lördag 12 juni 2010

Fotbollen har varit avgörande i mitt liv


När Spanien vann EM för två år sen var det något som förändrade mitt liv. Eller i varje fall drev det framåt i en positiv riktning. Jag har sen tio-elva-års ålder varit fotbollsfanatiker av rang. Spansk fotboll var länge överordnat det mesta i mitt liv. Med tiden och det groende ansvaret som kommer strax efter tonåren så blev platsen mindre, jag hade mindre tid att följa och studera fotboll som jag hade gjort tidigare, men det var kvar som ”styrdokument”.

Att spanska landslaget vann just 2008 spelade roll för mig eftersom de gjorde det efter att ha gjort vissa förändringar i sitt beteende, som jag insåg att jag också behövde göra. Spanska fotbollslag, och landslaget, hade till dess haft ett mönster, där de började matcherna med enormt självförtroende, som bäst i världen både på planen och i sitt ego. Gjorde de mål tidigt vann de matcherna, men trillade bollen inte in så växte frustrationen. Ofta så var tipping point efter 60 minuter ungefär. Hade inget mål gjorts då så tog känslan av orättvisa över, laget slutade spela som lag och alla försökte ta ansvar individuellt istället för att fortsätta med lagspelet.

I EM 2008 avtog det här mönstret. Delvis trillade målen faktiskt in, men laget uppvisade ett tålamod och ett lugn som signalerade: ”det kommer när det kommer, och jag vet att det kommer”. Både till sig själva, och motståndarna. Det kanske mest skrämmande man kan signalera om någon går in för att knocka dig. Tålamod var en nyckel för dem. Det var ingen brådska. De visade inte upp en känsla av att vara tvungna att vinna det där mästerskapet just då, som de hade gjort i alla mästerskap jag hade sett sen 1994, utan hade bara tålamod. Hade avsagt sig favoritstämpeln. Ingen frustration. Och då kom det.

Dessutom hade landslagstränaren petat Raúl, den stora fixstjärnan i Spanien sen slutet av nittiotalet. Han hade varit bäst alltid, men aldrig bidragit till att landslaget som lag gick framåt. Så han fick inte följa med till EM. Genom att ledaren tog ett rationellt beslut istället för ett känslomässigt när han tog ut truppen, bäddade han för framgång.

Jag började gråta minuterna innan finalen mot Tyskland började. Jag satt själv, för jag hade fått nån tvångstanke om att jag var tvungen att kolla på matcherna själv för att det skulle gå bra för Spanien. Och började fälla tårar. Det var när de sa att ”El niño”, barnet, Fernando Torres, kanske kunde bli historisk och avgöra finalen åt Spanien precis som Marquitos hade gjort 40 år innan. Bilden av framgången fick det att rysa inom mig, jag delade känslan av att springa in på planen och avgöra, och skriva historia. I trettioandra minuten så avgjorde mycket riktigt Fernando Torres och Spanien vann EM.

Efter det fick tålamod en helt ny roll i mitt liv. Jag insåg att jag hade stressat fram framgång. Jag ville ha den så mycket att jag slog mig blodig för den. Och blod är sällan något som ger framgång. Der ser i varje fall extremt icke-framgångsrikt ut. Rent tekniskt så bestämde jag mig för att inte ha en deadline för när jag skulle genomföra mitt drömprojekt. Att det kommer när det kommer, det kvittar om det är om 20 år, eller 40. Det finns inget ”moment is now”. Eller i alla fall väldigt få sådana. Tog jag det lugnt, och behöll tålamodet skulle det komma ändå förr eller senare. Ödmjukt stolt skulle jag vänta in rätt tillfälle att uppfylla min dröm, och när tillfället kom, så skulle jag vara professionell och rationell. Och leka fram det, göra det vackert. Precis som Spanien gjorde 2008 – och kanske gör även 2010.

Lägger in den här make money-låten idag. ”Kanske tung i trakten, vi är bäst i Norden”

Dag 73-74: Helg

Helg. Jao.

Etiketter:

fredag 11 juni 2010

Dag 72: Hurra vad vi är bra!

Hej!

Dagen snabbt: Marlena på vift, Carlos och Isa i säljmode. Isa har ringt på alla intresserade av Gladaste och det ser ljust ut. Vi fick också spontant ett mejl från en kund som hade hört om intranätsmodulerna och var intresserad.

Carlos skrapade Scenkonstbolaget som var sjukt trevliga och peppade men till slut tackade nej eftersom de hade en annan medarbetarundersökning inplanerad i höst redan.
From måndag startar Sälj deluxe. Och om 20 dagar firrar vi med bubbel och ståt.

Bless!

Carlena

Etiketter: , ,

Pirret uppmärksamhet i media ger

Igår var jag med i New York Times. Extremt märkligt.

Jag såg på min vägg på FB nyss att en massa folk uppmärksammat mig på det där. Och jag inser att det är värsta grejen. Minns att första gången någon skrev om mig i en tidning betingade min hjärna in en låt från Lisa Loeb som heter Stay. Raden: ”I turn the radio on, i turn the radio up, and this woman was singing my song” var den som sjöng I bakhuvudet när jag hade last klart. Det var en viss Sanna Rayman som då skrev I Skånska Dagbladet som skrev en hel helgkrönika om Epigon, nättidningen jag hade startat någon eller några månader tidigare (om ni klickar på länken, notera sjukt rolig mening 3 och 4, i det här sammanhanget!). Det var bautastort. Hon skrev en liten grej i ungdomstidningen Chili sen också. En puff på nätet. Och jag trillade baklänges.

Jag har funderat mycket på det här med uppmärksamhet offentligt genom åren. Det är tio år sen Stay klingade in och nu dök den för första gången på länge upp igen, när jag såg NYT-peppet. Fast jag känner inte extas, ingen eufori, inget jättepirr. Jag känner pirr fortfarande när någon ringer och vill ha en intervju, jag känner mig laddad när jag får vara med i teve, och jag tycker om när jag märker att folk tittar igenkännande och nyfiket ute. Det är ju inte så att det är skitmycket, och jag tror att det är en bra nivå. För det ger energi. Ett tag försökte jag tro att jag inte berördes av offentlig uppmärksamhet, men det är inte sant. Både det positiva och negativa berör mig. Men det blir inte samma grej. Det är mer något jag vet att jag behöver eftersom det där första pirret för tio år sen blev ett beroende, nästan. Både personligt och för min karriär och sedemera min egen ekonomi och mitt företagande.

Egentligen hade jag väl ingen visdom att delge. Bara att jag tror det är bra att njuta av kalaset så länge det varar och framförallt så länge det är nytt. Det tappar lite glans, och man vill alltid ha mer. Vet någon hur man kan vrida tillbaka klockan, känslorna, intrycken och få allt igen som om det vore första gången?

Etiketter: , ,

torsdag 10 juni 2010

Dag 71: Säljplan och säljfokus

Idag var det kvällsjobb som gällde!

Marley på besök hos sjuklingarna. Jävligt fint.

Vi har bland annat pratat säljtaktik, och satt upp en bra plan för kommande utskick.
Påminnelsemejlet om ”Gladaste” till personalcheferna istället för att fortsätta truga med vd:arna var success och har gett runt 20 positiva svar. Plus 20 till som vill höras till hösten. Och det bara idag, de fick mejlen imorse.

För att maxa månad tre tänkte vi försöka boka in de som vill vara med först i höst redan nu, genom att helt enkelt ringa och prata med dom och motivera det med att vi behöver planera vår produktion. Med andra ord att undersökningen och videoinspelningen sker till hösten, men vi börjar planerandet och arbetet nu. Och får säljet nu. Vilket är bra. För vi vill ju klara vår utmaning!

Vi kom också på att vi helt glömt bort att kränga dagens fråga, som vi för drygt någon månad sen var aspeppade på. Nu när vi kan säga att vi har 3000 besök om dagen, kan vi nog sälja in det för säg 1000 kr för en dag, eller 5000 för en hel vecka på Dagens Lax. ”Fråga 3000 optimister vad du vill” blir en bra rubbe.

Vi gjorde också en plan för att skicka erbjudande om intranätsmodulerna. Vi kom på att vi kunde göra ett utskick som var mer ”reklam” av det traditionella slaget, alltså formgivet och formulerat som reklam och inte ett personligt mail. Det är ganska smart och Carlos har gjort så förut i sina andra företag, att planera in ett sånt säg måndag om två veckor, att Dagens Lax erbjuder alla som bokar intranätsmoduler innan juni är slut halva priset på installationskostnaden (ord 8000 kr). Det vi gör då, är att vi onsdagen innan mejlar till alla vi har varit i kontakt med, bifogar erbjudandet och säger att de får chansen att nappa redan då/nu veckan innan för att vara garanterade att få del av erbjudandet eftersom vi räknar med stor efterfrågan när vi väl skickar ut det. Sen får de också ”corporate reklam”-utskicket på måndagen. Det gör att de dels får känna sig speciella (det är dom ju!) och får planterat att det kommer och kan inkubera/tänka/drömma några dagar och sen blir påminda på måndagen! Sen ringer vi också och följer upp om vi kan.

Dessutom har vi pratat om att det nu bara är råfokus på försäljning, sajten snurrar och vi ska prata mer med Sara om hur vi kan hitta en bra fortsättning på hennes arbete med sajten. (Sara vi ringer dig imorn!) Och så blir vår nya morgonrutin att Isa och vi har en effektiv genomgång av våra säljtrådar i 30 minuter max, och sen sätter oss och ringer tillsammans i kupa i typ en timme. Vi kommer på måndag att ha valt ut 40 företag som vi personligen känner att vi tycker borde vara med på Gladaste eller med intranätsmoduler och börja kontakta dom. Många har ju fått mejl men inte svarat och om vi med personligt engagemang nu återkopplar så ska det fan i helvete gå att smeka in dom på någon av våra tjänster.

Jocke och Henrik – fuck yeah för er! (Nu tycker Marlena att vi svär för mycket, men då får hon fan skriva själv!)

I övrigt har vi garvat mycket till det lilla barnet på Dagens skratt och kommit på två företag till som vi ska starta i juli. Vi har också sagt att vi ska visionera lite om hur det blir månad 4, 100LAX kommer ju förstås inte dö. Vad tycker ni?

Tailsweep kommer förresten från och med omgående sälja annonser till DagensLax.se åt oss och StyleSearch har från och med imorn en fin banner till vår sida!

Fy fan vi är bra!

God natt på er,

Carlena

Etiketter: , ,

onsdag 9 juni 2010

Dag 70: Kreativitet kära kreativitet

Hej allihop!

Idag är det fortsatt säljpepp. Vi har försökt fundera ut vad vi ska göra för att få riktigt bra grepp om våra säljtrådar. Några av de som kändes säkra slank oss ur händerna och sånt händer och det lär man sig av. Vi kommer hädanefter försöka vara ännu snabbare i återkoppling till de intresserade företagen och använda telefonen mer än mejlen. Lite mindre effektivt tidsmässigt men möjligtvis det som behövs för att också kunna måla upp bilden av vad kunderna får bättre. Vi har dessutom bestämt oss för att marknadsföra Sveriges gladaste företag mot personalcheferna eftersom vd-ingången var bra, men trög. Svårt att få tag på dessa igen. Och i nuläget är ”Gladaste” som vi kallar den intäktsströmmen, ett bra kort som vi inte vill tappa. Mejl till personalcheferna går ut as we write och förhoppningsvis kan vi börja haffa imorn bitti!

Vi är väldigt nöjda med vårt produktionsteam, aka Joakim Nyqvist, Henrik Färlin och Sara Ekholm. As we speak lägger de upp första skarpa versionen av DagensLax.se alltså den fullständiga sajten och inte försmaken som ni fått avnjuta hittills.

Vi hetsar alla på fejjan att börja sprida ordet om dagenslax och att tipsa alla som vill bli glada varje morgon att lägga till den som startsida. Gör det gärna ni med!

Det ska bli ytterst spännande. Vi har haft brutalt mycket tittare på filmerna och siktar på att bygga upp trafiken till själva sidan nu när den kommer upp också. Vi har redan 2000 per dag nu, och med StyleSearch-samarbetet borde vi komma upp i 3000 imorn som grundplåt. Det ger oss en bra grund för att få snurr på snacket och många startsidesaddar.

Kom gärna på ett dussin sätt vi kan marknadsföra DagensLax.se på under morgondagen! Och hjälp oss gärna!

Tusen tack och all kärlek i stan från CARLENA, idag reducerad till nästan bara Marlena eftersom Carlos är sjuk och jävlig, och dessutom har en son som är sjuk och jävlig som han måste ta hand om. Så är det att vara velourpappa.

Etiketter: , , , ,

tisdag 8 juni 2010

Dag 68-69: Mailbombning och pressmeddelande

hejsan!

Vi glömde daginlägget igår, sorry för det! Vi har bara sånt stenfokus på sälj nu. Igår träffade vi Posten för att prata om DagensLax och sedan började vi bearbeta alla våra säljtrådar. Isa är på hugget liksom vi! Vi har skickat ut tre mejl idag, alla marknadschefer fick erbjudande om att annonsera på DagensLax.se och personalcheferna och kommuninfocheferna fick erbjudande om moduler till sitt intranät. Ni kan se exempel på modulerna här. Marlena har dessutom spontanringt nya leads: MTG om intranätsmodulerna och Postkakan som båda verkade intresserade. Har ni förslag på andra företag som ni tycker sprider glädje/uppmuntran och som skulle kunna vara kul att se på DagensLax?

Carlos har slängt ihop en avtalsmall som ser ut såhär som vi kan maila de företag vi sluter avtal med:

Samarbetsavtal
Mellan Dagens Lax och FÖRETAGET har följande avtal träffats, inom ramen för projektet ”Sveriges Gladaste Företag”.

Dagens Lax åtar sig att
- Genomföra en enkätundersökning bland beställarens personal
- Producera en redovisning av undersökningen med medföljande, kortfattad analys
- Producera en videofilm för digitalt bruk som blir minst en minut lång, där vd eller annan medarbetare på FÖRETAGET berättar om resultatet
- Leverera den skrivna redovisningen och analysen i PDF-format och filmen i det eller de format som är lämpligast för kunden

FÖRETAGET åtar sig att
- Ersätta Dagens Lax för arbetet enligt överenskommelse
- Tillhandahålla en kontaktperson på FÖRETAGET
- Skicka ut ett mejl till de anställda med länk till enkätundersökningen
- VD eller annan medarbetare avsätter 30 minuter för inspelning av videoklippet

Upphovsrätt och nyttjande av material
Dagens Lax och författarna till det skrivna dokumentet överlåter upphovsrätten till den producerade redovisningen till FÖRETAGET. FÖRETAGET får fri tillgång till dokumentet och behöver inte ersätta Dagens Lax ytterligare ekonomiskt vid återanvändning av dokumentet som helhet eller fragment av detsamma. Videomaterialet ägs också till fullo av FÖRETAGET, enligt samma princip.

Namn, adress, tel.nr och org.nr
Dagens Lax
Idungatan 4B
113 45 Stockholm
Organisationsnummer
Bankgiro 2103-554
isa@dagenslax.se
Kontaktperson: Isa Aouifia


FÖRETAGET
Adress
Postnr och stad
Organisationsnummer xxx-xxxx
Telefon xx-xxxxxx
Bankgiro xxx-xxx
namn@företaget.se
Kontaktperson: Namn

Uppdragets redovisning
Uppdraget skall stämmas av 15 maj med FÖRETAGETs kontaktperson. Inlämningen av den slutgiltiga redovisningen sker 10 juni 2010.

Ersättning
Detta avtal omfattar perioden 2010-05-01 – 2010-06-10.
För uppdragets genomförande utbetalar FÖRETAGET xx 000 kronor exklusive moms. Ersättning utbetalas till hälften vid avtalets påskrivande och till hälften när redovisningen är tillhandahållen FÖRETAGET.

Stockholm 2010-04-30

FÖRETAGET
__________________________
Namn

Dagens Lax

__________________________
Marlena Batist, VD


Vi förbereder oss också för lanseringen av sajten på torsdag! Filmerna är fortfarande en hit och vi har Sara som jobbar stenhårt med innehållet, Henrik med formen och Jocke med programmeringen. V har fått trafiksponsring från Stylesearch från och med torsdag också. Vi kommer få annonsera gratis på deras sida under 10 dagar och de räknar med att kunna slussa ca 1000 besök om dagen till oss vilket är fantastiskt! Förutom det har Tailsweep kontaktat oss och sagt att de kan försöka sälja annonser på DagensLax åt oss om vi vill. Och det vill vi såklart!

Idag har vi även skickat ut ett presssmeddelande inför torsdagens lansering:

Pressmeddelande
För två månader sedan startade vi experimentet 100 LAX .För att visa på en ny generations entreprenörskap, långt från familljeförsummande, sjuttontimmarsdagarsarbetande, smöriga män i kostymer, antog vi utmaningen att i samarbete med intresserade bloggläsare från att inte ens ha en idé, starta ett företag som på tre månader genererade 100.000 kronor i månadsvinst.På torsdag, den 10 juni, lanserar vi produkten som experimentet lett fram till: webbsidan Dagens Lax. Efter att många av de 1500 som började följa oss 1 april efterlyst en ”måbra”-sajt, utvecklade vi sedan i samarbete med läsare och kunder en sida som ska bli en referenspunkt för alla som söker uppmuntran. Behöver du uppmuntran ska du bli lyft på dagenslax.se, och behöver din kompis uppmuntran så kommer du veta att du hittar något att uppmuntra denna med på dagenslax.se. Om 20 dagar får vi se om det vi har skapat är tillräckligt bra för att vi ska få vinst i det hela. Vi är övertygade om det. 70.000 andra har sen en vecka tillbaka följt ”uppladdningen” på DagensLax.se där vi spelat in en film med tre av våra största bloggare – Ana Gina, Blondinbella och Amir från Gaybloggen.

DagensLax: Börja skratta och försök att sluta!

Etiketter: ,

söndag 6 juni 2010

Dag 66-67: Helgvila och filmerna är en hit!

Vi kör igång med full fart imorgon igen. Nära 60.000 visningar på det första 6 filmerna på "Jakten på Laxen" och näsan 13.000 visningar på avsnitt 6 med Blondinbella. Det är asbra! Fortsätt sprida!

Bra kommentarer på gårdagens inlägg om andra användningsområden för intranätsfilmerna. Kom gärna med fler förslag!