tisdag 7 september 2010

Dag 2: Show Me The Money!

Nu kavlar vi upp ärmarna, gnuggar geniknölarna, var finns pengarna? Innan jag startade Singelliv hade jag lite idéer om var pengarna skulle komma ifrån. Jag gjorde en fin budget precis som jag fått höra att man måste göra. Jag förstod lika lite då som nu varför den skulle göras för det var bara massa gissningar införda i ett prydligt Excel dokument. Förmodligen har det med mig som människa att göra än något annat. De finns säkert de som tycker de är jättebra.

Budget eller inte den stora frågan är var ska min inkomst komma ifrån. Lite tankar har snurrat kring detta men jag är lite dubbel till att skriva ner det för jag vill att er kreativitet ska flöda fritt och att ni inte ska hamna i mitt tankespår men jag berättar lite kort i alla fall.

Jag har brottats med frågan om medlemsavgift. Det ser väldigt olika ut på nätet, en del sidor är gratis andra tar upp till 300kr i månaden, kanske mer. De sidor som är gratis har av naturliga skäl varit sidor täckta med olika annonser. Ett alternativ är att göra som Spotify där man kan välja sitt medlemskap. Betala och slipp annonser eller kör gratis varianten och se reklamen.
En annan variant jag har tänkt på när det gäller medlemsavgiften är att man skulle kunna utveckla ett system där engagemanget betalar sig. Tanken är att en publicerad artikel eller rekryterad medlem skall ge ett antal krediter som man kan använda för att betala medlemsavgiften om man känner att man inte har råd att betala en medlemsavgift eller av andra skäl inte vill göra det. Vad är era tankar kring medlemsavgifter för sidor på nätet?

Har även spånat lite på försäljning av olika former. Ett exempel är att ha en webbutik, ett annat är att sälja upplevelser eller erbjuda rabatter på upplevelser, restauranger, fik etc. Lite likt Gruppi som ni hittar en länk till på Singelliv. Jag gillar det tänket, som gynnar alla inblandade.

Ett tredje spår jag varit inne på och även testat lite är att agera dejtingkonsult. Har hjälpt en del med att skriva profiler till nätdejtingsajter, allmän rådgivning och tips med vad man ska tänka på. Har aldrig tagit betalt för det i pengar. Den senaste personen jag hjälpte sa att han skulle kunna tänka sig att betala 1000kr/h för mina råd. Kanske finns det pengar här?

Det sista spåret som jag tänkte presentera för er är olika event för singlar. Matlagningskurser, resor etc där jag förhandlar till mig en del av avgiften. Nackdelen är att det kan vara svårt att få ihop tillräckligt mycket folk till enveten innan man har en tillräckligt stor medlemsbas att skicka ut inbjudningar till.

Vad är era tankar kring det här? Har ni några andra uppslag? Finns det något bra samarbete med företag som ni ser?

Kärlek och pepp
Susanne

Etiketter: ,

6 kommentarer:

Anonymous MariaR sa...

Hej gumman!
Shit vad spännande! Sitter just nu på en föreläsning och personen som pratar visade just Jerry och sa "SHOW ME THE MONEY"! Haha.
Han sa såhär:
You need to find the insights. That is, you need to understand where the money is coming from, otherwise you won’t understand the market. Commercial insight is the key of creating change. Sedan gav han exemplet med the "fun theory" av Volkswagen. Riktigt bra! Kanske lite inspiration till projektet?
"There is no tool box to find the insight, it is just hard work."

But why go through all work?
Human insights*Commercial insights*Opportunity Insight= Result. Funderar man över det så är ju faktiskt de två första de viktigaste.

Iaf, en inspirerande föreläsning. :-)
All lycka till!

Kramar

8 september 2010 kl. 11:53  
Blogger Susanne sa...

Haha vad roligt att han visad det klippet, jag som tyckte jag var så fyndig =)

Jag hade hoppats på massa kommentarer där vi tillsammans hade kunnat disk vad marknaden faktiskt vill ha men nu verkar det inte bli så.

"fun theory" är klockrent, väldigt bra ex på hur man lockar folk, ska fundera lite på det.

Kram

8 september 2010 kl. 16:44  
Blogger Niklas Lundblad sa...

Hej Susanne!
Vad härligt med ännu en vända av 100Lax - första upplagan med Carlena var ju enormt inspirerande och öppnade en ny värld för min egen del.. Därför ska det bli superkul att denna gång få följa dig och din väg mot framgång!

Vad gäller olika intäktsmöjligheter så tror jag personligen stenhårt på det du kallar för "Spotify-varianten", dvs att du erbjuder olika "nivåer" av medlemskap.

För att locka så många som möjligt och slussa in nya medlemmar är det nog nästan nödvändigt att ha en gratis-variant (som du givetvis bör finansiera med några lagom störande annonser istället). Sätt dig ner och fundera på vilka funktioner som är absolut nödvändiga för att Singelliv skall fungera och vara attraktivt för nya medlemmar och strippa sedan ner gratis-medlemskapet till just detta "basutbud".

Alla funktioner utöver detta lägger du sedan in i ett "premium-medlemskap" som kostar en slant extra. Det kan till exempel röra saker som att kunna välja bild till sin profil, att få extra mycket utrymme, att få blogga så ofta/mycket man vill eller liknande (och framförallt att bli av med reklamen). Utökad valfrihet är något som många är villiga att betala för, men som få blir arga på att man tar betalt för (om det finns ett gratis alt...)

Utöver detta kanske du kan erbjuda dina betalande medlemmar diverse bonussaker som till exempel bra erbjudanden (som du var inne på) och gratis varuprover (som du kanske kan ta betalt av företag för att distribuera till intresserade singlar?).

Utöver detta finns det förmodligen en miljard sätt att få in pengar, men jag tror det viktigaste är att skapa ett förtroende gentemot dina medlemmar där dom känner att det är upp till dom att välja om dom vill betala eller inte och att dom känner sig som vinnare när dom väl betalar (så dom aldrig mer går tillbaka ;)

Lycka till!
Kramar

9 september 2010 kl. 20:47  
Blogger Susanne sa...

Hej Niklas!

Tack för dina kommentarer! Jag är jättetaggad och spänd hur Singelliv kommer utvecklas under min 100lax period och det är mer än halva nöjet att ha er med på resan. Delad glädje är som bekant dubbel.

Jag har en vision om att medlemmarna på Singelliv ska vara delaktiga så mycket som möjligt och med den tanken är Spotify medlemskapet väldigt bra. Jag gillar även iden med att kunna "arbeta" sig till ett "premium" konto. Det blir nog en marknadsundersökning av det här. Och jag tycker det är en intressant diskussion med avgiftsbelagda sidor på nätet. Kanske är det inte färdig diskuterat?

Kram

10 september 2010 kl. 01:12  
Anonymous Marcus sa...

Hej!

Jag tycker events, resor, matlagningskurser etc låter intressant. Sedan kan du alltid sälja singel produkter som t-shirts "Singel och Glad" eller nått fyndigare.

Varför inte blogga eller skriva artiklar som du sedan ger ut i bokform?

Lycka till

25 september 2010 kl. 00:42  
Blogger Susanne sa...

Marcus:

Faktum är att jag faktiskt håller på med två böcker vid sidan av som kommer bli grymt roliga att läsa. Temat är "om du undrar varför jag är singel"

Intressant om blogg, kanske ska ge ut min dagbok i bokform. Undrar om fd dejter skulle uppskatta det? =) Läsare skulle iaf garanterat det! =)

Tack Marcus hoppas du fortsätter följa med på färden!

27 september 2010 kl. 00:29  

Skicka en kommentar

Alla som vid den tredje månadens slut har kommenterat mer än hälften av dagarna, är med och delar på den första månadsvinsten som överstiger 100.000 kronor.

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida