tisdag 26 oktober 2010

Ensam är stark?

Först vill jag be om ursäkt, vi har haft lite tekniska problem med bloggen men det ska vara fixat så I am back .. igen.

När tanken att starta företag började dyka upp inom mig var valet ganska självklart att jag skulle driva det själv. Att vara egen,göra exakt som jag vill på mitt sätt när jag ville. Fördelarna är uppenbara, men det gick ganska fort att inse att det fanns nackdelar också.Ensam är inte alltid starkast även om jag inte ångrar mitt val. Jag saknade dock någon att bolla idéer med, tänkte jag rätt?

När jag satt och ritade min logga tror jag att jag terroriserade varenda kotte som var online på msn under en hel helg. Överlag var jag under utformandet och födelsen av företagsidén en plåga för alla som kom i min väg. Det enda jag hade på hjärnan var Singelliv. Tillslut fick jag sätta upp som mål att inte prata företagande men det var lika lätt som att låta bli att tala om någon man är förälskad i. Den fasen gick som tur vad över och otroligt nog var det ingen som tröttnade så pass på tankarna kring Singelliv att de sa upp bekantskapen. Med vänskapskretsen intakt kom
nästa fas smygande, plötsligt var de enda jag umgicks med mer eller mindre entreprenörer. Entreprenörer är underbara människor som andas kreativitet och ser möjligheter i allt. Det kan hända att jag inte är helt objektiv i min beskrivning. När jag hittade mina företagsvänner som någonstans delade min syn och värderingar när det kommer till företagande har jag med tagit min laptop under armen och en glad företagre i handen och vandrat runt på alla möjliga fik. Gärna fik där påtår ingår. (Kan alla, fråga mig om ni vill ha en lista)

Idag är jag mer trygg i mig själv och mitt företagande, jag vet vad jag brottas med och jag lär mig. Jag behöver inte bolla alla idéer med min omgivning. Jag har fortfarande otroligt mycket att lära mig, extremt otroligt mycket! men nu vågar jag lita på att det faktiskt dyker upp bra idéer i mitt huvud. De mina kära vänner är en av grundstenarna med att lyckas som företagare, tro på din förmåga att du har något att bidra med. Förmodligen kommer du misslyckas totalt en massa gånger, men det har inte att göra med att du är mindre lämplig en någon annan på att driva företag. Det handlar om att du lär dig att gå där du inte vandrat förr.

Den andra grundstenen är att inte tänka så mycket. Tänkande uträttar inte mirakel, handlingar gör! Dina drömmar kommer inte besannas för att du går och väntar på rätt tillfälle eller rätt förutsättningar. Dagen du ska börja är idag. Handlingar är det som räknas. Just do it! Det värsta som kan hända är att det går helt åt pipan men hellre det än att vara nyfiken på vad som skulle kunnat bli.

Och sist men inte minst, omge dig med ett framgångsteam! Människor som tror på dig, som stöttar dig när du krisar, som bollar idéer med dig och som lyssnar. Människor som ser svårigheter och drar ner dig med negativa tankar har du inte tid med. Du kommer förmodligen sköta den biten alldeles utmärkt själv.

Kärlek och pepp och framförallt stort lycka till!
Susanne

Ps om ni vill nå mig på annat sätt än via kommentarer går det jättebra att maila till Susanne@singelliv.com. Jag hjälper gärna till om ni tror att jag kan.

Etiketter: , , ,

2 kommentarer:

Anonymous Ca sa...

Givande läsning som alltid :)

7 november 2010 kl. 22:04  
Blogger Susanne sa...

Tack!! Vad glad jag blir :)

8 november 2010 kl. 23:05  

Skicka en kommentar

Alla som vid den tredje månadens slut har kommenterat mer än hälften av dagarna, är med och delar på den första månadsvinsten som överstiger 100.000 kronor.

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida