torsdag 13 maj 2010

Tänk om alla skulle tänka färdigt

För ett par månader sen skrev Horace Engdahl 20 korta betraktelser på Dagens Nyheters essä-sida. Jag fastnade särskilt för en där han skrev att om alla människor skulle uttrycka helt genomtänkta åsikter och idéer så skulle vi inte ha något offentligt samtal.

Tänk bara hur tyst allt skulle vara.

Med idéer av andra slag tror jag att det är samma sak. Hur många projekt, företag, föreningar med mera, skulle existera om alla bara drog igång saker och ting när idén var helt färdigutvecklad?

När vi drev Gringo 2004-2007 så utvecklade vi verksamheten med en stor tilltro till oss själva. Vi började vår expansion genom att vi när vi bokade möten för att sälja annonser, fick frågor om vi kunde göra annat. ”Kan ni inte skriva annonsen åt oss?”, ”Kan ni inte ha ett event hos oss?”. Vi hade inga copywriters och vi hade ingen eventbyrå, men eftersom vi både ville få in pengar och ha så stor träffyta som möjligt med vårt budskap, att mediebilden av miljonprogrammen var starkt snedvriden, så sa vi att vi kunde göra allt. När vi sen hade sagt ja och gick tillbaka till redaktionen så började vi leta efter folk som kunde dela vår ideologi och jobba med oss, som hade den spetskompetensen som hade efterfrågats. Eller så skaffade vi oss kompetensen som hade efterfrågats själva. Det var ett strålande sätt att utvecklas, skapa nya verksamheter med nya intäktsströmmar och knyta till oss nya personer som inte bara bidrog med spetskompetens utan nya perspektiv och erfarenheter som var värdefulla för de redan befintliga verksamhetsgrenarna också. Vi gjorde det så småningom till en regel att på våra säljmöten fråga vad kunden hade behov av inom vårat fält, och säga att det kunde vi ordna, oavsett vad det var. Oseriöst, tycker ni kanske mindre peppiga läsare när jag skriver, men hör efter med vilken av alla random ”business”-, ”management”-, ”osv”-konsultfirmor som du undrar vad de egentligen gör. Det är precis det de gör. De träffar kunder, som alltid har något problem, och säger att de har rätt kompetens att fixa problemet. Och så gör de det. Råkar de ha kompetensen redan så är det praktiskt, annars rekryterar de.

Det är ett löjligt smart sätt att expandera på: du investerar inte i ny verksamhet förrän en faktiskt köpare anmält sitt intresse och till och med skrivit avtal på att köpa den nya tjänsten eller produkten.

Misstaget vi gjorde då, som jag för inget i världen vill göra om, var lika enkelt: när efterfrågan på en verksamhet försvann, så behöll vi den. Vi tyckte att alla verksamheter var viktiga för ”totalen” och vi hade knytit oss känslomässigt till den. Det gällde både faktiska delar av verksamheten, och personer som vi hade anställt. De hade en gång kommit in för att tillfredsställa en efterfrågan och då genererat pengar, men i vissa fall tog efterfrågan slut och vi skulle ha kapat grenen så fort trenden visade sig för negativt. Istället hoppades vi, och inte hur ett affärsmässigt perspektiv, utan ett känslomässigt.

Ovanstående bild blev jag invigd i av den genialiske Eugenio Molini när han gick in och hjälpte oss att bli mer affärsmässiga med Gringo. Du eller din organisation siktar mot målet (stjärnan), som i de flesta fall är att tjäna pengar, bygga upp en verksamhet av något slag, nå ett ideologiskt mål eller antagligen alla tre på samma gång. Vägen dit kan se olika ut, och kan vara rätt bred, men det finns två saker som kan få dig att kana ut för långt utanför vägen, så långt att du inte kommer tillbaka och då missar möjligheten att nå målet. Det ena är pengar, att du börjar göra saker bara för att tjäna pengar, som inte är det som ni kan eller bestämt er för att göra. Det andra är känslor, att du tar beslut utifrån känslomässiga parametrar och inte utifrån vad du tror bidrar mest till att nå målet. Den dagen jag fullt ut lyckas kombinera det jag beskriver i texten ovan, med det här ramverket, tror jag att jag kommer att bli framgångsrik på riktigt.

Etiketter: , , ,

5 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

I augusti 2007 lades tidningen ner efter en konkurs. Tidningen är anmäld för skattebrott på grund av bristande bokföring och åsidosättande av god redovisningssed före konkursen. Före konkursen avslöjades det att flera bibliotek fått ett mejl från en anonym avsändare som tyckte att de borde prenumerera på Gringo.

Vad seriösa ni verkar vara! ;)

13 maj 2010 kl. 18:50  
Anonymous Anonym sa...

Hej Carlos och tack för ditt inlägg!

Jag tror att ett företag som brinner för att tillfredsställa ett specifikt och väl definierat kundbehov, gärna nedbrutet till ett visst specifikt kundsegment, har större chans att lyckas, och det företaget kan också tjäna pengar på att göra det. Det är lättare att veta HUR man ska göra om man först vet VAD man ska göra (dvs vilket kundbehov man ska tillfredsställa).

Jag tror förvisso att det kan gå att hanka sig fram och ta ett uppdrag här och ett där även om man helt saknar egen kompetens att utföra uppdragen men jag tror att det kan vara långsiktigt negativt. Det blir ju heller inte skalbart och ett nytt Mc Kinsey tror jag inte uppstår ur det. Känner inte att din liknelse med just Mc Kinsey är helt rätt. De har en väl utmejslad affärsidé och anställd spetskompetens för att lösa sina uppdrag. Jag tror helt enkelt inte det är helt klockrent att spela på hela skalan som du antyder i ditt inlägg att du gör.

Jag tror att det är graden av "kundtillfredsställelse" i en affärsidé som avgör hur bra idén kommer att slå. Inget kundbehov = ingen kundtillfredsställelse. Kundnyttan uteblir och då ska man heller inte tjäna pengar på idén (och man gör det inte heller).

Nu återstår det för er att bevisa för oss skeptiker att vi har fel och att ni kan tjäna pengar på er idé. Det är ju som alltid som så att resultaten talar för sig själva till slut.

Ett lycka till behöver ni och det skickar jag också med på vägen, kämpa på nu och visa att jag har fel och att ni fixar det här!

Anonym (2)

13 maj 2010 kl. 19:30  
Blogger Adriana Dobrin sa...

Och jag är övertygad om att ni KOMMER att fixa det! :) Tack för reflektionerna, Carlos. Mycket intressant att läsa.

13 maj 2010 kl. 21:50  
Anonymous Anonym sa...

Har funderat på vad det är som gör att så många människor sitter och skriver neggiga kommentarer vid sina datorer på kvällarna.

Har kommit fram till att de antagligen blir peppade själva av att göra det, de känner sig bättre än andra och får ett visst maktrus.

Negativa kommentarer leder ALDRIG till att något blir bättre enligt min erfarenhet, bara att de som blir utsatta för det får dålig självkänsla och inte fullföljer sina tankebanor.

Positiva kommentarer gör däremot att personen (I varje fall jag) blir motiverad och vill prestera ännu bättre saker.

Av egen erfarenhet gör rädsla för att göra fel att tanken inte rör sig fritt vilket medför att saker inte blir så bra som de skulle ha blivit med ett fritt sinne.

Konstruktiv kritik är något helt annat och ska inte blandas ihop med neggiga kommentarer.

Kör på Carlena och skit i de neggiga struttarna!

// E

13 maj 2010 kl. 23:12  
Anonymous Anonym sa...

Jag har för min del skrivit många kommentarer här som inte varit av heja heja karaktär utan ibland till och med varit kritiska, eller rentav negativa.

Jag har förstått av reaktionerna att mina kommentarer inte vare sig är önskade eller anses driva ert projekt framåt så jag ska självklart inte störa er mer med mina inlägg.

Lycka till nu hörni i framtiden, hoppas att ni klarar ert mål.

Kramar och hej då!

Anonym

14 maj 2010 kl. 06:13  

Skicka en kommentar

Alla som vid den tredje månadens slut har kommenterat mer än hälften av dagarna, är med och delar på den första månadsvinsten som överstiger 100.000 kronor.

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida