torsdag 16 september 2010

Gör allt som tar mindre än två minuter på en gång

Hej!
Det som inte tar mer än två minuter kan man göra på en gång. Det är en bra regel att hålla. Annars bunkrar man bara tvåminutare och blir tankspridd av den stora massan info att hålla reda på.
Att skriva ett första höstinlägg här på 100LAX har varit en sån sak jag haft pending, och just nu insåg inte behövde ta mer än två minuter. Så here you go! Nu känns det mycket bättre att vara igång. Jag och Marlena ska ju fortsätta blogga här, även om det är Susanne som är 100LAX-gudinnan de närmsta tre månaderna.
Snart ska jag skriva lite om hur skönt det har varit att vara utan både dator och telefon de senaste tre veckorna… Även om det var mot min vilja.

Etiketter: , ,

tisdag 14 september 2010

Dag 8: Överkrativ

Med kniven mot strupen är vi alla kreativa.
Att inte få kaffe var den här morgon var inte ett alternativ.




Precis som kaffekrisen fick mig att se möjligheter och verktyg jag aldrig skulle sett eller brytt mig om ifall jag hade kommit ihåg att handla kaffe igår får min pengarkris mig att leta intäkter överallt. Pengarna tar snabbt slut. Men lite tur klarar jag mig till årskiftet.Efter det blir mitt enda alternativ att gå tillbaka till en anställning. Jag känner mig inte redo för det, lika lite redo som att gå en hel dag utan kaffe. Jag ser pengar, möjligheten och samarbeten nästan till absurdum. Det är nästan så att jag börjar bli stressad. Som entreprenör får det nog räknas som ett lyxproblem.
Poängen är att om du oroar dig för att du saknar en bra ide eller en kreativ ådra så oroar du dig förmodligen i onödan. Du är förmodligen bara i fel sammanhang eller har druckit för mycket kaffe...

Etiketter:

söndag 12 september 2010

Dag 6: Nu börjar det hända grejer!

Hela helgen har varit fylld av bröllopsplanerande och förberedelser, liten kontrast till vad jag annars gör, men bröllop är alltid trevliga även om man är singel och det alltså inte var jag som gifte mig om nu någon undrade?

Hur som, i fredags skickade jag tillslut mailet jag svettats över. När jag hade fått till det så att jag var nöjd och visade upp det för Carlos så sa han att den första versionen var bättre. Tji fick jag men jag förstår vad han menar. Det första utkastet skrev jag ihop på tio minuter och det blev spontant och ganska personligt. När jag sedan petade i det blev det överarbetat och formellt och inte alls personligt. Viktig lärdom, allt behöver inte vara perfekt. Visst har jag sagt de orden förr? Hur som helst är jag glatt överraskad över responsen! Folk är otroligt vänliga, även de som inte är intresserade. De som inte varit intresserade har nästan uteslutande varit företag som jobbar mot andra företag. Jag har en hel lista med folk jag ska ringa imorgon, en tidning som är intresserad av att skriva en artikel om Singelliv och en hel drös med goda råd och tips. Jag bubblar över av glädje och känner mig ivrig att följa upp alla nya kontakter. Den här veckan kommer bli otroligt spännande!


Mitt mail:

Hej!

Hoppas att du har en strålande dag och en riktigt trevlig helg framför dig!


Jag försöker just nu göra verklighet av min dröm, nämligen att en attitydförändring när det gäller singellivet. Att vara singel är en härlig period i livet där du kan finna mycket gemenskap. Jag startade för fyra månader sajten Singelliv.com och har nu bestämt mig för att satsa och försöka ta det från hobby till lönsam verksamhet, dels för att kunna göra det ännu bättre och självklart också för att kunna leva på det!


För att det ska ske behöver jag någon som går in nu i startfasen, och kan ge mig idéer på hur Singelliv kan utvecklas och vad jag skulle kunna tjäna pengar på. Jag vill inte ta för mycket av din tid anspråk, och är mest nyfiken på om du får några uppslag på var pengarna kan ligga, om du tittar på sajten? Idag har jag mycket kortfattat tänkt på saker som medlemsavgifter, annonsförsäljning, samt singelevent där jag både ordnar event och erbjuder företag en möjlighet att marknadsföra sig mot mina medlemmar mot en provision alternativt fast kostnad.

Jag tänker att det kan vara något ni tjänar på också, att gå in i utvecklingsfasen på ett företag som riktar in sig till en mycket stor och köpstark målgrupp eftersom det är ett mycket bra tillfälle att påverka vad ditt företag ska förknippas med. Det finns en tydlig trend just nu som växer sig starkare som går ut på att marknadsföra sig mot singlar. Vi ser lägenhetsvisningar som endast är öppna för singlar, olika kurser via studieförbund, och en hel rad andra event. Det finns också en allmän trend som riktar sig mot singlar där Sex and the City 2 nyligen visades på bio och inspelningen av Bridget Jones Dagbok 3 är i full gång just nu för att bara nämna några få tydliga exempel. Jag vet att det finns mer att utveckla när det gäller den här trenden och den här målgruppen och ser mycket fram emot att höra vad du och ditt företag får för tankar och idéer nu när jag berättat lite om Singelliv. Kanske kan vi boka in ett möte och bolla lite idéer tillsammans?

Jag funderade också på att kontakta " personalchef" ifall det kanske var en personalfråga, men tror ändå att du var mer rätt. Om du tror annorlunda kanske du kan passa vidare!

Bästa hälsningar
Susanne

Lite mer om Singelliv: Sidan vänder sig i huvudsak till singlar (i Sverige). Sverige är idag ett av de singeltättaste länderna i världen. De sidor som idag finns och riktar sig till den här målgruppen handlar nästan uteslutande om hur man ska träffa någon. Att vara singel är ett tillstånd som ska åtgärdas. Det finns hundratals dejtingsidor men ingen sida som fokuserar på att få människor att trivas med sitt singelliv och göra det mesta av den fasen av sitt liv.
Målet är att Singelliv ska bli en naturlig mötesplats för alla singlar där man kan diskutera sitt singelliv och läsa om andras. Sidan erbjuder också en möjlighet att se vad som händer på stan, dela med sig av musiktips och liknande för att nämna endast några exempel. Kort sagt handlar det om att ge singlar en möjlighet att göra det mesta av sitt singelliv istället för att ge det en bitter eftersmak av misslyckande och utanförskap. Det långsiktiga målet och min dröm är att på sikt skapa en attitydförändring när det gäller singellivet. Ingen ska behöva känna sig utanför eller ensam för att man är singel.

Etiketter: ,