi har gärna med er som ”ägare” av fler än en sån modul. Här är våra förslag på vilka: ”Dagens vart är vi” eller ”Dagens Sherlock Holmes” eller ”Dagens På spåret” eller dylikt. Med Lokaldelens 360-verktyg visar vi en plats i Sverige och ger någon ledtråd. Svaret återfinns på Lokaldelens sida. Kanske genom att länken till ledtråden är ett av företagen som syns på bilden, så att det också ger gul sök.
Kommer du på en annan tjänst som ni vill trycka på istället så är vi öppna för förslag.Dagens fråga: Om ni har behov kan ni få nyttja Dagens fråga-platsen tre dagar under perioden. Det bjuder vi på.Det är rimligt för oss att ta 25.000 i månaden som en fast kostnad och 0,5 per gult klick. Dom första tre månaderna alltså. Precis som du sa är vi i ett startskede och det skulle vara värdefullt att ha med er, varför vi lagt oss på en nivå som vi hoppas gör det möjligt för dig att säga ”hurra!” och börja samarbeta med oss.


Hälsar
Marlena, Carlos, Isa, Sara!

Sluligen fick jag ett samtal från Nyheter 24 som frågade om vi vill börja videoblogga om entreprenörskap hos dem från och med nästa vecka och några veckor framåt. Kul tyckte vi! Vi ska prata mer om det senare idag.

Ha en bra långhelg! Jag och Carlos ska köra en långkörare imorgon tänkte vi. För att knyta ihop alla trådar och känna att vi har full koll!

Bye bye så länge!

tisdag 11 maj 2010

Dag 41: Fler mailutskick!

Idag har vi mailat. Vi har mailat av bara fasen!

Först drog vi av ett mail till alla marknadschefer och personalchefer som inte svarat på våra tidigare utskick. Första veckan av 100LAX-experimentet mailade vi ut ca 5000 mail till marknadschefer och personalchefer på Sveriges största företag. Det vill säga de som omsatta mer än 50 miljoner per år. Av dessa fick vi ca 500 svar och det är dessa som vi har bearbetat den senaste tiden genom mailkontakt och bokade möten. Idag mailade vi ut till dem som inte svarat oss - dvs ca 4500 marknadschefer och personalchefer med en ny idé. Vi frågade om de var intresserade av flashmodulerna till sitt intranät. Alltså "Dagens utmaning", "Dagens mikropaus" etc.

När vi ändå var i farten mailade vi även de företag som har en omsättning på under 50 miljoner per år för att se om de var intresserade av att synas på DagensLax.se. Vi körde ett lättsamare stil i det mailet och berättade kort om vad vi vill åstadkomma med DagensLax och frågade om de var intresserade att synas på vår sida.

Så summan av kardemumman är att vi mailat ut ca 6000 mail på en timme och väntar med spänning på resultatet!

Hörs imorgon!

Tjing

måndag 10 maj 2010

Letar du fel så hittar du det!

Ojoj. Ingenting från mig på flera dagar och så kommer två blogginlägg direkt efter varandra. Fast detta inlägg kommer inte vara långt, för poängen är väldigt enkel:

Letar du fel så kommer du hitta det. Letar du rätt så kommer du hitta det. Det finns alltid två sidor av samma mynt och du väljer vilken sida du vill titta på.

Vi människor är programmerade att leta fel. Som min mentor brukar säga - redan som små fick vi köra leken "Finn Fem Fel". Ni vet, man ställer två likadana bilder bredvid varandra och sedan ska man hitta 5 saker som inte stämmer överens mellan bilderna. Leken går alltså ut på att finna fel. Redan då börjar det. Sedan fortsätter det. Vi letar fel. "Är något för bra för att vara sant, så är det inte sant". "Det är svårt att hitta ett jobb/lägenhet/den rätte". Guess what? Med den inställningen blir det mycket riktigt svårt att hitta det. Letar du fel kommer du hitta fel. För fel finns det alltid. På samma sätt som det alltid finns rätt. Om du väljer att se det istället.

Är det inte intressant att av 30 stycken positiva saker som vi föreslog i dagens inlägg så kommenterar Anonym på EN sak som denne tyckte var fånig. Varför inte kommentera de 29 sakerna som var bra istället? Jag fattar inte sånt. Det är samma sak som när man hade 90 rätt av 100 på ett matteprov i skolan. Inte fasen stod det "90 rätt". Nejdå, det stod "10 fel". I mina ögon är detta helt obegripligt.

För istället för att bygga sitt eller andras självkänsla och självförtroende så bryter vi ned det genom att leta fel och sedan när vi väl hittar dem, för det kommer vi alltid göra, triumferande lyfta fram dem. "Titta, jag hittade ett fel, vad var det jag sa!". Grattis, hoppas det gjorde dig lyckligare.

Själv vägrar jag vara en sådan person.

Etiketter:

Dag 40: Lax lax lax lax lax... och fler blir det!

Idag hade vi ett kanonmöte med Lokaldelen, som var i Stockholm på besök. De föreslog att vi skulle hitta ett samarbete som inledningsvis löpte över tre månader där en bit är en fast kostnad och en bit provision på de sök dagenslax.se genererar. Vi ska skicka ett förslag i veckan, men utgångspunkten är att försöka hitta bra sätt att ha med dom både i sök, mittenmoduler, och andra platser på sidan. Sara var här, det hurrar vi för.

Isa bokade möte med Dell om ”Sveriges gladaste företag”, idén har utvecklats lite sen sist, och vi återkommer om det här.

Vi ägnade cirka en halvtimme idag åt att förbereda Lokaldelen, runt 5 minuter på att spåna glada tillrop att ha på http://www.dagenslax.se/ fram till 1 juni – se lista nedan och föreslå gärna fler! Sen gick typ en kvart åt lite mer löst snack om bla gerillaplanen, och ett eller två skämt.

Vi skrev också ihop det säljmail som vi ska skicka imorn när vi får våra nya flashfilmer med mikropauserna, och också lite statistik kring förtjänsten mikropauser ger, som Marlena ska ha skakat fram till dess.

Carlos råkade också sälja ett föredrag för 5000 spänn som han inte vet vem som ska hålla... temat ska vara "en föreläsning som handlar om att få ihop vardagen, utan stress skulle vara bra. Något om att lära sig att planera så man slipper den jäktade känslan att man ska laga mat, hämta barn, träna m.m."

Har ni tips på någon som pratar om det som vi skulle kunna knyta till oss?

Over and out,

Marl & Carl

Till DagensLax.se - pepp!

Du är finast!
Krama en dvärg idag!
Du är så vacker så man dör!
Du gör andra laxar avundsjuka!
Solen skiner när du vaknar!
Du är lika härlig som Marlena!
Du är så himla bra som du är!
Du är snygg även i en sopsäck!
Du är snygg även i en laxdräkt!
Det kommer regna pengar över dig!

Du är söt när du sover
Du är smart som en mensa-tönt!
Ditt skratt är härligt!
Kittla den längste på kontoret!
Le mot någon på gatan!
Gör en piruett!
Hitta en rutschkana och åk ner för den!
Börja skratta och försök sluta!
Försök slicka din armbåge!
Ge någon en godisfisk, röd.
Du är så fin att jag vill ha dig inramad!
Du är årets pepp!
Jag skulle vilja hänga med dig dygnet runt!
Du skiner starkare än nyblekta tänder!
Du är helt fucking oslagbar!
Känner man dig behöver man inga fler vänner!
Man blir löjligt imponerad av dig!

Etiketter: , , ,

söndag 9 maj 2010

När det väl händer så händer det

Nu är vi snart halvvägs i 100LAX experimentet och folk frågar mig "Hur går det, har ni börjat tjäna några pengar än?", "Hur många startsidor har ni?", "Har ni kirrat något företag än?". Jag vet att jag inte borde, men jag blir ändå stressad av det.

Jag får lite nervösa sammanbrott titt som tätt då jag lägger mig ner med pannan på bordet och muttrar "Vad håller vi på med? Carlos kommer vi verkligen klara det här?". Varpå min fantastiska kumpan garvar, klappar mig på axeln och säger "Självklart!". Precis vad jag behöver höra.

När det väl händer så händer det. Och då kan det gå rasande snabbt. Malcolm Gladwell myntar uttrycket sociala epidemier i sin bok "The Tipping Point". Med sociala epidemier menar han att precis som ett virus eller en sjukdom kan börja hos en endaste person och inom en vecka ha smittat ner hundratusentals personer så kan även idéer och beteenden smitta och sprida sig väldigt väldigt snabbt. Han menar att vi ofta förväntar oss att saker och ting sker sakta men säkert och att det finns något samband mellan orsak och verkan, men det behöver alltså inte vara så. Småsaker kan göra en enorm skillnad, när de väl tar fart och plötslig inträffar allt samtidigt. Det är som att ena dagen vet ingen vad Canada Goose är, och dagen efter ser man varenda kotte på stan ha en. Eller när man säger "Det är så typiskt. Först hände inget, det var total öken. Och sedan kom allt på en gång".

Det frustrerande med "tipping points" är att det är svårt, om inte omöjligt att förutspå exakt när genombrottet kommer. Det gäller bara att ha tillit till ATT det kommer om du jobbar fokuserat och målinriktat. Jag försöker tänka så när jag inte få de resultat jag önskar i jobbet, privat eller livet i allmänhet, nämligen att om jag behåller tilliten så kommer det lösa sig. Även om det är allt annat än lätt att tänka så när man är mitt i det.

Det skulle bara vara så skönt med ett sälj denna vecka.

Etiketter: , ,