tisdag 6 april 2010

Dag 7: Innehåll för Må-bra sajten!

Idag har Marlena analyserat svaren från undersökningen - 110 svar på 3 dagar! Ni är helt otroliga. Vanligtvis brukar 30 svar vara minimalt för att dra slutsatser, 50 helt ok men 110 svar. Tack!

Detta har ni som startsidor:
Google 41%, Inget 10%, MSN 9%, Apple/datorn 5%, Nyheter 5%, Mail 5%, Startsidor 5%, Annat: 20%

De allra flesta har alltså Google som startsida. Vi kan också se att startsidor verkar vara något folk inte orkar engagera sig nämnvärt i. När vi frågade "Vad är det som är bra med din startsida" var det endast 4 av 110 som sa något i stil med "den inspirerar mig, jag blir glad".

 Att "enkelt söka/hitta information", "ha något som laddar upp snabbt" och "vet inte/det blev bara så" var huvudanledningarna till valet av startsida.

Det finns alltså helt klart potential här enligt er! En idé vi fick var att om vi gör den bästa startsidan så kan man faktiskt också ha ett ben av vår affärsverksamhet som är att skapa startsidor åt andra företag eller organisationer. Vad tror ni om det?

Vi kikade vidare på saker som ni skulle vilja ha på er startsida. Vi tittade på de som svarat 8-10 på den tiogradiga skalan och gjorde nedanstående diagram. "Länkar till sajter jag besöker ofta" var viktigast, följt av "inspirerande fotografier" och "dagens kreativitetstips". Låter det vettigt? Har ni några fler förslag på saker som ni vill ha på er startsida?



Under tiden jobbade Carlos med att dra fram företag som skulle kunna tänka sig att vara huvudsponsor till oss. Han tänkte att företag har ca 2-3% i marknadsföringbudget och därför borde företagen omsätta minst ca 1 miljard för att kunna tänkas vara intresserade av ett nära samarbete med oss.

Titta på den här listan och kom gärna med idéer på vilka av företagen i vår företagslista som skulle kunna vara intresserade av ett större partnerskap likt det vi pratade om Dag 3.

Dessutom utformade Carlos ett mail till marknadsföringschefer:

Hej!


Jag håller på att utveckla en startsida med ”måbra”-tema, och är på jakt efter lite tankar om vilken glädje ett företag som ert skulle kunna ha av den. Det kommer självklart finnas klassiskt exponeringsutrymme i form av olika bannerformat, men vi vill gärna hitta fler kreativa lösningar.

Så lite sådär förutsättningslöst är jag nyfiken på om ni skulle ha någon idé på dels hur ni skulle vilja synas på sidan, men också om ni har generella idéer på vad sidan skulle kunna tänkas innehålla.

Vår idé är kort att göra en fräschare och mer clean startsida än de som finns idag (snabbstart.se, leta.se) som är uppmuntrande, där du möts inte bara av verktyg som tillfredsställer dina surfbehov (Google, Facebook mm) utan också framträdande ”pepp” som textrader som uppmuntrar dig (”Du är fantastisk!”) och tips på vad du kan göra idag, länkar etc, till sånt som får dig att må bra. Det kan vara ett bra recept eller ett relationstips eller ”dagens utmaning”.

I en kort enkät vi gjort som vi länkar till här kan du se hur folk har svarat. Kom gärna med idéer!

Tack och på återseende,
Carlos

Och detta  var dagens dagsverk! Går bra att kommentera här eller mejla idéer till carlena@100lax.se

tjing!

Etiketter: , , , , ,

17 kommentarer:

Anonymous Merete sa...

En kort reflektion - jag tror det är extremt viktigt att en startsida laddar snabbt, annars tappar man många besökare redan i starten. Så funkar i allafall både jag och många av mina kolleger och kompisar. Det är också anledningen till varför sajter som MSN, Aftonbladet mfl överlastade sidor inte platsar som startsidor. Vi hörs, hej!

6 april 2010 kl. 17:02  
Anonymous Samuel Sidea sa...

Grejen med startsidor är att de är helt onödiga och värdelösa såvida man inte erbjuder nån slags interaktion med de tjänster som man vanligtvis nyttjar. Jag tänker att man t ex bör ha snabb och direkt access till Twitter (kanske genom iframe), snabbt kunna uppdatera sin Facebook-status, ha en sektion där man snabbt får access till nyheter (inom område som man själv väljer att bevaka), sina mail, väder, dagens utmaningar, citat osv.

Tänk något i stil med iGoogle (http://www.google.com/ig) och sedan ta det steget vidare och gör det, om möjligt, ÄNNU mera interaktivt.

6 april 2010 kl. 17:12  
Anonymous Samuel Sidea sa...

Fick just en annan tanke; varför inte ha en startsida/portal för unga eller nya entrepenörer eller folk som jobbar i väldigt självständiga och planeringskrävande yrken.

Twisten skulle vara att det samtidigt är en "må bra sajt", som ger tips på hur vad man kan göra för att må bra och leva hälsosamt, men även konkreta tips, länkar och verktyg som hjälper till i själva arbetsprocessen. Tänk om själva portalen/startsidan kunde hjälpa genomsnittsanvändaren att spara säg 1-2 timmars arbete per dag. Detta skulle definitivt skapa ännu mera trafik och dragkraft åt startsidan, då man de facto tjänar tid och effektivitet på att nyttja den.

Ge folk konkreta tips på t ex hur man nyttjar Google Docs för att öka produktivitet, hur man köper adresser/kontaktinfo för bolag och diverse, hur man kan lära sig att förenkla sin redovisning/ha koll på ekonomin osv... sådant som ni redan visat oss i er process med 100lax. Allt detta skulle fortfarande i mitt tycke falla under "må bra"-profilen eftersom detta skulle hjälpa till att minska stressen samt få ett mera effektivt arbetsflöde.

Vad tror ni??!

6 april 2010 kl. 17:30  
Anonymous s sa...

något som igoogle vore bra, där man kan lägga in egna applikationer. tex en todo-list!

6 april 2010 kl. 17:53  
Anonymous martinahn@bredband.net sa...

Se till att den inte blir för rörig bara. Jag ogillar www.superstart.se Det är för mycket plotter.

Enkelt, tydlig, lättanvänd.

Mailar en idé om vad ni speciellt kan erbjuda om man ska rikta sig mot företag med kontorspersonal. t ex.

Tycker att det här projektet ni startat igång är superintressant. Har ni hört något från TV ang att göra en dokumentär/serie av erat jobb?

Ha de toppen!

Martina

6 april 2010 kl. 20:21  
Blogger Åsa Plesner sa...

Men... att jag inte har tänkt på det innan. Att göra företagsspecifika startsidor är en klockren idé. Jag vet det eftersom jag gör det själv och får bra betalt! Ha, jag har inte tänkt på det som företagsspecifika startsidor bara.

Korta varianten; startsidor för företag kan bli asbra. Långa varianten kan vi ta per mail om ni behöver mer input, säg till på asa@resultatverkstan.se

6 april 2010 kl. 20:30  
Blogger Åsa Plesner sa...

Företagsförslag: mobiloperatörerna, Tele2 tänker jag på i första hand? Eller kanske någon annan del av Kinneviksfären.

Eller andra företag med stora delar av folket som sin målgrupp - ifall ni inte ska nischa sidan mot några speciella. TV-bolagen.

6 april 2010 kl. 20:35  
Anonymous martinahn@bredband.net sa...

Ni skulle ju kunna erbjuda företagen någon slag specialanpassad historia av startsida... att det är eran inriktad mot att arbetarna ska må bra, MEN de kan önska vissa grejer- som t ex deras logga eh... ja det sår still i min skalle nu.

Ni förstod kanske vad jag mena ändå.

Gonatt!

Martina

6 april 2010 kl. 20:54  
Anonymous martinahn@bredband.net sa...

Oj,... hehe precis vad Åsa sa innan. FAst det lär väl ta endel extra tid? Eller?

Martina

6 april 2010 kl. 20:57  
Anonymous Anonym sa...

Hur tänker ni kring de 100 laxarna? Ska de genereras från er affärsidé må-bra-sidan eller ska de också komma från andra verksamheter som t.ex att sälja dokumentärer som någon föreslog? Då blir det ju liksom en helt annan affärsidé (sälja dokumentärer om folk som försöker starta företag) som genererar pengarna. Hur tänker ni kring det?

Tror att ni så snart som möjligt måste börja fundera på hur siten ska generera pengar och intäkter. Det skulle ni egentligen gjort först tycker jag.

6 april 2010 kl. 21:08  
Anonymous Anonym sa...

Hur tänker ni kring de 100 laxarna? Ska de genereras från er affärsidé må-bra-sidan eller ska de också komma från andra verksamheter som t.ex att sälja dokumentärer som någon föreslog? Då blir det ju liksom en helt annan affärsidé (sälja dokumentärer om folk som försöker starta företag) som genererar pengarna. Hur tänker ni kring det?

Tror att ni så snart som möjligt måste börja fundera på hur siten ska generera pengar och intäkter. Det skulle ni egentligen gjort först tycker jag.

6 april 2010 kl. 21:09  
Blogger Åsa Plesner sa...

Anonym; affärsmodellen står det en del om i dag 3 (eller därikring) och jag gissar att den kommer att dyka upp igen.

Martina; tror inte att det behöver ta så mycket tid att företagsanpassa. Om layouten är förberedd så kan ju en basic-anpassning vara loggan och nån länk. Införsäljningen kanske tar lite tid däremot.

Men jag tror (eller vet, eftersom jag gör det själv) att företag är beredda att betala mer för en mer långtgående anpassning. Där startsidan blir en ingång till deras olika system; CRM, tidrapportering och blabla allt de har för sig. Då får man lägga lite tid men det går att ta betalt för den tiden. Carlena kan leja ut en sån bit och fortfarande bara jobba 10 timmar och ha de anpassade sidorna som en av flera affärsströmmar.

7 april 2010 kl. 07:28  
Anonymous Anonym sa...

Jag sitter ofta på mobilmodem - wifi och jobbar och det kan vara segt ibland. T om iGoogle är alldeles för segt at ha som startsida. Jag vill definitivt inte ha "uppmuntrande bilder" varje gång jag öppnar en ny browser. Vilket jag säkert gör mellan 50-200 ggr per dag då jag utvecklar websiter och det blir mycket test. En superlätt ingångssida med en (stor?) knapp för extramaterial (som måbra och widgets/gadgets) det kan jag tänka mej. Ofta har jag den här som startsida http://nowdothis.com/ Den enklaste todolistan som jag uppdaterar på kvällen/morgon bara med det som ska göras idag. Något sådant med ngt lite extra och en enkelt att gå vidare till mer innehåll skulle jag kunna tänka mej. Företag-intranet är annorlunda, där kan det gärna ligga mer verktyg,nyheter, chat med andra i företaget osv.
/Helen

7 april 2010 kl. 08:46  
Anonymous snorigasara sa...

var kommer företagslistan ifrån? jag förstår inte.. har ni valt ut dem?

7 april 2010 kl. 14:02  
Anonymous Aktiehoran sa...

Grymt som fan, fortsätt såhär!

Väldigt intressant projekt ni har, jag hoppas att allt går vägen.

Ett förslag är att få tag på ett bra namn, kör in bra innehåll och kontakta 10 medelstora företag och presentera ert projekt. Erbjud dem reklamplatser á 10 000:- styck.

Lycka till.

7 april 2010 kl. 16:01  
Anonymous Tiina sa...

Heja heja..

tredje gången jag försöker att få till detta mail... grrr...
Skulle behöva lite mera av Er webbkunskap - men skam den som ger sig!! :D

I varje fall så tycker jag att det var ett smart drag att skicka iväg förfrågan till marknadsföringscheferna, så på ett tidigt stadium - tror att jag själv skulle tvekat... Men vad finns att förlora på det, egentligen? Antingen får man svar eller så får man inte.

Märks att NI är vana med IT världen, ingen slump inte att Ni valt att göra en startsida som affärside´.

Det skulle vara bra om det tydligt framgår under resans gång hur man kan transponera kunskaperna till andra områden.

7 april 2010 kl. 18:29  
Anonymous Arne Hjelm sa...

100LAX låter jättespännande. Ska följa er med intresse.
Vill inte vara negativ, men i ett företag som Getinge AB där jag jobbar, finns inte en chans att de frångår sin egen startsida som är helt arbetsinriktad. Sen hjälper det ju inte att den år dötråkig.... : )

8 april 2010 kl. 12:50  

Skicka en kommentar

Alla som vid den tredje månadens slut har kommenterat mer än hälften av dagarna, är med och delar på den första månadsvinsten som överstiger 100.000 kronor.

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida