lördag 3 april 2010

Hur du säkrar både kunder och pengar

Allt du inte har tillgängligt längtar du till. Den längtan kan lätt bli till ängslan om möjligheten att få det du längtar till inte ser ut att växa, utan kanske snarare krympa. Jag har precis tagit en promenad längs vattnet till höger i bild, i min hemtrakt Vårby gård. Det största skälet jag kan se till att folk längtar bort härifrån, är att de inte har möjlighet att flytta. Det är aldrig ett samtal som förs från något håll, men för mig det som är helt avgörande för att få en samhällsutveckling där människor inte begränsas i sin utveckling. Det är enkelt: områden som fått lägre status har kortare kötid om det är en hyresrätt eller lägre pris om det är en bostadsrätt, områden som fått högre status har längre. Om du vill flytta från Bromma till Vårby, så går det, om du vill flytta från Vårby till Bromma, så går det inte. Den klassiska gräset är grönare på andra sidan stämmer på många sätt.

Det Marlena skriver om att förbereda sig handlar för mig mycket om att skapa förutsättningar där jag har maximal valfrihet. Så länge jag inte känner att jag kan välja vad jag vill så kommer jag vara osäker på varför jag gör det jag gör eller siktar dit jag siktar. Nu bor jag till exempel i Vårby gård efter att jag i fyra år bodde i ett område med högre status, som jag hade längtat till i ungefär fyra år innan dess. När jag fick utforska det och upptäcka att det inte var något för mig, och att platsen på jorden jag har där jag känner mig trygg och inte bara andas utan också lever är Vårby gård.

Att trygga sin ekonomi inför en företagsstart bygger på en liknande princip. Har du så att du vet att du klarar dig ekonomiskt ett halvår framöver, så kommer du inte att behöva hantera rädslan att inte kunna betala hyran. Rädsla är svårt att hantera, och sällan en bra förutsättning för att tjäna mer pengar. Här tänker jag direkt på försäljning, där en säljare som MÅSTE HA PENGAR NU signalerar och uttrycker känslor som inte är lockande för en kund. Är du avslappnad och kan säga till kunden att den kan ta det lugnt, fundera på saken, ringa i lugn och ro och kolla läget om en vecka… så kommer du sälja mer. Jag har varit i båda situationerna och min upplevelse av det är att när jag är lugn och inte har kniven mot strupen så gör lugnet mig mer lyhörd och i momentum med omvärlden på ett sätt som får försäljningsmöjligheter att trilla över mig, som jag inte hade uppmärksammat annars. Medan jag med kniven mot strupen säljer in saker som jag kanske inte har lust att göra bara för pengarnas skull, som kanske inte ens hör till det som företaget egentligen ska pyssla med. Det slukar onödig energi och är inte lönsamt.

Förutom Marlenas tips om att rent konkret skapa sig en buffert, så är en variant jag alltid kört på att sälja den planerade tjänsten eller produkten innan jag har investerat tid eller pengar i att skapa den. Att knyta till sig kunder redan i en planeringsprocess är en sån nyckelaktivitet som är haram att missa. Vi kommer att berätta mer om hur vi gör det nu när vi drar igång måbra-sajten, men jag bifogar också här ett dokument som kan vara intressant, från när vi drog igång Medborgaranalysen. Dokumentet innehåller mejlen som vi skickade ut, alla skrivna i förväg och planerade till datumen som vi hade angett. Första utskicket gick till chefer i kommunförvaltningar, via mail som vi hade köpt på Kommuninfo och skickade ut via Mail List King.

Får man noll positiva svar på en sån process, och noll som säger att de kommer behöva en sån tjänst så ska man inte fortsätta med den affärsidén. Men vi knöt till oss drygt 200 personer som var peppade. Och vid mejlandets slut hade vi en första kund, som gav oss 25.000 in, och krävde ca 5.000 i investering. Med de tjugo hade vi en första trygghet. Dessutom blev det jobbet  ingången till ett större uppdrag från samma kund.  Själv var jag vid tillfället i sluttampen av min heltidsföräldraledighet och la ner någon timme vid varje utskick och någon timme på att skriva mejlen. Planen var att när jag sen skulle börja jobba halvtid, så skulle vi ha inkomster därifrån. Till dess så hade jag ju föräldraförsäkring. Och mycket riktigt så kunde vi dra igång det fint och smidigt när jag väl började jobba. Jag skulle uppmana fler att testa sina entreprenörsidéer under såna perioder när man har annan inkomst på något sätt. Ett problem många har som tex är arbetslösa och vill starta eget är att a-kassan upphör så fort du får f-skattesedel. Att testa en affärsidé på det här sättet som jag pratar om kräver inte att du registrerar ett företag, och därmed kan du under perioden du bara gör research, vilket det här är. När researchen är gjord och du ser att du har kunder, kan du starta företaget och köra igång med din första kund och inkomst på en gång.



"Chasin dreams, pullin mo' schemes for wealth
But the best thing in life is health, be yourself playa
Television it'll keep yo' ass wishin forever
You'll never get you life together"

Etiketter:

8 kommentarer:

Anonymous Cedric.jirsell@gmail.com sa...

Låt det inte bara ta för lång tid att testa idén, man bör komma igång med företaget så snabbt som möjligt för att få känslan av att man verkligen är igång.

3 april 2010 kl. 22:58  
Anonymous Samuel Sidea sa...

Håller med Cedric! Det är viktigt att inte tappa styrfart... kör på!

4 april 2010 kl. 00:50  
Anonymous Anonym sa...

HOPPAS DET GÅR BRA FAST CARLOS HAR KONKURS BOLAG OCH EKO BROTT BAKOM SIG !!!!

4 april 2010 kl. 10:16  
Anonymous Anonym sa...

Tankarna "Hur du säkrar både kunder och kapital" är sunda eftersom ni väljer att se ert arbete utifrån ett kvalitativt arbetssätt istället för kvantitativt. Det är bra för självkänslan. Svenskar har generellt en "besser-wisser-attityd" och med gott självförtroende kör man ofta över kunderna. Det i jakten på att skapa "eget flyt". Ibland saknas det innehåll eftersom jakten på de yttre belöningarna är så stor. Jag tänker då närmast på vad du Cedric ovan nämnde, att det är viktigt för sin egna känsla att komma igång. Det är inte säkert att det du behöver är detsamma som vad kunder vill ha. Kunder vill ha lösningar som är orienterade kring deras problem och det kräver lyhördhet. Att komma igång behöver därför inte vara att man har tusen kunder första dagen, utan att komma igång kan vara att man har rätt attityd och är kundorienterad. Jag tycker ni är modiga och ute på helt rätt spår.

4 april 2010 kl. 12:51  
Anonymous Petra sa...

Att mejla folk o fråga är faktiskt ett nästan läskigt bra tips. Jag gjorde ganska nyligen ett massutskick där jag, för mitt företags räkning, just bad om hjälp/ ställde frågor. Det är O T R O L I G T hur många som svarade, och hur vänliga människor är. Folk vill gärna hjälpa till. De blir ofta smickrade när man frågar. Mäktigt.

6 april 2010 kl. 14:04  
Anonymous Reyachristina (af.t(at)telia.com sa...

jag tänker så här att allt börjar med att våga...att våga ta steget och utmana rädslorna..sen så tror jag att det är som flera skrivit innan mej handlar om äkta kommunikation och äkta relation. Det finns väl inget värre än säljare eller företag som låtsas känna en.. läser efter mallar med mitt tilltalsnamn...så tråkigt klämkäckt. Men en människa som visar uppriktigt intresse har dörren öppen och jag lyssnar...sen måste jag gilla idén eller produkten också så klart!!

9 april 2010 kl. 23:04  
Blogger goransv sa...

Citat: "Ett problem många har som tex är arbetslösa och vill starta eget är att a-kassan upphör så fort du får f-skattesedel."
Hyra sin arbetsgivare kan vara bra i början. Du kan även behålla a-kassan under tiden. Är man lat (som vi människor är av naturen) och vill fokusera på kärnverksamheten istället för att räkna ut skatten så är det också en bonus. Med Frilansfinans kunde jag fakturera från segelbåten mitt ute på Kanholmsfjärden. Oslagbart.

12 april 2010 kl. 04:09  
Anonymous Anonym sa...

Visst är det väl int tillåtet att jobba med sitt företag samtidigt som man tar ut hel föräldraledighet?

//J

5 maj 2010 kl. 16:43  

Skicka en kommentar

Alla som vid den tredje månadens slut har kommenterat mer än hälften av dagarna, är med och delar på den första månadsvinsten som överstiger 100.000 kronor.

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida