lördag 3 april 2010

Förbered dig!

En av de invändningar jag och Carlos fick första dagen var "det är visst svårt att starta företag, för många vet inte vad det innebär och när de inser det hoppar de av". Vi insåg att vi inte poängterat en sak tillräckligt, nämligen vikten av förberedelse. Förberedelse och planering är störtviktigt för att lyckas!

Företagande är inte svårt i sig, men det är inte heller alltid fantastiskt. Som i allt finns det toppar och dalar, men så länge du är medveten om att det är så, så kan du härda ut i dalarna fast övertygad om att det vänder.

För ett år sedan tog jag 6 månaders tjänstledigt för att tänka. Jag behövde en paus för att komma på vad jag skulle göra härnäst. Var det att vara konsult för resten av mitt liv, eller var det något annat? Jag reste till Thailand några månader med en kompis. Saker och ting blev inte exakt som jag hade tänkt mig så jag var tillbaks efter två månader med fyra månader kvar av min tjänstledighet. Jag funderade på att återgå till jobbet tidigare, men bestämde mig istället för att starta Kvinnoliv.se, en sajt för kvinnor mitt i livet, tillsammans med tre kompisar. Det gick bra, men det måste erkännas - det var långt ifrån10h i veckan eller 100lax i vinst efter tre månader. Dessutom blev jag överraskad över hur ensamt jag upplevde entreprenörskapet. Jag saknade mina kollegor och tryggheten från arbetsplatsen. Efter sommaren gick jag tillbaka till min anställning.

Jag hamnade i ett läge där jag inte längre visste om det var anställning eller entreprenörskap jag skulle syssla med. Jag visste inte, men jag började förbereda mig för säkerhetsskull. Både mentalt och ekonomiskt.

Mentalt började jag förbereda mig genom att läsa inspirerande böcker, Tim Ferriss, Bob Proctor, Napholeon Hill, Robert Kiyosaki, Harv Eker etc. Jag läste minst 30 min per dag, oftast mer. Jag insåg att de vanligaste orsaken till misslyckande är att ge upp när saker och ting börjar krisa. Jag bestämde mig för att utveckla en "warrior attitude", alltså en krigares inställning. Kan ni ens tänka er en krigare som drar ut i krig och tänker "jag ska göra mitt bästa, jag hoppas verkligen det går vägen". En krigare går in med inställningen "Detta SKA gå". De måste tänka så för att överhuvudtaget ha en chans att överleva.

Ekonomiskt började jag helt enkelt att hantera mina pengar bättre och fixa en buffert. Jag räknade på hur mycket pengar jag var tvungen att ha per månad för att överleva. Det är oftast mycket mindre än du tror. Resten lade jag undan. Jag bestämde mig för att ha minst en 6 månaders buffert. Det vill säga, skulle jag inte dra in en endaste krona på 6 månader skulle jag ändå ha tillräckligt för att betala hyran, mat, räkningar etc. Egentligen är jag en förespråkare av att inte säga upp sig förrän ditt företag genererar de intäkter du behöver för att säkerhetsställa din "överlevnadsnivå". I mitt fall var mitt konsultjobb för krävande för att jag skulle kunna göra det snabbt, så jag valde att spara ihop pengarna istället vilket är lite mer riskfyllt.

När jag så i februari krafigt började överväga att slå in på entreprenörsbanan var jag i en situation där jag 1) visste vad entreprenörskap skulle innebära för mig och hade bestämt mig för att satsa järnet och 2) hade en ekonomisk säkerhet 8 månader framåt.

Det sista steget var att vi testade 100lax idén. Vi skickade ut en fråga till journalister där vi bad dem svara om experimentet var trovärdigt, kul eller helt enkelt för galet. Svaret blev kör på. Dagen efter sade jag upp mig.

Jag skulle kunnna skrva länge, länge om hur viktigt förberedelse och planering är. Det kanske kommer i ett inlägg längre fram. Däremot får saker och ting inte bara stanna vid planering. Någonstans måste du våga ta steget och börja handla.

Lycka till!
Marlena

Etiketter: , , , ,

4 kommentarer:

Anonymous Samuel Sidea sa...

Det beror på. Ibland kan man få en snilleblixt eller hitta ett behov på marknaden så då finns inte alltid tiden att förbereda för mycket heller, kan nästan var lika värdefullt att vara ute först och etablera sig inom nichen än att ha allting 100% planerat och strukturerat.

4 april 2010 kl. 00:49  
Anonymous marlena sa...

Samuel, jag håller med dig. Man måste våga gripa chansen när den ges också såklart. Men förberedelse som jag tänkte det är kanske snarare att se till att du har en viss säkerhetsnivå. Så du inte behöver bli desperat. Eller, vad tror du?

4 april 2010 kl. 14:27  
Anonymous Maria sa...

Bra sagt Marlena! "Väljer" man rätt idé så finns det alla chanser i världen att lyckas och Carlena är ju ett dreamteam.

5 april 2010 kl. 12:57  
Anonymous Tiina sa...

Heja Heja!!!

Förberedelse och planering är störtviktigt för att lyckas! Absolut! Det ska bli spännande och intressant att följa 100 Lax - som för övrigt är ett bra namn.

Är det möjligt att nå de uppsatta målen? Vad kommer Ni att dra för slutsatser och vad kommer jag att lära mig?
Född 60-talist och en tidig sådan betyder ju att jag har en annan utgångspunkt - framför allt när det kommer till de "sociala medierna" som det så fint heter :D.... och 100 Lax är ju ett företagande som bygger på "nätkonceptet" .

En utmaning som heter duga - turligt nog så har jag fött upp en hel drös med 80-talister som kan vara behjälpliga ömsom suckandes ömsom med ett stort och varmt leende.

Så härmed dyker jag in bland 100 lax:ar, det kommer att bli en spännande simtur :D

5 april 2010 kl. 23:53  

Skicka en kommentar

Alla som vid den tredje månadens slut har kommenterat mer än hälften av dagarna, är med och delar på den första månadsvinsten som överstiger 100.000 kronor.

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida