fredag 2 april 2010

Du vet aldrig hur det hade kunnat bli, bara hur det blev


Som jag skrev i mitt första inlägg så tror jag på devisen att ”det spelar ingen roll vilket beslut du tar, det viktiga är att du tar ett beslut”. Hårt draget förstås, men som princip. Du kan aldrig mäta skillnaden av handlingen du valde jämfört med den du hade kunnat välja. Det du alltid kan göra det är att handla aktivt, göra val, och lära dig av varje val. Lägga erfarenheten i ryggsäcken och desto mer du har där desto mer har du att relatera framtida val till. Till stor del ser jag att det är det som bygger magkänsla och intuition.

Jag tror skillnaden mellan att välja det ena eller det andra alltid blir marginell. Men skillnaden mellan att välja och inte välja alls blir enorm. Gör vi inte val har vi inget i våran ryggsäck mer än luft, väntan. I affärssammanhang fick jag en bra line häromdagen, angående Gringo, som jag var med och drog igång 2004: ”Om ni bara hade tänkt att ni skulle starta en tidning hade ni aldrig haft erfarenheten ni har idag av att ha gjort det. Då hade ni bara haft en fin tanke om hur man kan göra.”

I boken Blink av Malcolm Gladwell, som för mig var en sån bok som gav mig forskning och fakta som bekräftade sånt jag hade känt innan, finns ett intressant kapitel. Gladwell sammanfattar ett test några forskare gjorde där de mätte människors resultat på ett prov när de bara fick svara på frågorna, och när de fick förklara hur de hade resonerat för att komma fram till svaret på frågorna. Fler svarade fel när de ombads ge en förklaring till svaret innan de gav själva svaret.

Igår när jag och Marlena satte oss och tittade på affärsidéerna ni spånat på med oss i kommentarsfältet och via mejl, så hamnade vi i en sån situation. Vi började titta på om vi skulle lägga fram två-tre favoritval men insåg efter någon minuts bollande att magen sa att vi skulle kicka måbra-spåret. Det var en idé som direkt satte spinn i våra hjärnor och som dessutom många av er som kommenterade också bekräftade som god. ”Varför ska vi göra det svårare för oss?” sa vi och så var vi igång att spåna på hur sidan i stora drag skulle se ut. Så vi visste att vi var ungefär överens om en startbild och kunde dra iväg den för vidare spinn hos er.

Allting går att överarbeta. Det går att göra sjukt noggrant, men det tar tid. Och som sagt, skillnaden är ofta marginell. En annan grej idag var att det blev lite stressigt mot slutet av vårt arbetspass, när vi ännu inte hade skrivit blogginlägget. Dels hade timmen som vi hade utlovat oss att jobba nästan gått, dels hade jag en faktisk deadline i och med att dagis stängde ett idag och jag inte ville bli sen. Jag satte mig och skrev och Marlena spaltade upp det viktigaste att få med på sitt papper och vi stämde av att allt hade kommit med och tryckte på send och så var det ute, ett ganska viktigt inlägg, knappt redigerat eller genomarbetat. Sånt ger mig precis som alla andra lite ångest – ”hade jag kunnat formulera annorlunda?”, ”blev det fel ton?”, ”var det verkligen den bästa idén?” Och skulle jag inte låta mig känna allt det där skulle jag ligga i fosterställning på golvet om en vecka och böla av uppbunkrad stress och ångest. Och väl känt så går det över rätt snabbt, för jag vet att skillnaden är marginell. Ni som läste tänkte antagligen inte på det, och fattade uppenbarligen ändå. Det är väldigt ofta som vår egen kamp med något som vi vill få så perfekt som möjligt kräver en ansträngning som inte står i proportion till resultatet.

En av nycklarna för att göra saker snabbare än vanligt är att inte gå tillbaka hela tiden. Det finns något som kallas ”speed reading”, som är vad det låter som: ett sätt att läsa snabbare på. De som är riktigt bra på det drar igenom en 300-sidors bok på trekvart typ. En av reglerna där är att inte gå tillbaka och läsa om. Om du bara tänker på hur många gånger du gjort det i den här texten, eller bara försöker fortsätta läsa utan att göra det, så märker du hur svårt det är. Och ofta läser vi om inte för att vi inte har förstått, utan för att vi är osäkra på om vi har förstått. Och allt som oftast, när vi är osäkra, så hade vi förstått. Eller hur många gånger när du precis låst ytterdörren och blivit osäker på om du stängt av spisplattan, har du verkligen glömt att stänga av den?

När jag jobbar försöker jag göra, och blir det fel så får jag väl göra om. Antagligen kommer någon reagera om jag gör fel. Eller så märker jag det själv. Men jag vet med mig att de flesta gångerna så blir det rätt. För jag är bra och har instinkter som precis som alla andra människor leder mig rätt om jag inte jiddrar för mycket med dom.

Dagens make money-låt är Flip flop-rock från Outkasts dubbelskiva. Den har Jay-Z och Killer Mike som feat, och det som fick mig att fastna för den var Jays första rim i låten

”When I'm in the mood I rock the S Dot tennis shoes
At the interlude, I got the Gucci flip-flops”

Etiketter: , , ,

8 kommentarer:

Anonymous Petra sa...

Exakt. Att våga köra - även på lite osäkra grejer - kan faktiskt vara ett ganska vettigt sätt att hantera risker. Speciellt som vi lever i en värld där rätt mycket ändras mest hela tiden.

Jag upplever att många inte är med på att när de struntar i att välja är det också ett val. Jag upplever också att det ofta är mer läskigt än vad folk tror att stanna kvar, att strunta i att välja. Det är lätt att bli rädd för att göra nytt - byta jobb, bryta en relation, köra igång ett osäkert projekt... och så missar man faran som ligger i att stanna kvar. Stanna kvar i ett jobb eller en relation som inte längre ger positiv energi. Som bryter ner.

D E T är läskigt. Och riskfullt. Tappar men energi - och kanske t.o.m. börjar bli lite bitter - minskar framtida valmöjligheter rätt rejält.


Däremot, om snabbläsning...hrm...tror att läsning gärna kan få ta tid. Om man tar sig den tiden (och kanske t.o.m läser om som jag ofta gör) blir det än en gång viktigt att välja dock, man hinner inte med allt av alla böcker. Och man måste lära sig att släppa böcker som inte ger något. Utan att läsa ut dem.

2 april 2010 kl. 09:41  
Anonymous martinahn@bredband.net sa...

Vågar man inte testa något nytt...så får man aldrig några svar på sina frågor om det skulle fungera eller inte.
Man ska nog inte tänka för mycket... tänker man för mycket så är det lätt hänt att man fastnar och inte kommer någon vart. Lite som med läsning att man låser sig och det går segt att gå vidare.

Ang de affiliates sidorna ni lade ut igår så fastnade jag själv för tradedoubler och doubler. De kändes på något sätt mjuka och lättanvända... eller hur man ska kunna förklara det hela.

Hej hopp!
Martina

2 april 2010 kl. 09:58  
Anonymous Marlena sa...

och även jag fick lite ångest efter gårdagen "förhastade vi oss? Ska vi kanske ta ett extra varv på idén?" Jag skickade till och med ett mess till Carlos om det. Det som händer då är att mina tankar stoppar processen, eller till och med backar den. För istället skulle jag kunna använda samma tid och energi till att föra processen framåt och tänka på hur vi ska göra må-bra sajten så bra som möjlig. Vi kanske lägger på må-bra produkter eller tjänster längre fram? Vem vet. Vi får se vart det hela barkar och vart det väcks mest intresse (och där kommer ni alla ge oss ovärderlig input)

Jag hörde en liknelse "Du kan ta dig från New York till Seattle i beckmörker bara genom att se 100m i taget". Det är sant. Det är ok att du bara ser 100m fram när du börjar. När du kommer dit kommer du se 100m till, sedan ytterligare 100m osv. Så länge du börjar köra och har slutmålet klart för dig. Så nu kör vi! :)

2 april 2010 kl. 11:02  
Anonymous mange_pet85@hotmail.com sa...

Mycket bra tankar att läsa där!!

2 april 2010 kl. 12:32  
Anonymous Cedric.jirsell@gmail.com sa...

Det är bara till att köra på så kommer det gå bra, allting löser sig i slutändan!

2 april 2010 kl. 13:59  
Blogger westn sa...

Vill börja med att säga att dagens blogginlägg kändes bättre än gårdagens...

Vill även tipsa om tynan, tynan.net som har ett bra videoklipp ifrån Las Vegas om att våga chansa... Handlar om att vikta sina saker rätt. Ex. som han nämner är att köpa en uss o göra en roadtrip igenom USA, Detta kostar pengar, men det kan vara värt pengarna

2 april 2010 kl. 16:50  
Blogger goransv sa...

En variant är att tänka på hur sin favorit hjälte hade löst problemet/uppgiften. Hur hade MacGyver löst det här? - kan man tänka, det i sin tur kan dra i gång intressanta lösningar.
Siffror kan jag ha spisplatteproblem med. Ofta dubbelcheckar jag och i stort sett alltid kom jag i håg rätt.

12 april 2010 kl. 04:19  
Blogger goransv sa...

Har man flera personlighetstyper i teamet/företaget, nån som entusiasmerar (spontan idespruta) och nån motsats som bromsar lite lagom t ex inåtvänd skeptiker som kan vara lite kritisk och reflekterande så kan man få en bra mix på det som kommer ut.

Särskilda brainstorm möten där man delar upp i två faser först en idespottarsession och därefter kritisk sållning kan också vara givande. Fungerar utmärkt med 30 min per fas.

Har man slut på uppslag så är alltid FastCompany en bra källa.

12 april 2010 kl. 04:31  

Skicka en kommentar

Alla som vid den tredje månadens slut har kommenterat mer än hälften av dagarna, är med och delar på den första månadsvinsten som överstiger 100.000 kronor.

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida