söndag 9 maj 2010

När det väl händer så händer det

Nu är vi snart halvvägs i 100LAX experimentet och folk frågar mig "Hur går det, har ni börjat tjäna några pengar än?", "Hur många startsidor har ni?", "Har ni kirrat något företag än?". Jag vet att jag inte borde, men jag blir ändå stressad av det.

Jag får lite nervösa sammanbrott titt som tätt då jag lägger mig ner med pannan på bordet och muttrar "Vad håller vi på med? Carlos kommer vi verkligen klara det här?". Varpå min fantastiska kumpan garvar, klappar mig på axeln och säger "Självklart!". Precis vad jag behöver höra.

När det väl händer så händer det. Och då kan det gå rasande snabbt. Malcolm Gladwell myntar uttrycket sociala epidemier i sin bok "The Tipping Point". Med sociala epidemier menar han att precis som ett virus eller en sjukdom kan börja hos en endaste person och inom en vecka ha smittat ner hundratusentals personer så kan även idéer och beteenden smitta och sprida sig väldigt väldigt snabbt. Han menar att vi ofta förväntar oss att saker och ting sker sakta men säkert och att det finns något samband mellan orsak och verkan, men det behöver alltså inte vara så. Småsaker kan göra en enorm skillnad, när de väl tar fart och plötslig inträffar allt samtidigt. Det är som att ena dagen vet ingen vad Canada Goose är, och dagen efter ser man varenda kotte på stan ha en. Eller när man säger "Det är så typiskt. Först hände inget, det var total öken. Och sedan kom allt på en gång".

Det frustrerande med "tipping points" är att det är svårt, om inte omöjligt att förutspå exakt när genombrottet kommer. Det gäller bara att ha tillit till ATT det kommer om du jobbar fokuserat och målinriktat. Jag försöker tänka så när jag inte få de resultat jag önskar i jobbet, privat eller livet i allmänhet, nämligen att om jag behåller tilliten så kommer det lösa sig. Även om det är allt annat än lätt att tänka så när man är mitt i det.

Det skulle bara vara så skönt med ett sälj denna vecka.

Etiketter: , ,

6 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Vad exakt är det ert företag GÖR..?

9 maj 2010 kl. 23:52  
Anonymous Anonym sa...

Jag brukar fundera så här. Det behövs en HEL DEL för att en köpare av en produkt / tjänst ska välja att skiljas från sina pengar till förmån för den produkt / tjänst man får för sina pengar. Håll det i minnet när du läser vidare för det är VIKTIGT. Ofta kommer jag på idéer som jag tycker är kanonbra och jag tycker då i allmänhet att alla, verkligen ALLA, utan att tveka borde välja att skiljas från sina pengar för att köpa min produkt / tjänst. Oftast tar det en stund innan jag själv sätter mig i kundens situation och frågar mig själv om jag verkligen själv skulle skiljas från mina pengar för att köpa min egen produkt / tjänst? Inte sällan tar det en stund av självrannsakan innan jag inser att, nej, jag skulle nog faktiskt inte själv köpa det här... Oftast har jag tänkt på min idé helt ur mitt eget intäktsperspektiv, dvs, det här vill jag tjäna pengar på men jag har verkligen missat KUNDNYTTAN. Nu har jag efter att ha testat så sjukt många idéer fattat att det bara är det det handlar om, KUNDNYTTA, inget annat. Det vill säga, jag MÅSTE erbjuda kunden en nytta som gör att det upplevda VÄRDET överstiger priset som kunden får betala. Skulle du själv betala för den tjänst ni erbjuder? Skulle du rekommendera dina vänner i beslutsfattande positioner i företag att betala för din tjänst? Skulle du rekommendera din mamma att betala för er tjänst? Viktigast av allt, skulle du själv satsa EGNA PENGAR i den här iden om någon annan bad dig om en investering för att genomföra iden? Om svaret är ja, kör på, då har ni en bra idé. Om nej, fundera på om ni verkligen erbjuder KUNDNYTTA, och dessutom kundnytta till ett pris eller en högre kvalité som ingen annan erbjuder? Hur mycket skulle du själv, med handen på hjärtat, på din gamla arbetsplats ha rekommenderat din chef att lägga ut på att synas på er startsida dagenslax.se? Och vad hade din chef sagt när du kommit med förslaget? Ni har ju just nu valt att starta en ide som till och med kräver att ni befäster ett nytt begrepp, att "bli laxad", för att det ska funka och det kan ju kanske ta ett tag innan man lyckas med en sådan bedrift tänker jag (men jag har i och för sig aldrig försökt heller). Tim Ferriss har en hel de intressanta tankar men han tillhör ju till del det gäng som ger andra människor förhoppningar om snabba och enkla pengar genom enkla insatser (oftast ska det vara en websida som sköter sig helt själv och fungerar som sedelpress). Jag tror inte på det. Goda resultat kräver en insats, ibland hårt arbete rentav... Jag gillar hans idéer om att man ska arbeta effektivt, inte snack om det men där slutar jag att lyssna på honom. Jag tror, och jag har sagt det tidigare, att jag inte fullt ut tror på er ide, jag tror inte ni kan sälja för så mycket som ni behöver för ni skapar inte tillräcklig KUNDNYTTA. Om man gör något som inte ger de resultat man vill ha så finns det bara en sak att göra säger Anthony Robbins, ändra det du gör. Börja om från början, hitta en ide som ger KUNDNYTTA och ett värde till de som köper er tjänst / produkt och gör det NU, innan tiden rinner iväg mer. Många här kommenterar ju alltid positivt á la heja heja och mer sällan är det mer "negativa" kommentarer. Jag undrar dock om ni egentligen blir så hjälpta av bara positiva kommentarer? Carlos verkar vara en obotlig optimist (härligt förstås!) men verkar inte ha tillräckligt med tvivel. Låter konstigt kanske men jag tror ni skulle ha mer nytta av tvivel än av förhoppningar just nu. Bättre att ha en ganska bra plan och massa tvivel på om det är rätt än att ha en perfekt plan och inga tvivel alls... Jag får ibland en känsla av att Carlos har en perfekt plan. Om inte hela det här projektet är ett "riggat PR-projekt" på så vis att ni redan har gjort upp med en kund som går in och ger er en kanonförsäljning i sista stund (för att de ska få positiv uppmärksamhet) så tror jag verkligen att ni måste ta ett omtag och börja om med en ide som ger era kunder KUNDNYTTA. Det hade varit lättare att skriva heja heja i det här inlägget (som många andra) men det är inte det ni behöver höra.

10 maj 2010 kl. 06:12  
Anonymous Roland sa...

stående ovationer till ANONYM för det ödmjuka och klockrena inlägget. jag kan inte göra annat än att hålla med och hoppas att ni verkligen tar till er. enligt min mening miss-/övertolkar ni mycket av det som både ferris och gladwell skriver. har även kikat lite på era övriga kommentarer och de som lämnat dem. kom igen nu...trodde ni var införstådda vid vikten av att ta råd från folk som gjort det ni vill göra och redan idag är framgångsrika. det är inte intrycket man får direkt...

10 maj 2010 kl. 13:26  
Anonymous Marlena sa...

Härligt med debatt! Anonym, vi har som sagt mailat ut ca 8000 mail till företag med en omsättning över 50 miljoner angående DagensLax. Det gjorde vi första veckan just för att ta reda på kundnyttan. För du har helt rätt, alltför många företag tänker inifrån och ut (trycker ut sin produkt på marknaden) istället för utfrån och in. Det vill säga, undersöker vad kunderna vill ha för att sedan anpassa produkten efter deras behov. Därför kan du mycket riktigt inte vända dig till alla för då blir produkten/erbjudandet otydligt, utan du vänder dig till en niche. I det här fallet har vi fått ca 500 svar från vårt utskick och det är främst dessa vi har valt att bearbeta. Vi mailar ut lite olika förfrågningar och ser vad som är intressant medan vi utvecklar DagensLax. Det var t.ex så flashmodulerna som "Dagens mikropaus" etc blev verklighet. Efter mailutskicket uttryckte ca 2/3 av kommunerna ett intresse att ha något sådant på sitt intranät.

Jag tror att det är naturligt att tvivla ibland. Men det gäller att inte fastna i det. Tvivlet sporrar en och ser till att du gör mer, men alltför mycket tvivel förlamar dig och får dig att ge upp. Det är därför jag är så tacksam för att Carlos rycker upp mig när jag tvivlar. För annars kommer man inte någon vart. Tror jag i alla fall!

10 maj 2010 kl. 14:21  
Blogger Carlena sa...

Jag tycker det är glädjande att Anonym mfl är så omsorgsfulla över vårt projekt, och jag har dåligt samvete över att inte ha svarat mer på de inläggen.

Det jag tror ära tt Anonym har helt rätt på många sätt, samtidigt som jag alltid har i åtanke att det som får dig att skiljas från dina pengar är väldigt mycket en känsla. Varför köper du en skitdyr doja och inte en lika bra men billigare på Skopunkten? För att du köper en känsla, ett tillhörande.

Det som gör nya företagare intressanta är förmågan att ligga steget före och anta att något som ännu inte finns kommer att bli någo som fler vill associera sig med. Det bygger ofta på att man själv förhåller sig på ett mindre normativt sätt. Till stora delar räcker det med att inte vara äldre man med lång erfarenhet av näringslivet, för att ha en fördel. Jag är säker på att majoriteten av våra chefer på företag som blir våra kunder kommer att vara kvinnor. DagensLax blir antagligen inte en känsla många erfarna män förstår, de som idag är majoriteten av cheferna. Men genom att trycka på känslor som många chefer av det mindre normativa slaget längtar efter i sin organisation och omvärlden, så skapar vi möjligheten att faktiskt vilja skilja sig från sina pengar hos en grupp för vilken vi blir väldigt speciell. det skapar varumärke, det skapar pr, det skapar försäljning och förenklar kundvården.

Jag fick hem HPs reklamblad igår, om du har det till hands titta på det. Det är dunderriktat mot män. Inte en kvinnlig själ appeleras av det, väldigt få i alla fall skulle jag gissa. När kommer den första telekom- eller datortillverkaren som riktar sig till kvinnor? Just det, den finns redan, och tar över mer och mer av båda marknaderna. Vilken laptop är en kvinnas självklara val? Hur många män talade inte om macen som töntig? Vem vinner?

Det här kanske jag resonerar lite mer om i ett inlägg längre fram för jag inser att jag inte kommer att bli färdig nu, är på språng.


Allt det bästa
Carlos

10 maj 2010 kl. 15:41  
Anonymous Anonym sa...

"DagensLax blir antagligen inte en känsla många erfarna män förstår, de som idag är majoriteten av cheferna".

Carlos, jag tror personligen att ni ökar era intäktsmöjligheter om även män ser kundnyttan med den tjänst eller produkt ni erbjuder.

Lite får man ju en känsla av att du menar att det är "fel på kunden" (fel kön (man), fel ålder (äldre), fel erfarenhet (lång erfarenhet av näringslivet osv) och inte fel på produkten om den inte säljer?

Det finns säkert många saker som "män inte förstår" och då kommer de heller inte att köpa din produkt. Du ska bara då hålla i minnet att du redan exkluderat en rätt stor grupp potentiella köpare. Det kallas inte segmentering utan cementering. Cementering av invanda könsrollermsom bara kan fortsätta att existera så länge du håller dem vid liv.

Hur är det med de tänkta användarna av siten då? Männen alltså, förstår inte de heller iden och kommer de inte att vilja använda siten? Eller är det just den långa erfarenheten som äldre män i chefsposition fått efter verksamhet i näringslivet som gör dem dumma i huvet så att de "inte förstår"?

Jag hoppas och tror att denna din uppfattning får möjlighet att prövas när du själv skaffar dig mer erfarenhet av såväl livet som av näringslivet.

Jag skrev det långa "Anonyminlägget" tidigare idag. Jag är kvinna, chef och beslutsfattare, jag har lång erfarenhet av näringslivet och du skulle nog kalla mig "äldre". Något som jag avskyr är den indelning i fack av människor som du gör. Skärskåda din produkt närmare om den inte säljer, leta inte efter fel hos dina kunder, det är mitt tips.

10 maj 2010 kl. 17:31  

Skicka en kommentar

Alla som vid den tredje månadens slut har kommenterat mer än hälften av dagarna, är med och delar på den första månadsvinsten som överstiger 100.000 kronor.

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida