torsdag 27 maj 2010

Dag 57: Möte igen ,och så behöver vi era tips

Först: Glöm inte att vi har fest imorn! Från 18.30 till långt in på natten har vi fest på Idungatan 4B i den fina Kyrkan vi sitter i. Vi vill gärna ha alla härliga fans och följare där, och gärna ni som behöver en laxning eller två också - det lär bli en hel del!

Och cash is king: det blir bubbel så det rinner över och det kommer kosta 20 kr glaset!

Idag då, så har vi haft möte med 118 100 och tagit upp tråden vi tog fram för en dryg månad sen. Lokaldelen är ju också intresserade av samarbete och det känns viktigt att börja med den partner som verkar mest engagerad. Sen har vi legat i gräset.

Som bekant är vårt mål att 10.000 personer ska lägga till DagensLax.se som startsida. Har ni tips på hur vi kan komma upp i det?

Från och med måndag kommer videoklippen med Ana Gina att börja visas, där hon kör ”Jakten på laxen” i en följetång.

Ge oss tips på vad man kan göra för att snurra igång en trend eller bara tvinga på folk Dagens Lax som startsida!

Ni kan på arbetsdokumentet titta på fliken ”Guerillamarknadsföring” för lite spår som Sara jobbar med just nu – bra inspiration kanske!

Etiketter: ,

onsdag 26 maj 2010

Dag 56: Laxpaus!

Hello.

Vi har gjort annat idag! Sparat på timmarna efter en intensiv gårdag (i relativa termer såklart).

Jag och Isa hade ett riktigt bra möte igår med Projektplace. God stämning och skratt med opretentiös HR människa. Inte konstigt de var intresserade av "Sveriges gladaste företag" spåret! Isa återkopplade till henne idag, med förslag på vad frågorna i enkäten skulle innehålla och exakt prisförslag så vem vet, vi kanske kirrade två sälj på en och samma dag.

Imorgon, uppföljningsmöte med 118 100 samt ett morgonpass med Sara och filmteamet.

Ha det!

DagensLax: Du är snygg även i en laxdräkt.

tisdag 25 maj 2010

Dag 55: Vi har ett sälj!

TJA!

Bra dag. Vi hade ett säljmöte. Och sålde. Tror vi. Känns lite smygande. Kom bara sådär. Men antagligen har vi fått en kund som vill köpa vår intranätsmodul för 5000 i startavgift och sen 450 kr per modul (de fick rabatt från 8000/750), och köpte tio stycken. Mötet gick bra. Vi hade fått ett positivt mejlsvar där de sa att de var intresserade och vi bokade möte.

Det som var fint med mötet, förutom att hon köpte, var att vi utvecklade produkten efter kundens behov. Hon hade först riktat in sig på mikropauser, men när vi berättade om Dagens utmaning, Dagens skratt etc, så bestämde vi till slut att vi skulle testa några av varje, för att efter att alla ”gått” låta henne kolla med personalen vilken de uppskattade mest. Pling plong, nytt säljspår. Snart ska vi mejla till alla som inte följt upp ett första intresse och föreslå att de kan göra på samma sätt.

Vi hade också möte med flashare idag, som sen tyvärr tackade nej pga tidsbrist. Så finns det fler flashare omkring som kan göra grym både kodning och form vore det himla kul att få kontakt med dessa.

Vi hörs!

Etiketter: , ,

måndag 24 maj 2010

Dag 54: Snabbt är lika med bra

Med de orden avslutade vi dagen. Vi har fått styr på säljandet, drar i trådarna som var lösa, och har bokat ett möte och fått bra kontakter med nästankunder.

Ännu trillar inte första säljet in men det är nära nära… Sveriges Gladaste Företag-projektet väcker stort intresse. Där har vi tio potentiella deltagare och bara det blir minst 5000 i vinst var.

Blir mastigare rapportering imorgon!

Etiketter: ,

söndag 23 maj 2010

Ska jag välja mina kunder eller låta dem välja mig?

Ni har säkert hört om 80-20-principen – att tex 20 procent av kunderna du har står för 80 procent av dina intäkter. Eller generellt att 20 procent av orsakerna står för 80 procent av verkan. Kallas Pareto-principen ibland efter dess påkommare.

Jag brukar röra mig utifrån den i många sammanhang, inte minst i försäljning och arbetsprioritering, men har de senaste dagarna gått och grunnat på att lägga ytterligare en 80-20-parameter till mitt yrkesliv.

I Tim Ferriss bok The 4 hour workweek la han på ett raster av principen som jag gått och haft i bakhuvudet sen dess och nu börjar känna att det klarnar. Han bestämmer sig nämligen i en av hans befrielsefaser, när han jobbar som säljare på nåt random företag, om att göra slut med jobbiga kunder. Han ringer helt enkelt de som han tycker varit pain in the ass och stulit energi och säger att han inte vill ha dom som kunder längre. En av dom kanske tio han ringer visar sig vara väldigt förstående och de får en helt ny relation – och ny försäljning.

I mitt fall så har flera i min omgivning de senaste månaderna fått lyssna på ett gnäll som studsat runt i mitt huvud: nämligen att jag känner att det är flera som jag jobbat för som har förutfattade meningar om mig. Vi inleder ett arbete men efter ett tag så känner jag att de är lite oroliga. Ofta tror jag att det beror på att de har någon slags bild av att jag är ung och därmed slarvig, eller att de på något vis stör sig på mig – känner sig provocerade eller hotade. Det här har tagit rätt mycket energi från mig, och gjort att jag känt att jag inte gjort jobben för dom kunderna så glädjefyllt som jag hade velat.

Nu sitter jag och planerar min höst, där jag har ett bortskämt bra utbud av saker att pyssla med – alla inom de företag och initiativ jag startat senaste åren, saker som jag vill jobba med både ideologiskt och rent tekniskt som hantverk. Och jag inser när jag sitter och målar upp drömscenarion att det jag helst av allt vill inte är att få det eller det uppdraget. Det är att få det eller det uppdraget av den och den personen.

Jag har stött på så många intressanta människor genom åren, som jag haft glädjen att få uppdrag av och få jobba för. När jag tittar tillbaka kanske inte alla de största eller mest omfattande eller utmanande jobben har varit för dessa personer, i vissa fall jo, och många har jag aldrig jobbat för men käkat desto fler luncher med som vidgat mina perspektiv och gett mig energi. Det är inte så att jag inte vill ha motstånd av mina uppdragsgivare, men att jobba dynamiskt och utmanande med människor som tycker om en och som man trivs med känns mycket mer stimulerande och lockande.

Tims 80-20-tillägg handlade om att 20 procent av kunderna också står för 80 procent av din energitillförsel. Och nu tror jag att jag faktiskt fattat vad han menar. Även om det i mitt fall kanske till och med är 10-90 så funderar jag på om det inte är värt att ta ett steg tillbaka, ta en liten risk och säga som de är till dessa: jag vill jobba med dig, oavsett vad det handlar om för uppdrag.

Etiketter: , ,

Dag 53: Ha koll på allt och Carlos är säker på success

Tjodelo!

Imorn drar vi igång femte veckan från slutet. På experimentet. Jag blir mer och mer övertygad om att vi kommer att fixa det. Med så många trådar ute, flera olika säljspår att sälja in som kan bli löpande intäkter, och en sån klockren affärsidé så har jag gått från att självsäkert svara ”Jag tror det!” när folk frågat ”Kommer ni klara det?” till att svara utan tvivel: ”Ja, det kommer vi att göra.”

Marlena började lite i andra ändan och svarade bland annat episkt ”Det ska gå” som slutord när Vårt Kungsholmen frågade ”Vad gör ni om det inte går?” som sista fråga på startdagen. Nu har hon känt sig lite orolig och när vi pratade om det i fredags så är det till mångt och mycket för att floden av mejlsvar på vår försäljning har gått till min Outlook eftersom jag hade logistiken färdig och intränad. Det gör väldigt mycket att ha kundkontakten varje dag och nu idag har jag gjort om så att mejladresserna vi mejlat från blir alias som leder alla svar till både Marlena och mig.

Igår sa ett härligt fan till oss som också är entreprenör att kortsiktig lönsamhet för honom är det bästa sättet att få långsiktig lönsamhet. Jag älskade honom redan innan (jag kallar honom Jamón) men nu älskar jag honom ännu mer. Är det något jag har känt mig orolig för, och som var det jag luftade med den gode herren, så har det varit det: att vår kortsiktiga satsning kan få långsiktigheten att halta – men varför det?

Det jag kan se som en risk är att vi ”tömmer” alla våra potentiella kunder nu första månaden och sen inte kan räkna med en lika stadig ström av försäljning. Men när jag tittar så har vi lika många som varit intresserade nu som det är kunder som bett oss återkomma längre fram, och i höst. Dessutom har vi bara gått på vissa kundsegment och har säkert ett tjog till att jobba mot. Då också med lärdomarna från den här första vändan.

Nej mina damer och herrar – Dagens Lax is the Shit med stort S. Ni kommer, förr eller senare, tappa hakan.