söndag 23 maj 2010

Dag 53: Ha koll på allt och Carlos är säker på success

Tjodelo!

Imorn drar vi igång femte veckan från slutet. På experimentet. Jag blir mer och mer övertygad om att vi kommer att fixa det. Med så många trådar ute, flera olika säljspår att sälja in som kan bli löpande intäkter, och en sån klockren affärsidé så har jag gått från att självsäkert svara ”Jag tror det!” när folk frågat ”Kommer ni klara det?” till att svara utan tvivel: ”Ja, det kommer vi att göra.”

Marlena började lite i andra ändan och svarade bland annat episkt ”Det ska gå” som slutord när Vårt Kungsholmen frågade ”Vad gör ni om det inte går?” som sista fråga på startdagen. Nu har hon känt sig lite orolig och när vi pratade om det i fredags så är det till mångt och mycket för att floden av mejlsvar på vår försäljning har gått till min Outlook eftersom jag hade logistiken färdig och intränad. Det gör väldigt mycket att ha kundkontakten varje dag och nu idag har jag gjort om så att mejladresserna vi mejlat från blir alias som leder alla svar till både Marlena och mig.

Igår sa ett härligt fan till oss som också är entreprenör att kortsiktig lönsamhet för honom är det bästa sättet att få långsiktig lönsamhet. Jag älskade honom redan innan (jag kallar honom Jamón) men nu älskar jag honom ännu mer. Är det något jag har känt mig orolig för, och som var det jag luftade med den gode herren, så har det varit det: att vår kortsiktiga satsning kan få långsiktigheten att halta – men varför det?

Det jag kan se som en risk är att vi ”tömmer” alla våra potentiella kunder nu första månaden och sen inte kan räkna med en lika stadig ström av försäljning. Men när jag tittar så har vi lika många som varit intresserade nu som det är kunder som bett oss återkomma längre fram, och i höst. Dessutom har vi bara gått på vissa kundsegment och har säkert ett tjog till att jobba mot. Då också med lärdomarna från den här första vändan.

Nej mina damer och herrar – Dagens Lax is the Shit med stort S. Ni kommer, förr eller senare, tappa hakan.

3 kommentarer:

Anonymous martinahn@bredband.net sa...

Jag tror också det kommer att gå vägen.

Väntar med spänning på nästa sälj. Synd jag missar det på tisdag, Är taggad :)

23 maj 2010 kl. 21:13  
Blogger Åsa Plesner sa...

Det är så himla lätt att tappa perspektivet. Jag får med jämna mellanrum panik för att jag tror att jag inte har något att göra och att alla mina kunder tycker att det jag gör är larvigt, självklart och meningslöst.

Men så fort jag öppnar kalendern eller frågar en kund så blir jag motbevisad. Resultaten i verkligheten är alltid mycket bättre än resultaten som oroshjärnan vill prångla på en.

25 maj 2010 kl. 12:21  
Anonymous MariaR sa...

Är det så att ni då även skickat ut till andra företag runtom i Sverige eller enbart till företag i Stockholm? Tror det här kommer gå strålande!

27 maj 2010 kl. 07:46  

Skicka en kommentar

Alla som vid den tredje månadens slut har kommenterat mer än hälften av dagarna, är med och delar på den första månadsvinsten som överstiger 100.000 kronor.

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida