fredag 10 september 2010

Dag 4: Allt behöver inte vara perfekt?

Det finns många bra saker med 100 lax projektet. Jag ser redan nu att förutom de uppenbara fördelarna kommer jag att lära mig en hel del om mig själv och förhoppningsvis bli en lite bättre människa under resans gång.

En utmaning jag stött på redan dag 4 är tidsbristen. Det är egentligen inte något större problem alls att hinna med det jag ska på de tio timmar i veckan jag blivit tilldelad. Problemet ligger hos mig. Jag vill gärna pilla på saker i evighet. Det här är självklart något jag märkt innan men nu är det mer påtagligt. Jag kan inte skriva om blogginlägg och mail hundra gånger innan jag släpper ifrån mig det.

I dag hade jag möte med Carlos där vi skulle gå igenom ett utkast på ett mail jag ska skicka ut till företag för att föreslå samarbeten och se vad de ser att Singelliv kan göra för dem (skriver mer om det imorgon). Igår satt jag därför och skissade på det. Antingen lät jag som en töntig försäljare som låtsades vara deras bortglömda bästis eller som en högtravande akademiker. Om igår hade varit förre datorernas tid hade jag förmodligen förbrukat en mindre skog i mina försök. När jag kom till mötet hade jag därför inget jag ville visa upp eftersom det vore den största skammen någonsin att visa upp något som inte var perfekt. Carlos gjorde det bästa han kunde gjort i det läget. Han drog ut stolen och sa skriv. Och då gick det. Helst vill jag pilla på det lite mer kolla att allt är med och tydligt. Men nu har jag lovat att inte göra det.

Min poäng är att detta kommer bli en utmaning för mig. Jag behöver lära mig att ni inte kommer leta upp mig och kasta ruttna tomater på mig för att jag gjort ett syftningsfel i den här texten eller vad det nu kan vara. Och förhoppningsvis kommer företagen som får mail av mig imorgon inte heller göra det. Nu ska jag trycka publicera inlägg utan att läsa igenom inlägget. Var hämtar jag min medalj?

Etiketter:

3 kommentarer:

Anonymous Rödluvan sa...

Helt rätt tänkt tror jag. Det betyder inte att man gör avkall på kvaliteten, oftast är det bara man själv som märker det där detaljpillandet in absurdum.

13 september 2010 kl. 19:46  
Blogger Niklas Lundblad sa...

Tänkvärt! Och galet svårt =)
Men precis som du skriver så är det nog en extremt viktigt framgångsfaktor och något som vi alla behöver påminna oss själva om då och då.

Mer är inte alltid bättre, snarare oftast väldigt begränsande.. Genom att aldrig vara riktigt nöjd vågar man aldrig riktigt utsätta sig för alla de där sakerna som man egentligen vill göra. Ju oftare man nöjer sig och kör på desto lättare blir det, så det är nog bara öva, öva, öva som gäller!

Och som Tim Ferris skriver i sin bok - saker tar så lång tid som de får, inte som dom kräver.

14 september 2010 kl. 16:31  
Blogger Susanne sa...

Rödluvan: Du är klok och har absolut rätt!

Niklas: Jag är glad att jag fått upp ögonen för det här nu kan jag verkligen öva, öva, öva på att tillåta mig att inte vara perfekt. När allt kommer omkring hur otroligt tråkigt är inte perfekt? I mitt fall kan jag tex se att jag nästan hållit tbx med min mf av Singelliv.com för att sidan inte är perfekt. Flera tusen sidvisningar senare har jag fortfarande inte hört en enda kommentar om att sidan är ful/dålig utan tvärtom.

Jag har lång väg kvar men medvetenhet är första steget som de säger.
Och Tim är absolut en klok man.

15 september 2010 kl. 00:49  

Skicka en kommentar

Alla som vid den tredje månadens slut har kommenterat mer än hälften av dagarna, är med och delar på den första månadsvinsten som överstiger 100.000 kronor.

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida