söndag 26 september 2010

Varför jag älskar DagensLax modulerna (del 1 av 6)!

När jag utvärderar produkter som mitt företag ska sälja brukar jag gå igenom vissa kriterier. Kriterierna är satta så att jag ska kunna maximera lönsamheten (pengar) och minimera tiden jag lägger ner. Tim Ferriss (4 hour work week) brukar kalla den sortens företag för "muse".

En muse är ett företag som efter uppstart kräver minimalt med tid men ändå har förmåga att ge tillräckligt med pengar för att du ska ha en ekonomisk säkerhet. Du ska kunna betala dina räkningar och levnadskostnader men samtidigt ha tid att göra det du brinner för (muse:ns roll är inte primärt att vara något du brinner för). Företaget ska ge en så kallad passiv inkomst.

Kriterierna är dessa:
- Hög marginal
- Skalbarhet
- Automatisering/Elimination
- Fleragångsköp, gärna abonnemang/prenumeration

Och så en extra bara för att jag tycker det är viktigt:
- Positiv effekt / tillför värde för de människor som använder produkten/tjänsten

Vart och ett av kriterierna förtjänar en egen diskussion, så jag har därför delat upp detta inlägg i flera delar. Som kommer snart framöver!

Vi hörs,
M

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Alla som vid den tredje månadens slut har kommenterat mer än hälften av dagarna, är med och delar på den första månadsvinsten som överstiger 100.000 kronor.

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida