måndag 10 maj 2010

Letar du fel så hittar du det!

Ojoj. Ingenting från mig på flera dagar och så kommer två blogginlägg direkt efter varandra. Fast detta inlägg kommer inte vara långt, för poängen är väldigt enkel:

Letar du fel så kommer du hitta det. Letar du rätt så kommer du hitta det. Det finns alltid två sidor av samma mynt och du väljer vilken sida du vill titta på.

Vi människor är programmerade att leta fel. Som min mentor brukar säga - redan som små fick vi köra leken "Finn Fem Fel". Ni vet, man ställer två likadana bilder bredvid varandra och sedan ska man hitta 5 saker som inte stämmer överens mellan bilderna. Leken går alltså ut på att finna fel. Redan då börjar det. Sedan fortsätter det. Vi letar fel. "Är något för bra för att vara sant, så är det inte sant". "Det är svårt att hitta ett jobb/lägenhet/den rätte". Guess what? Med den inställningen blir det mycket riktigt svårt att hitta det. Letar du fel kommer du hitta fel. För fel finns det alltid. På samma sätt som det alltid finns rätt. Om du väljer att se det istället.

Är det inte intressant att av 30 stycken positiva saker som vi föreslog i dagens inlägg så kommenterar Anonym på EN sak som denne tyckte var fånig. Varför inte kommentera de 29 sakerna som var bra istället? Jag fattar inte sånt. Det är samma sak som när man hade 90 rätt av 100 på ett matteprov i skolan. Inte fasen stod det "90 rätt". Nejdå, det stod "10 fel". I mina ögon är detta helt obegripligt.

För istället för att bygga sitt eller andras självkänsla och självförtroende så bryter vi ned det genom att leta fel och sedan när vi väl hittar dem, för det kommer vi alltid göra, triumferande lyfta fram dem. "Titta, jag hittade ett fel, vad var det jag sa!". Grattis, hoppas det gjorde dig lyckligare.

Själv vägrar jag vara en sådan person.

Etiketter:

17 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Att räkna fel känns väldigt gammaldags, jag håller med.
Men det var ett bra tag sedan jag gick ut skolan och jag har aldrig tidigare varit med om att en lärare skriver 10 fel istället för 90 rätt...

10 maj 2010 kl. 21:13  
Anonymous Marlena sa...

Men anonym, nu gjorde du ju det igen! :)

10 maj 2010 kl. 21:22  
Anonymous MariaR sa...

Haha, det är helt otroligt! Well said Mar. Klart man ska kritisera, men göra det lite konstruktivt och se de bra sidorna istället för att bara se de negativa. Typ, "shit vilka bra citat. Den enda jag ställer mig tveksam till kan vara den om dvärgen eftersom folk kanske kan ta illa upp. Men resten är klockers!" Men anonym- du kan väl åtminstone hålla med om att det står "finn fem fel" och inte "finn fem rätt". Eller?

10 maj 2010 kl. 21:36  
Anonymous Gurks sa...

Självklart håller jag med.. finn fem fel är det, och som jag skrev ovan tycker jag det är lite gammaldags och omotiverande!
Men att en lärare skriver ut fel istället för rätt är ju helt absurt!

10 maj 2010 kl. 22:48  
Blogger yourstylesucks sa...

helt rätt inlägg marlena!

11 maj 2010 kl. 01:51  
Anonymous Anonym sa...

Tyvärr, ni kommer aldrig att klara målet!
Teorin funkar ofta, men praktiken är svårare...
Been there, Done that...

Alla måste gå den långa vägen.......

Hoppas jag får äta upp mina ord ;)

11 maj 2010 kl. 10:11  
Anonymous MariaR sa...

Det hoppas jag med anonym. Jim Rohn hade ett ganska passande citat: "Framgång är inget du jagar efter. Det är något du attraherar med den person du blir."
Och ser man allt från ett negativt perspektiv kanske det är dit tankarna också för oss.

11 maj 2010 kl. 10:57  
Anonymous Anonym sa...

Det är mycket viktigt för er att leta efter fel i er idé, gärna efter fler fel än fem.

Leta som galningar efter fel, leta mer, och leta sen ännu mer. När ni hittat felen så åtgärdar ni dem. Så skapar ni framgång för det finns inga ideer som från början är felfria.

Det ger inte resultat att bara tjoa att allt går som smort och att "alla är jättefina och söta" typ. Det värmer i byxan en stund men sen blir det bara kallt igen.

Perfekt att Anonym poängterar att ni hade en "peppmening" som var mindre bra. Då kan ni ju ta bort den och behålla de andra 29. Varför bli så upprörd över att folk letar fel? Ta det som en gratis arbetsinsats från Anonyms sida istället. Och varför starta en debatt med Anonym om att denne letar fel igen? Tacka och ta emot vet jag.

De som ska vara absolut bäst på att leta fel i er ide ska vara ni själva, inte Anonym.

För guds skull, ni ska ju leverera pepp, då ska ni väl kunna ta att folk kritiserar er? I annat fall får ni väl själva surfa in på er site och bli glada igen.

Hälsningar, Anonym (2).

11 maj 2010 kl. 15:27  
Anonymous anonym (3) aka Roland sa...

underbart att fler personer för fram genomtänkta kritiska tankar kring detta projekt och dess genomförande.

kanske har "anonym" likt en fjärils vingar satt igång en flodvåg som kommer få verkningar över atlanten...eller hur nu mr gladwell hade uttryckt det.

kanske är det just dessa röster som är "the tipping point" och kommer föra detta projekt framåt genom kritiskt granskande och ifrågasättande?

lek gärna med tanken en stund - vad hade det inneburit för er om det fanns hundratals "anonym" som kom poängterade brister som ni kunde rätta till och bli bättre?

11 maj 2010 kl. 16:50  
Anonymous Anonym sa...

Heja Roland!

Precis min mening, man ska lyssna till de "svagheter" som en del pekar på, någonstans där finns också lösningarna och därmed styrkorna. Att gå i polemisk debatt med folk som "kritiserar" är fel väg att gå.

Om inte produkten säljer sig är det superviktigt att fråga kunder som inte ville bli kunder varför de inte ville det.

11 maj 2010 kl. 18:10  
Anonymous Roger sa...

Hej Marlena. :)

När du tar bilen till besiktning så vill du väl höra om det som är fel, hellre än att få pepp för att däcken är nya osv.?
Försök se det från den positiva sidan alltså och var tacksam för feedback av alla slag.
(annars är det ju du som väljer att de den negativa sidan av saken :)

11 maj 2010 kl. 22:23  
Anonymous Filosofen sa...

Intressant inlägg Marlena!

Lite filosofiskt sett så tillhör ju felsökandet lite av mänsklighetens utveckling... så det negativa borde egentligen tas som konstruktiv kritik, för att förbättring och utveckling ska ske.

En aning långsökt exempel kanske, men dock: Hade inget tyckt att det var fel med friktion så hade hjulet kanske aldrig uppfunnits...

12 maj 2010 kl. 01:38  
Anonymous Anonym sa...

"Letar du fel så kommer du hitta det. Letar du rätt så kommer du hitta det. Det finns alltid två sidor av samma mynt och du väljer vilken sida du vill titta på."

Bra sagt Marlena. Men kom ihåg att ni inte har möjlighet att se saken från bara ett håll, ni måste se alla perspektiv. Helst ska ni kunna se den "sanna" sidan av det hela och själva kritiskt granska er ide, för att kunna förändra det som inte funkar.

Det är lätt att man bestämmer att den kanonide man fått SKA bli bra, vad kunderna än säger. Gillar de inte iden är det fel på kunderna som någon skrev. Eller fel på alla taskiga "Anonym" som kommenterar kritiskt.

Det finns INGA som ska vara så kritiska mot er ide som ni själva. Ni ska vara obarmhärtigt kritiska. Och när ni varit det och iden ändå står stolt upp i all sin vackra glans, ja DÅ, DÅ ska ni köra på och trotsa allt annat motstånd för DÅ kommer er ide att ha fått vingar. Och dessa vingar kommer att lyfta er ide till oanade höjder av framgång. Och allra bäst kommer er ide att lyfta i motvind.

Lycka till! :-)

12 maj 2010 kl. 04:42  
Anonymous Anonym sa...

Marlena, du kunde annars välja att se t ex den negativa kommentaren om dvärgkramning och annan kritik som att någon, som inte tjänar ett enda dugg på det ni gör, bryr sej så pass mycket om att det ska bli bra att denne tar sej tid att hjälpa er att undvika ett ganska stort misstag?
Vill du enbart ha genomtänkta, pedagogiskt utformade kommentarer? Då måste kanske idéerna vara genomtänkta också och det var väl inte meningen med "transparensen"?
Håller absolut med om att det är lätt att vara för kritisk, men bara applåder eller "gogogo" kommer inte att hjälpa tjänsten hela vägen fram till att bli riktigt bra.

12 maj 2010 kl. 15:44  
Blogger Åsa Plesner sa...

Jag skriver kanske mest heja-heja-kommentarer, eller försöker åtminstone spinna vidare framåt på idéer snarare än att peka på felen. Det betyder inte att jag inte ser felen. Jag tänker däremot att om Marlena och Carlos ska dra ihop något som funkar på bara 100 dagar så är det viktigaste inte att de gör en perfekt produkt utan att de håller energin uppe.

Jag tror starkt på att göra en helt okej produkt, tjäna lite pengar, långsiktigt förbättra och fördjupa, tjäna mer pengar. Och att den vägen är roligare, mer kreativ och på lång sikt mer framgångsrik än att sitta och pusta och stånka över minsta lilla defekt och vänta tills allt är 100 % klart innan man går ut till kund. [Ja, jag har också chefs- och entreprenörserfarenhet.]

Därför låter jag negget och gegget vara i mina kommentarer. Och därför är jag inte anonym när jag kommenterar; jag tycker att Carlos och Marlena ska veta vilka som heja-hejar på dem.

12 maj 2010 kl. 15:54  
Anonymous Teresa sa...

Mycket klokt har redan sagts, av både "kritiker" och "påhejare". På det stora hela håller jag med om att kritik är bra, att det hjälper projektet framåt och utvecklar produkten. Att det är ett tecken på engagemang och något att tacksamt ta till sig. MEN det handlar också om HUR kritiken framförs. De allra flesta kommentarer av det kritiska slaget har framförts i en god, nyanserad och konstruktiv ton. Men sen finns det även ett fåtal kommentarer som åtminstone jag reagerat på efter ett tag. Där har tonen varit....vad ska jag säga, lite bitsk, missunnsam och nästan hånfull. Som om någon, som av någon anledning känner sig rätt provocerad av hela projekt, bara inte kan låta bli att "sticka till" lite då och då. Anonymt. DET kan man vara utan. Men å andra sidan - det ligger kanske i sakens natur att några reagerar så när man som Marlena och Carlos vågar sticka ut hakan på det sätt de gjort. Men nog sagt om den saken. Trevlig helg!

12 maj 2010 kl. 20:51  
Blogger Carlos Rojas sa...

Gud! Jag känner mig galet laxad efter den här tråden! Inte minst av röran av alla Anonym-signaturer!

Jag tänker spontant när jag läser att alla har rätt, och att det är rätt dumt att sitta och dividera vilket sätt som per definition är bäst (pepp eller kritik). Det borde väl precis som med allt annat här i världen, vara rätt bundet till vilken persontyp man är? Vissa, som jag, har utvecklat en person som kommer längre med skygglappar och pepp än med konstant ältande av eventuella felaktigheter, andra funkar tvärtom och peppas av att titta på brister och rätta till dessa. Många är väl däremellan nånstans.

Jag tycker att alla människor är värdefulla i utveckling och har, trots att min läggning är att motiveras mer av pepp än kritik, försökt att alltid omge mig med mer än bara ja-sägare.

MEN, i mitt fall, väljer jag att plocka in nejsägarna i ett senare skede och inte precis i startfasen. Där tror jag fortfarande att energi energi energi är det viktiga - det behövs extremt mycket bränsle och inte så mycket finlir.

That's me!

Kram och lax på er!

13 maj 2010 kl. 16:04  

Skicka en kommentar

Alla som vid den tredje månadens slut har kommenterat mer än hälften av dagarna, är med och delar på den första månadsvinsten som överstiger 100.000 kronor.

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida