onsdag 31 mars 2010

Dag 1: Vad ska vi starta för företag?

För att lyckas generera 100 lax i vinst per månad redan den tredje månaden behöver vi starta ett företag som är:

o En webbsida som genererar mycket trafik och drar in pengar genom klickbara annonser och länkar
eller
o En webbutik som säljer en produkt eller tjänst vi inte behöver investera i

Eller båda.

Vad får ni för idéer?

En webbsida som genererar mycket trafik och på så sätt drar in pengar kan vara antingen en sida som tillfredsställer folks behov, tex kan man inspireras av Ted Valentin och hans uppsatser.se, wifikartan.se med flera, är bra. Leta.se är också ett exempel. Spontant kan vi känna att tex startsidan och portalen en gång i tiden var en bidragande orsak till it-bubblan och många av den tidens miljonärer (Torget, Passagen etc). En annan idé kan vara en nischad sida för folk som har ett specialintresse att samlas kring. Föräldrasajter är ett bra sånt exempel. Allt för föräldrar omsatte tex 2008 mer än åtta miljoner kronor. Men helst ska vi göra något mindre avancerat tekniskt för att hinna. Fast där beror det ju helt på, ni kanske har tips på folk som knackar snabbt?
Som ni ser välkomnar vi hjälp på flera sätt och förutom ni som blir femtioprocentare är vi också öppna för förslag på ”trade offs” eller att använda vårt startkapital på 10.000 kr på ett smart sätt om ni kan hjälpa oss med vissa nyckelmoment längre fram.

Intäkterna på en vältrafikerad sida får man antingen genom klickbara länkar från affiliate-program. Tex kan man få ca 90 kr varje gång någon klickar på en länk till tradera du lägger på din sida, och blir kund. Här kan man leta affiliates: http://www.tradedoubler.se/, http://www.affiliator.se/, http://www.double.net/, http://www.cj.com/, http://www.zanox.de/

En annan variant är att sälja annonser personligen eller ta in en säljare som gör det på provision åt dig. Då får du ofta högre betalt per exponering eftersom man annonserar både för trafik och för att associeras med ditt varumärke mot din målgrupp. Så tjänar exempelvis Allt för föräldrar flera av sina åtta millar per år och så finansierar Carlos sin kampanj ”Klart jag ska vara hemma!”.

En webbutik skulle vara kul att få snurr på om vi lyckas sälja någonting som har en social nytta, tex har Carlos en artonårig systerdotter som med fyra kompisar i sitt UF-företag Life in Color säljer det första miljövänliga nagellacket. En produkt från en marknad som man kan räkna med alltid kommer finnas är en bra investering att jobba med. Om det dessutom ligger i framkant produktionsmässigt och kan vara en förebild för andra att börja skapa miljövänligt förbättrar man samhället samtidigt. Andra som jobbar socialt på det sättet är klädskaparna Dem Collective och Apocalyps Labotek, som bla gör tvålar av flottet som blir kvar i falafelfrityrfaten i Malmö. Men det går också att skapa en webbutik som säljer tjänster tex, som folk eller företag kan använda. För att klara av vår utmaning behöver vi då en tjänst eller produkt med en vinst marginal på 80-90% och gärna något som kostar lite mer. Man kan då tänka att inte bara folk i stort behöver vara potentiella kunder, sådant som företag eller myndigheter har behov går ofta att sälja i stora volymer till stora totalpriser per sälj.

Ni får gärna tipsa någon sajt där vi kan hitta uppfinnare eller andra personer som har produkter som de vill kommersialisera men inte vet hur. Får vi då de exklusiva distributionsrätterna eller blir generalagenter för produkten får vi en viss procent av all försäljning. Eller du kanske känner någon som du vill tipsa oss om? Eller så kanske du själv har någon produkt/tjänst/uppfinning som du vill att vi tar oss an på 100 LAX och ger dig royalties för? Berätta gärna i så fall!

Vi gillar alla idéer som kan göra en bra affär av en bra samhällsinsats och håller famnen öppen för både klassiskt och nydanande. Det viktiga är att klara utmaningen – 100 lax i vinst tredje månaden och det enklaste.

Vi vill hålla processen så transparant som möjligt så skriv gärna i kommentarsfältet nedan, men om du hellre vill mejla så når du oss gemensamt på carlena@100lax.se. Det vi idag behöver mest hjälp med är att hitta bra affiliate-program, förutom att komma på själva idén, så klart!

Etiketter: , , , , ,

44 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Sjukt bra och viktig idé! Hoppas att ni lyckas! Att det går är helt klart.

Många kommer förstås att kommentera ert projekt med att "det går aldrig" men det ska ni fullständigt skita i för man kan lyckas med allt man vill. Punkt.

Att folk vill se att andra misslyckas handlar bara om att de själva inte själva lyckats med något och ju fler som ansluter till den gruppen desto bättre för dem. Tror de.

31 mars 2010 kl. 08:23  
Anonymous Tutti sa...

Min idé: En portal eller hemsida med ”omvänd sökfunktion för hushållsnära tjänster”.

Jag som kund skulle ”lägga upp mig” på en hemsida och beskriva mitt behov av tjänster; klippa häcken och fruktträden, kakla om badrummet, få storstädning varannan vecka eller fönsterna putsade två gånger per år.
Från ”portalen” finns sedan möjlighet för de företagare, som nog ofta är små och med lite tid att leta nya kunder, att få tillgång till datan i banken dvs de kunder som finns inom deras upptagsområde.
Företagarna kan då aktivt marknadsföra sig – t.ex. genom att skicka en offert eller genom att besöka – kunder som redan signalerat ett behov. Bättre träffyta för företagaren, enklare process för alla inblandade.
Jag skulle lätt kunna tänka mig att betala en hundring eller två för att slippa lägga ner tid på att leta företagare, ringa dem eller maila, vänta på svar och kanske bara få ett eller två eller i värsta fall inget alls.
Företagarna borde vara intresserade av att betala för att få tillgång till namn och adress på kunder som aktivt söker deras tjänster. Alternativet är att annonsera ”blint” i tidningar eller genom flygblad och det är förmodligen både dyrare och mindre effektivt.

Lycka till med er affärsidé!

/Tutti

31 mars 2010 kl. 08:31  
Anonymous Patrick Livbom sa...

Jag vill lägga in ett tips om gratis webshop. http://www.nopcommerce.com/ är byggd med ASP.NET teknologi

Jag har själv testat att sätta upp ett par sådana i grundutförande och det är enkelt. Det krävs dock webbplats och databas.

Nackdel: den är inte anpassad för svensk marknad vad gäller kreditkortsbetalning. Det måste byggas en modul som hanterar kortbetalningar via Dibs eller Payex, och i nuläget finns det ingen sådan.

nästa gratis är: http://www.magentocommerce.com/ det baseras på Php, och här är jag inte alls hemma. Fördel: Dibs har en färdig betalningsmodul för svensk marknad :)

31 mars 2010 kl. 08:44  
Anonymous Ebba sa...

Har ni övervägt någon form av arbitageidé? Eller är det lagreglerat numera?

En bekant till mig la basen till sin förmögenhet genom att köpa upp mynt av av låga valörer när sliverpriset boomade någon gång på 70-talet. Han körde stora lastbilar med svenska tioöringar till Holland där de smältes ner och silvret utvanns.

Den idén är naturligtvis körd, men det måste gå att hitta nya områden? Gäller bara att vara först ;-)

31 mars 2010 kl. 09:07  
Anonymous Roland sa...

Allt är möjligt, visst...Webbprojekt tenderar att ta mycket tid i uppstart innan man har ett positivt kassaflöde och teknikmomentet blir en osäkerhetsfaktor som ni själva direkt inte kan råda över.

Med tanke på era vinstmål och tidsplan för projektet tycker jag att ni bör överväga någon retailverksamhet offline, gärna baserad på ett eller flera befintliga åf-nätverk.

Detta hade givet er möjlighet att snabbt få ut er produkt. Spikmattan är ett praktexempel på detta.

För att underlätta hade ni kunnat kombinera en produkt med välgörenhet. Jag tänker här på toffelkillen som skänker ett par skor till barn i afrika för varje sålt par.

Här kan den PR ni skapar vara till stor nytta. Organiska t-shirts med tryck framtagna av kända och okända designers till vår och sommar kanske?

Min huvudpoäng är att ni inte bör begränsa er till onlineprojekt. Om ni gör det bör ni ha väldigt bra på fötterna som visar att den vinst ni är ute efter med den investering/tidsinsats är rimlig.

Ni nämner Allt för föräldrar som exempel...? Vad jag kan se så gjorde de endast en vinst 40lax för helåret 2008. Detsamma gäller för era funderingar kring affiliatenätverk och inkomster annonser från dem hade kunnat generera.

Ge gärna exempel på den svenska hemsida som i dagsläget gör 100lax i vinst på annonser från affiliateannonser. Vad jag har förstått är herr Valentin inte i närheten av detta, vilket han även delvis beklagat sig för i hans blogg.

I övrigt önskar jag er lycka till! Allt är möjligt!

31 mars 2010 kl. 09:41  
Blogger Unknown sa...

För det första skulle jag vilja veta hur ni har skapat den här websidan? Är ni rutinerade html kodare som använder Dreamweaver liknande verktyg eller är det någon blogg plattform t.ex. wordpress som ni använder.

Tack för svaret.

31 mars 2010 kl. 09:48  
Anonymous martinahn@bredband.net sa...

Hejsan,

Riktigt kul idé det här med 100lax.

Varför inte en sida om att vara nöjd med den man är? En sida om att tycka om sig själv för hur man ser ut, och hur man är.

Eller en sida med enkla tips för att man ska överleva vardagen?

Eller ett community som är lite likt 1000 saker att göra innan man dör (finns några böcker, vet inte riktigt vad de heter), 999 filmer att se innan man dör, 777 böcker man måste läsa innan man dör osvosv... finns supermycket, som man kanske kan koppla till facebook (där nästan alla hänger idag). Gratis medlemsskap såklart.

Hej hopp!

(PS missade första OCH andra gången att skriva mail, ni kankse kan ta bort de första två...)

31 mars 2010 kl. 10:07  
Anonymous Josefin sa...

Hej!

Kolla in sidan www.laundrydesign.se
Helena Lundström ger ny design åt gamla kläder. Miljövänligt, smart och framförallt väldigt snyggt! Hon har även workshops på ämnet och regelbundna insamlingar och auktioner på kläder hon syr av det insamlade materialet.

All lycka till med projektet! Ser fram emot att följa det!

/Josefin.

31 mars 2010 kl. 10:09  
Blogger Unknown sa...

Hej Carlos och Marlena, tack för mejl. Och ni lovar transparans i ert utvecklande. Spännande tycker jag. Jag har skrivit en artikel på Realtid.se -- där jag hänvisar till er -- och inte minst: jag ställer mina frågor här: Berätta lite mer hur ni jobbar just nu. Sitter på samma kontor? Eller på distans, isåfall : kan ni inte göra mejlväxlingen mellan er offentlig här? Jag håller på och läser Timothey Ferriss bok "4 timmars arbetsvecka" (Modernista har släppt den på svenska). Har ni ytterligare förebilder?
Är ni rädd att andra följer er här för att planka idéerna?
Mvh
Olle Blomkvist, redaktör och journalist på Realtid.se
PS. Jag återkommer med fler frågor

31 mars 2010 kl. 10:50  
Blogger Eddie, Malin och Chrille sa...

Hej! Kul idé det här med 100 lax!
Jag kan komplettera Tuttis förslag om hushållsnära tjänster. Förutom städning ody kan man även ha en tjänst för att hantera återvinning. Alltså hjälpa hushåll med att gå till miljöstationen med batterier, glödlampor, elprodukter etc likaså till glas-, papper-, kartongåtervinning. Man kan även ta kläder och möbler till sekondhandbutik. Jag tror absolut att det finns folk som skulle betala för detta.
Malin

31 mars 2010 kl. 11:12  
Anonymous Anonym sa...

Jag minns att den där Gringo-bilagan i Metro var uruselt skriven och bedrövligt dåligt layoutad. Praktiskt taget oläslig! Sen gick väl rubbet i konken? Så det här "nya" projektet verkar stöpt i samma sköra vågskål. MEN om ni mot förmodan lyckas tjäna in några pluring - så grattis!

31 mars 2010 kl. 11:39  
Blogger Carlos Rojas sa...

Hej allihop!

Kul med så stort engagemang! Förutom ni som skrivit här har vi fått ett dussin mejl också, och alla inspirerar i varje fall mig jättemycket.

Marlena jobbar sin sista dag idag och matas med avskedsfika på avskedsfika fram till 15.00 när vi ska pinna iväg till Sveriges Radio för direktsänt med oss i SR Metropol. Sen kommer hon nog komma in och kommentera.

Innan jag hunnit snacka med henne om idéerna så kan jag säga att jag själv spontant tänder lite på Martinas idé om en sajt om att gilla sig själv. Ta hand om sig själv-trenden känns stark med spa, Lush, böcker om självkänsla osv. Och ibland är enkla saker sånt som drar otroligt mycket. Jag hade tex i mer än ett år vecka.nu som startsida, bara för att ha koll på vilken vecka det är när folk pratar om ledigheter, mötesbokningar osv. En siffra rakt upp och ner - kolla på www.vecka.nu Den tror jag inte de kapitaliserar på, men det är ju fullt möjligt.

Det jag relaterade till när jag läste Martinas inlägg var att man skulle rulla uppmuntrande ord där. "Du är så jävla bra!", "Fan vad snygg du är!" osv. Jag har själv följande som välkomsttext när jag sätter på mobilen: "Ta inget personligt!" som för mig är en avgörande grej för att hålla humöret uppe. Vidarespån från mig på Martinas spår bara, ta gärna vid om ni tror på det, eller stek det. Jag tror att folk blir glada av att ändå bli överraskade med något glatt när man öppnar webbläsaren en trött morgon på jobbet.

Superbra tips i övrigt, inte minst Patrick Livboms om gratis webbutik-system. Har själv haft flera ideer som jag stekt för att jag inte velat investera tusenlappar i en bra webbutik.

Vad gäller Allt för föräldrar så tror jag att de på något sätt får ut sin vinst ändå, tittar man på Alla bolag så gjorde de fyra miljoner i vinst 2006, som jag tror att de la undan och nu finns bokförda som kapital som de säkert på något sätt får ut. Och det stämmer att Valentin verkar omsätta en rätt stor total men på många sajter. Tål att tittas närmare på.

Galet kul att vara igång! Keep'em coming!

31 mars 2010 kl. 11:47  
Blogger Carlos Rojas sa...

Och nu till Olle på Realtid!

Kul att du gillar initiativet. Vi får se om vi lägger ut vår mejlväxling, vi kommer göra det mesta av jobbet mellan 9.30-10.30 måndag-torsdag på plats på kontoret och då inte behöva så mycket mejlande. Och mycket av divisionerna om ideer och annat gör vi här i realtid i kommentarsfältet.

Tim är en stor förebild, sen gillar jag också Warren Buffets rationella resonemang, tex om att om man inte är villig att investera mycket (tid eller pengar) så är det ingen idé att heller investera bara lite. Eller att man ska satsa på sånt som folk alltid kommer behöva (tex självkänsla, nagellack).


Vi välkomnar alla som vill planka att planka, det är bara bra om fler drar igång liknande processer eller företag. Vi ser aldrig något motsatsförhållande mellan samarbete och konkurrens. Sen tror jag att det är roligare att vara med i den här processen där det redan är så mycket bra folk inblandat!

31 mars 2010 kl. 11:54  
Anonymous Anonym sa...

"Alla som vid den tredje månadens slut har kommenterat mer än hälften av dagarna, är med och delar på den första månadsvinsten som överstiger 100.000 kronor."

Hur funkar det här? ska man lista sig på något sätt någonstans på 100lax hemsida,hur?
Ni behöver mitt namn etc??

31 mars 2010 kl. 12:22  
Anonymous martinahn@bredband.net sa...

www.vecka.nu - den är ju superkul! Göra något liknande och skriva peppande uttryck på, eller varför inte ibland typ veckans må bra/ta hand om dig själv tips. Ibland stöter man på så himla bra grejer när man läser olika tidningar som piggar upp en/boostar en själv i själen.

De som inte läser dem, missar dom. Kanske samla dom på ett ställe??

Mvh

Martina

PS Kul du diggade idén :D

31 mars 2010 kl. 12:23  
Anonymous Ismael Muminsson sa...

Domänerna jagtänker.se samt jagtänker.nu är lediga, regga de och välj sedan ut en av de för att lägga upp en enkel "user-generated-blog" där alla kan skriva av sig vad det nu är de tänker på. Krävs inte mkt för att knacka ihop en sån hemsida och ge det en clean design. Eller så kanske ni hittar någon bättre idé. Bra hemsidenamn dock. Alla tänker ju!

Lycka till!/ Ismael

31 mars 2010 kl. 13:22  
Anonymous Anonym sa...

P.S Jag har domänen mrpengar.se, om ni är intresserade och har en verksamhetsidé för den kan ni höra av er. /Ismael

31 mars 2010 kl. 13:46  
Anonymous pb sa...

Lös en irriterande fakta: Skapa ett komplett e-postregister över Sverige!

Varken personer eller företag går idag att hitta på ett vettigt sätt. På hemsidor vågar man inte ha e-postadresser pga spam, och irriterande formulär blir vanligare. Detsamma gäller ett komplett register över mobiltelefoner. Det är lögn i helvete att hitta folk eller så är d et omvänt. företagsnummer går direkt till ansvarspersoner som svarar oavsett var de är, vilken roll de har eller om de kan åtgärda min fråga eller ej.

För 20 år sedan utan mejl och mobil kom man fram till en person som satt på en plats och kunde skicka en vidare. Tekniken har inte bara underlättat utan även strulat till det. Fundera och kontakta telebolag, mejlleverantörer och sätt igång!

31 mars 2010 kl. 13:58  
Blogger carulmare sa...

Intressant - och lycka till!

Kommer nog att följa denhär bloggen och kanske lära mig något under tiden. Själv har jag mest försökt med bildsidor och adsense annonser, besökarna kan gratis ladda ner bilder ur konsthistorien av god kvalitet och så hoppas jag att de skall klicka på mina annonser! Visst har jag besökare, men inte så mycket att det skulle ge pengar att leva på, långt därifrån. Kanske borde jag bli vän med någon som är mera utåtriktad, kanske en marknadsförare som Marlena. :)

Tycker väldigt mycket om Carlos´ valspråk: Ta ingenting personligt! Det vill jag redan ta till mig!

Tack för mailet /carulmare

31 mars 2010 kl. 14:18  
Anonymous Cedric.jirsell@gmail.com sa...

Har två rätt bra idéer som jag tror kan passa er. Det är två olika internetsidor, den ena e-shop och den andra en tjänst på nätet. Slänger iväg ett mail helt enkelt ;)

31 mars 2010 kl. 14:51  
Blogger Fredrik Karlström sa...

Väldigt intressant upplägg, det kan inte vara så att även denna blogg på sätt och vis kommer kunna generera vinst? Lär spridas rätt så viralt.

Jag tror definitivt att målet är möligt att uppnå, och jag ser fram emot att följa utvecklingen. Tack för att ni tar ett så häftigt initiativ - och lycka till!

31 mars 2010 kl. 15:15  
Anonymous Petra sa...

Håller med Fredrik - bloggen är i sig en enda inspiration - fylld av människor som är pepp på entreprenörskap.

Mäktigt. Och värdefullt.

Kanske kan man sälja reklamplatser till ftg/org/projekt inriktade på entreprenörskap, redigera den och sälja in som en framtida bok/lärobok, göra någon slags kontaktdatabas(och sälja till väl valda aktörer) med entreprenörer (för de som vill vara med såklart)...???

31 mars 2010 kl. 15:33  
Blogger Unknown sa...

Hyr ut arbetskraft! Många vill tjäna extra pengar. Kolla upp lagar osv, och försök hyra ut arbetskraft på så förmånliga villkor att många företag vågar anlita er (oss). Ingen LAS eller sånt, bara per timme!

31 mars 2010 kl. 15:53  
Anonymous Citykillen sa...

Idé 1

www.dovstum.se

En dejtingsajt där blinda kan träffa döva. Den ena kan inte se den andra och den ena kan inte höra den andra.

idé 2)
www.storodling.se
Starta en störodling och producera lyxkaviar som ni säljer billigt. Ni kan säkert ha fina mogna fiskar om 12 år om ni planterar de nu.

idé 3
www.skambud.se

en auktionssajt där man lägger ut sin expartner till ett riktigt skampris!

Nu köööör vi!!!

31 mars 2010 kl. 20:11  
Anonymous Anonym sa...

Hörde om en politisk hemsida som skulle sätta igång där besökaren skulle hitta allt om svensk politik. Någonting med staten hette den. Kör på något sådant så kan ni säkert ta betalt från partierna!

31 mars 2010 kl. 20:22  
Anonymous Origami-Bokbinderi-Kort sa...

Kan man få prenumerera på eran blog via www.bloglovin.com så blir det lätt att komma åt eran blogg?

31 mars 2010 kl. 20:50  
Anonymous Anna sa...

Hej!

Jag läste om ert intressanta initiativ i SvD, blev nyfiken och gick in på er blogg. Jag ser fram emot att följa detta och gillar att ni siktar högt.

Jag gillar också Martinas idé om en blogg om att vara nöjd med den man är. Kanske man skulle kunna vidareutveckla det till en sida med bara positiva nyheter. Media levererar nästan uteslutande negativa nyheter om kriser och katastrofer därför skulle det vara skönt med en motpol med bara positiva nyheter.

Personligen efterlyser jag en organiserande och lättnavigerad sida med information som är bra att ha vid flytt utomlands t ex hur man snabbt fixar en bostad, lämpliga bostadsområden, sjukvårdssystem, skolsystem bla bla. Det finns många utlandssvenskar som bloggar om sådant, men ingen organiserande sida som hjälp i djungeln. Kanske man kan tänka sig en struktur med flera olika länder, städer, språk och sedan länka seriösa bloggar och hemsidor till dessa? Kanske man också kan lägga till information gällande resor för att locka ännu flera läsare?

31 mars 2010 kl. 21:20  
Anonymous Samuel Sidea sa...

Carlos och Marlena,

Kul att se och läsa om att ert initiativt äntligen lyft. Hoppas att det blir en riktig hit.

Jag skulle tycka att ni kanske bör köra på att sälja digitalt content. Tänker typ dagliga eller veckoliga podcasts med intressanta och inspirerande idéer gällande företagande och entrepenörskap.

Ni borde även kunna få större aktörer/företag att vilja sälja sitt material via er site/företag.


Lycka till!

31 mars 2010 kl. 21:43  
Blogger Carlos Rojas sa...

Anonym: om du signerar alla dina inlägg med din mejladress, så håller vi reda på vilka som blir femtioprocentare och kan kontakta er vid processens slut, utan risk att någon har shanghaiat er nickname.

Vår plan är också att lyfta fram de som vill av er som är femtioprocentare efter första veckan eller de första tio dagarna för att sätta ljus på våra medhjälpare och få mer pr för projektet!

31 mars 2010 kl. 23:08  
Blogger Carlos Rojas sa...

Och tack allihop för en fantastisk insats idag! Vad mycket ideer, och vilket engagemang! Både jag och Marlena är rörda över att ni väljer att peppa här på hundralax-sidan. Vilken resa det här kommer att bli!

Under dagen idag har vi läst era förslag och resonerat lite i taxin på väg till Sveriges Radio där vi blev intervjuade av Metropol-redaktionen, och på bussen därifrån, men kommer att inkubera ideerna inatt och med ett gott sovpass i ryggen resonera kring dem och kanske börja dra fram en grupp förslag som vi bollar vidare med. Förutom de här har det udner dagen trillat in 24 mejl med ideer och tankar också.

Jag gillar personligen fortfarande "var snäll mot dig själv"-ideerna (jagtänker.se är ett bra spår också) och även spåret med att kapitalisera på själva sajten på något sätt. Tycker spontant att e-postregistret om det kan göras användargenererat är genialiskt och antagligen bara en fråga om rätt teknik och säkerhet, som borde gå att lösa på vår utsatta tid.

Som sagt, mer från oss imorn runt 11-tiden. Mån-ons kommer vi träffas 9.30-10.30 och torsdag 10.30-11.30 för att jobba med företaget och uppdatera bloggen.

Idag har vi också dividerat lite om själva bloggandet (läsande/skrivande) ska ingå i de tio veckotimmarna. Det är ju lite att ta sig igenom... Vi återkommer med nån tanke om det.

Kärlek och glädje till alla, det här är så kul!

God natt!

31 mars 2010 kl. 23:24  
Blogger B som Business sa...

Hej,

Arbetar för närvarande på en bank men är väldigt intresserad över att starta eget jag med. De ideér som har fallit in med "feel good"-stuket är bra sociala ideér men det krävs en del för att dessa ska kapitaliseras.

Personligen är jag inne på att dra nytta av de stora prisskillnaderna som råder här på jorden. Det är den klassiska tradingideén, dvs att man köper för ett pris och säljer för ett dyrare. Det kan tyckas vara väldigt simpelt och intetsägande men väldigt tydlig och enkel.

Dra nytta av att vi har en växande medelklass i Kina. Det är ingen nyhet att framtiden är österut och att affärsmöjligheterna är enorma i öst.

Sov gott och dröm sött

1 april 2010 kl. 00:20  
Blogger Marlena sa...

hej hej! Det här ser ju inte så bra ut - Carlos lägger sitt sista inlägg kl 23.24 och jag mitt första 00.51 samtidigt som vi pratar om 10h veckor. Men detta är ju så kul så det går inte att låta bli! Och det är precis så det ska vara. Du ska lägga tid på det du brinner för.

Carlos har hunnit säga det mesta (vilket jag är tacksam för efter min smått hysteriska dag) men jag kan bara förstärka hur fantastiskt det känns att läsa era idéer, inlägg, pepp och kommentarer. Ni gör det lätt för mig att våga ta steget ut i entreprenörslivet.

Något som kan konstanteras är att det finns många bra affärsidéer där ute! Jag triggar också på må bra idén, förmedlingstjänsten och några andra guldkorn som jag vill sova på och bolla vidare imorgon.

Olle, förutom Tim som är min idol så var Rich Dad Poor Dad av Robert Kiyosaki en av de första böckerna som fick mig att börja gå i entreprenörstankar. En annan betydelsefull bok är "Now discover your strengths" som handlar om att identifiera sina styrkor och utveckla dem allt du kan! Strunta i dina svagheter. Ofta gör vi precis tvärtom - vi fokuserar på det vi inte är bra på och glömmer det vi faktiskt är riktigt duktiga på. Den fick mig att tänka till. Går det att vara bäst på allt? Givetvis inte. Och varför skulle du ens försöka? Ingen kan vara perfekt. Dessutom är perfekt oftast tråkigt.

Vi hörs imorgon. Godnatt allesammans.
/M

1 april 2010 kl. 00:52  
Anonymous Jack Melcher-Claësson sa...

Hej!

Först och främst kul idé, och lustigt nog så bloggade jag så sent som igår just i ämnet kring värdet av en affärsidé vs jobbet att genomföra den, se http://blogg.privataaffarer.se/jackmelcherclaesson/2010/03/31/vill-du-ha-en-affarside-varsagod/

Där länkar jag vidare till ett antal olika affärsidéer som ni kan välja och vraka bland.

Kommer jag på ytterligare någon affärsidé som jag vill att ni ska titta närmare på så återkommer jag såklart.

Lycka till, ska bli kul att följa er!
Med vänliga hälsningar
/ Jack Melcher-Claësson
Entreprenör

1 april 2010 kl. 07:47  
Blogger Åsa Plesner sa...

Relaterat till må-bra-idén - jag har domänen tacksam.nu registrerad, men har inte haft tid och ork att bestämma vad jag ska göra med den. Ni kan få den för självkostnadspris om den passar den idé ni fastnar för!

1 april 2010 kl. 08:16  
Blogger Zaphod sa...

Kul idé det här att snabbstarta ett företag.
Om ni ska sälja några saker så måste det vara något med kort leveranstid och hög vinst. Eller något som är svårt att få tag på i Sverige. För många är det ett stort hinder att näthandla från utlandet.

1 april 2010 kl. 08:17  
Anonymous Anonym sa...

Webshop gör man gratis i Wordpress med plugins som finns gratis. Färdiga tema och instruktioner finns i tusental. Betalning online genom Paypal, ett merchantaccount kostar bara avgift vid försäljning, finns även för Sverige.
Kolla t ex här http://www.smashingmagazine.com/2009/01/25/35-free-high-quality-e-commerce-templates/

1 april 2010 kl. 10:39  
Anonymous Malte / Hellokittyshoppen.se sa...

www.hellokittyshoppen.se lanserade vi igår. Det är kanske något som ni kan få inspiration ifrån. Vi skulle bli väldigt glada för uppmärksamhet och jag delar gärna med mig av min erfarenhet av ehandel och internetmarknadsföring.

Vänligen,
Malte
Hellokittyshoppen.se

1 april 2010 kl. 10:54  
Blogger Matte sa...

Min idé: Om ni är vassa på promotion (verkar ni vara:)) så varför inte starta ett promotion bolag?

Erbjudande till kund: vi skapar 200.000 kr i ökad omsättning för er under de kommande 3 månaderna och i retur får vi 20.000 kr för lyckat resultat. Når vi inte utsatt resultat betalar ni inte.

Beroende på era fasta utgifter så skulle det inte krävas så värst många transaktioner för att nå 100.000 kr netto månad 3.

Dessutom skulle ni kunna ringa upp bolag och erbjuda detta direkt, så inga feta förskotts utgifter skulle finnas mer än telefon kostnaden och lite juridiskt papper (som för övrigt inte borde övergå 10.000 kr. Pratar här om att ni får ett standard avtal skrivet eller köper ett partneravtal hos Dokumera som en jurist sedan finjusterar åt er).

1 april 2010 kl. 14:12  
Anonymous nergiz & antonia sa...

Vår idé går ut på att skapa en sida för alla spårtrafikanter som inte hittar i uppgångarna!
Vår idé är att skapa en tjänst som tar reda, inte bara adress/station, utan närmaste uppgång och vart i tåget som är bäst lämpligt att sitta. Den ska heta tunnelbanehjalpen.nu.

från nergiz & antonia, carlos maffiagirls!

1 april 2010 kl. 14:19  
Anonymous Anonym sa...

Himla skönt att lyssna till era planer,gillar verkligen ungdomar med visioner. De flesta i min ålder (45PLUS)har förvandlats till bittra surskallar!! Hoppas verkligen att NI lyckas!! Mitt tips till er::En sida som direkt ger pris på reparation,värdering,andravärde på beg bilar.MAO så ska man få info om svåra frågor på 30 sekunder.Så när man kommer till verkstan,bilhallen,köpet så vet man nästan allt! Jonas Helsingborg

4 april 2010 kl. 10:54  
Anonymous ann-mari. 0763-688434. sa...

cellulosa produkter. t.ex.allvaders stövlar. sandaler. bok skydd.engangs tallrikar(aven atbar). kasa/mugg(aven atbar).

ta tillvara pa textiler fran loppisar e.dy. till trasmattor.
ta tillvara pa garnplagg fran loppisar e.dy. till mattor(rya)/hand dukar e.dy.

7 april 2010 kl. 14:37  
Anonymous Anonym sa...

Lite spontana tankar om projektet.
Beror på hur man ser det, kommer inte 10timmar åt verksamheten/vecka pga all arbetsinsats som sker av folk runtomkring långt överstiga 10timmar/vecka.

Dock skriver ni inte att ni inte får ta hjälp av andra, utan att det är ni själva som enbart skall arbeta 10 timmar/vecka. Sedan hur andra väljer att göra är ju upp till dem. Men måste ändå säga att även om jag personligen blev jättetänd på själva idén, så blev jag tyvärr riktigt besviken på er när ni beslutade er att ta hjälp av folk runt omkring som lägger ner tid på projektet eftersom även om tanken är god, så fungerar den långt ifrån alla branscher som tex inte kan använda sig av andra personresurser. Ett café kan exempelvis inte drivas till vinst utan att det är någon där som lägger ner tid och jobbar för att ha cafét öppet. Detta medför i sin tur att beroende på vad för bransch/nisch man väljer att starta eget, så kommer det med största sannolikhet krävas mer än 10h/vecka. Åtminstone i uppstarten. Och detta måste ju göras av någon, oavsett om det är en själv som gör det, eller någon annan hjälper till ideellt för att eventuellt ta del av den förmodade vinsten.

Bara några tankar.
Med det sagt så är idén helt ok, för att inspirera andra och ser fram emot resultatet.

Hälsningar
Micael

16 april 2010 kl. 10:03  
Anonymous Anonym sa...

Ett kort tips för den som vill starta företag är www.startabolag.info som innehåller information om att starta företag, bolagsformer m m.

Starta Bolag

7 juli 2010 kl. 14:47  
Anonymous casino på nätet sa...

Qualunque sia il motivo potrebbe essere, gioco d'azzardo è come una droga

9 maj 2011 kl. 21:26  

Skicka en kommentar

Alla som vid den tredje månadens slut har kommenterat mer än hälften av dagarna, är med och delar på den första månadsvinsten som överstiger 100.000 kronor.

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida