torsdag 1 april 2010

Dag 2: Idén satt, vi kör på må bra-sajt

Vi dividerade om ifall vi skulle välja två-tre ideer att välja från, men kände att vi gillade idén med startsida och med måbra-tema på den. Något cleant, något värdefullt och något som fyller behov.

Kan vi fylla behov för både företag och medborgare är det bäst. Vi tänker lite så här att en startsida som peppar och ger ingångar till både nya tankar och länkar till mer inspiration.

Startsidan kan i sig i sin enkelhet bli ett bra varumärke som vi bygger, att vi helt enkelt brandar (skapar ett varumärke för) "må bra".

Det positiva med att bygga en sida som blir ett varumärke är att det ger många möjligheter att också få företag som kunder. Varumärket kan få fyllas med de tjänster eller produkter som det visar sig finnas behov av från både företag och medborgare.

Vi skulle dels kunna ha affiliates och satsa på kvantitet och hitta bra länkar i affiliateprogrammen som är kopplade till måbra (titta gärna igenom och kom med tips på vilka ni i så fall tycker: http://www.tradedoubler.se/, http://www.affiliator.se/, http://www.double.net/, http://www.cj.com/, http://www.zanox.de/)

Dels skulle vi kunna ha ett annat försäljningsspår där vi säljer banners eller marknadsföring på andra kreativa sätt på sidan via mer kvalitativ försäljning, genom direkta kontakter med marknadschefer på företag (de köper annonsutrymme) och mediebyråer (som storföretag lägger sin annonsering i "händerna på".

Planen då skulle vara att göra en skiss som kan vara bara en formulerad tanke om hur sidan skulle vara, vad den skulle innehålla och vilka den skulle vända sig till, plus hur många människor vi räknar med skulle etablera den som sin startsida.

Den första tanken skulle vi då mejla ut till personalchefer, marknadschefer, mediebyråer och kolla vad de skulle ha för glädje av sidan, vad de skulle vilja att den innehöll. Parallellt skulle vi göra en enkät via Google Stats om vad folk skulle vilja ha, och vilka som skulle vilja ha vad.

Utifrån det skulle vi då bygga en sida som tillfredsställde både användarnas och de potentiella kundernas behov.

Vilka företag tror ni skulle intressera sig för att synas på en sån sida?
Vi tänker också att det skulle vara intressant att ta det längre. Måbra-sidan kanske kan förmedla talare, kurser i personlig utveckling, mm, till företag. På så sätt, genom att knyta till oss de med mest erfarenhet i de här fälten (typ Mia Törnblom etc), skulle vi få en pondus och kompetens som kompenserar att vi är färskingar.

Och inte minst, vad skulle få er att må bra på en startsida? Vad vill man få ut? Hur skulle liksom den ideala må bra-startsidan vara.

Etiketter:

20 kommentarer:

Blogger Ola Nilsson sa...

hmm... har inte typ alla google som sin "startsida"?? :P

jag tror att det kan finnas en poäng att ha en "portalsida" (jag vet, hatar också den gamla passagen-flashbacken, men ville skilja det från "startsida" som öppnas när jag öppnar min webläsare of choice). Har ni researchat utbudet idag?

Tror att er cutting edge både gentemot företag och mot kunder skulle vara att köra på den "unga" feelingen - alltså att ni vill tillgodose behoven hos en "ny" generation av måbra-are (men samtidigt vara sjuuuuukt medvetna om den kraftiga köpstyrkan och måbra-strävan hos 40-talisterna!!!)

Men jag tror också att strategin måste vara sjukt viralt baserad också. Jag har verkligen ingen annan startsida än google, men om en kompis fläker upp länkar till typ "måbra idag: juice" på fejjan så kan jag haka på nåt tips där.

Bra tänk med mersälj, föreläsningar mm är bra att sälja på HR-chefer o dyl.

Kommer att tänka på en annons som jag svarade på när jag sökte jobb 2003, som var översättning och webimplementering av en bok på engelska om den välmående i norden www.nordicwellbeing.com ser att hon har gjort ordentligt med spins på sitt eget tema, kanske något att hämta inspiration från.

Good luck!
/o

1 april 2010 kl. 12:33  
Blogger westn sa...

Okej, andra dagen... och ni satsar på en "startsida". En sida som är beroende av att ni kan sälja annonser, och att den blir hypad som ***... Hade mycket hellre sett att ni sålde varor eller någon tjänst, istället för att helt förlita er på att ni kan sälja reklamutrymme på en hemsida.

Det är inte många som lyckas med reklam på hemsidor, och det finns många sätt för användarna att blockera reklam idag.

1 april 2010 kl. 13:34  
Anonymous Anonym sa...

Kul att se vart det här projektet leder. Kommer ni göra någon typ av redovisning efter 3 månader som "bevis" på att ni lyckat? Skulle vara spännande att se in- och utflöden av pengar och framförallt vad ni lagt er tid på.

1 april 2010 kl. 13:40  
Blogger Kenneth Lanneskog sa...

Westn: Tror de gör rätt. Tar för lång tid att få igång försäljning av produkter. Däremot kommer 100lax kunna hypas rätt ordentligt under 3 månader så trafiken på deras site blir skyhög. Med lite PPV på den siten sen så kan de vara hemma med sina 100 lax inom perioden.

1 april 2010 kl. 13:49  
Anonymous martinahn@bredband.net sa...

Jag gillar idén.

Man kanske skulle kunna köra vidare på spåret micro-pauser till personalen. Att de ställer sig upp och går en sväng eller rör på sig på ngt sätt. Många glömmer bort att ta de små stunderna och sitter stilla tills de kroknar och får ont... Om folk kan få tillgång till funktionen gratis om de har en sida som startsida så finns möjlighet att de även klickar vidare på "må bra" annonser runt om...
Pauser då och då = effektivare personal. eller?

Annars en portal där man kan dela med sig av bra hälso/må bra pepp som man stöter på i diverse media.

www.lifeportalen.se är en sida med massa smått och gått på.... sen är det en tjej som har startat en blogg Kroppsbilder som jag tycker är suveränt bra. http://kroppsbild.wordpress.com/ Att man ska tycka om sig själv för den man är.

Glad Påsk!

1 april 2010 kl. 14:22  
Anonymous P sa...

Gud så tråkigt och menlöst!

...och alla tips ni efterfrågar, snacka om att rida på en våg för att slippa göra något själv!

1 april 2010 kl. 15:29  
Blogger Unknown sa...

Jag önskar lycka till! För att en hemsida skall få framgång krävs det mer än annonser. Ni måste ge sidan ett innehåll som intresserar!

1 april 2010 kl. 16:16  
Anonymous Merete sa...

Sjukt inspirerande att läsa på er sida, ni får mig att tro på egenföretagandet igen, just när jag börjat deppa ihop... OK, här kommer ett förslag: Lyft upp 100 lax loggan i höger hörn, gör er startsida fantasifull med olika ingångar, som en mindmappingsida ungefär, där man kan hämta inspiration och kraft och måbra-styrka. Jag tror att det är just precis det ni just nu gör som är det vinnande konceptet - att inspirera andra att orka, att dra igång eget, att köra på och inte vara rädda för att göra det de själva verkligen tror på - do what you love and earn a living in the process, typ... Jag tror stenhårt på att man lyckas bäst med de saker man verkligen känner för, brinner för, älskar. Vad som är svårt är att inte bränna ut sig - ni har båda skrivit om det, dels att göra något där man är framgångsrik men det känns meningslöst, dels att göra det man älskar och inte jobba ihjäl sig samtidigt som det ändå går ganska bra... Fortsätt på det spåret. Inte som någon jäkla näringslivssida utan som en sida för alla som verkligen tror på människans skaparkraft och att vi kan göra (nästan) precis vad vi vill om vi bara tror att vi kan!!!

1 april 2010 kl. 16:38  
Anonymous Anonym sa...

Glöm inte att välja målgrupp, personligen tror jag mer på 40-talisterna, lojala & goa ;)!

1 april 2010 kl. 16:48  
Anonymous andreas norling sa...

Tycker att det vore bra om ni oxo adderade att folk kan köpa tshirts med må bra loggor, kanske även sms bilder, enkelt sätt att tjäna extra pengar..

1 april 2010 kl. 16:50  
Blogger Jesper Petersson sa...

Har en annan idé men är rädd för att den kommer in för sent.

Som nyexad ekonomisutdent så kom jag genom mina studier i kontakt med många utbytesstudenter. De hade alltid något som de ville importera eller sälja. De var alltid väldigt engagerade och verkade ha bra kontakter (om de skickades hit från Indien eller Kina så antar jag att de hade det ialla fall)
Ane
Så en idé är att anordna en tävling där ni får tag på ett par utbytesstudenter med goda kontakter och sätter upp e-butiker och säljer på Tradera och annat.

Varöf rjag inte gjorde det själv var för att jag redan hade egna projekt som jag brann för på annat håll och inte kände mig säker på hur ett sådant företag skulle kunna se ut.

Tycker er idé som ni kör på är bra men ville bara lägga till mina 2 cent till denna diskussion.

Tack för ett bra och spännande upplägg.

Jesper

1 april 2010 kl. 18:15  
Blogger Jesper Petersson sa...

En sen idé med kanske mer pengar i.

Har som ekonomistudent kommit i kontakt med många utbytesstudenter som har bra kontakter i asien på tillverkningssidan.

Exemplevis finns det motorcyckel-skydd dirket fårn fabrik och annat som de pushat för.

Idén är att sätta upp e-handel med dessa kontakter. De finns överallt på alla universitet så det borde inte vara så svårt att få tag på de.

Själv har jag inte tid med det nu då jag har tre andra projekt att köra igång först :)

Annars tycker jag att er idé är svinball och att ni ska köra på.

Mvh

Jesper

1 april 2010 kl. 18:19  
Anonymous Patrik sa...

STOPP - dra i nödbromsen!!!

Här kommer lite gnäll och typisk svensk misstro samt ett konkret förslag och ett erbjudande ;-)

Ni måste börja i helt andra änden tror jag. Säkert kul att göra en må-bra site men jag tror INTE ni tjänar 100 lax på den inom tre månader. Även om lax är nyttig mat. Men 100 laxar var ju inte målet ;-)

VILKA är era kunder? VAD är er kunder villiga att betala för? HUR mycket kan de betala? Hur OFTA kommer de att betala? Skulle ni SJÄLVA betala för er tjänst/produkt? Era kostnader kontra intäkterna? Vinst? Skatt och avgifter?

Jag tror att ni blixtsnabbt ska skippa idén som går ut på att tjäna pengar via affiliatenätverk för ni kommer inte ens kunna få pengarna utbetalda i tid även om ni skulle tjäna in dem, det släpar efter en hel del.

Köp istället "råvaror" och förädla dem till produkter. Sälja espresso från mobila vagnar och låta "återförsäljare" göra jobbet tror jag på som ETT förslag (ni kan ju sälja lax som "fiskbilen" istf. "glassbilen" också) medan ni ägnar er åt att sätta upp "systemet" som ett franchisenätverk. Jag har ett par domännamn ni kan få låna gratis under projekttiden, www.ezprezzo.net samt www.ezprezzo.se.

Fördelen är att ni får intäkter direkt som ni sedan "tokåterinvesterar" hela de tre första månaderna.

Patrik

1 april 2010 kl. 19:06  
Anonymous mange_pet85@hotmail.com sa...

Kör hårt på iden jag tror på den!

1 april 2010 kl. 23:49  
Anonymous Anonym sa...

Kommer inte att komma med några smarta tips om marknadsförning och sälj mm. Det är inte min bag, finns många andra som kan det där mycket bättre. Mitt perspektiv är nog snarare användarens/kundens.

Gillar må bra temat och det första jag kommer att tänka på är att sidan måste vara snygg, estetiskt tilltalande. Är övertygad om att färg och form har stor betydelse för välmående och kreativitet. Då tänker jag inte bara på den grafiska formen. Skulle uppskatta en sida med snygga bilder som byts ut med jämna mellanrum. Kanske kunde man bjuda in duktiga men oetablerade fotografer att visa sina bilder på sidan? Vet inte alls om det skulle funka, bara en tanke.

Sen gillar jag er tanke om tips på bra föreläsare inom områden som livscoaching, stresshantering, motion, kost mm. Kanske lite tips på avkopplande och inspirerande saker/aktiviteter också, typ ett kalendarium.

Hur man inreder enligt principerna för Feng shui är jag också nyfiken på. Kan man förstås läsa i en bok...så kanske lite boktips på må bra temat. Ja, det skulle jag gilla.

Veckans kloka citat skulle jag också uppskatta. Sånt som får en att tänka till och hjälper en att göra må-bra-val i vardagen. Kanske läsvärda artiklar, direkt på sidan eller länkat.

Fast det får inte bli för new age och flummigt, det tror jag skulle skrämma bort många. I alla fall mig. Ja, det var väl det jag hade i tankarna just nu...Lycka till!

/Teresa

1 april 2010 kl. 23:53  
Anonymous mange_pet85@hotmail.com sa...

Hoppas ni får igång detta fort :)

1 april 2010 kl. 23:53  
Anonymous s sa...

Knyt till er duktiga bloggare inom rätt område. De kan dra viss trafik!

1 april 2010 kl. 23:56  
Blogger Anna sa...

Och jag som tyckte att ni redan hittat er perfekta affärsidé när ni startade den här sidan... en sida om "snabba pengar"...och tips om hur man lyckas...
Folk kommer alltid att vara intresserade av mesta möjliga avkastning kombinerat med minsta möjliga ansträngning.
Och med tanke på hur arbetsmarknaden ser ut för framför allt unga utan erfarenhet och kontakter men även för äldre generationer med massor av kunskap och idéer som arbetsgivarna ratar, och alla som vantrivs på sina jobb och önskar att de gjorde nåt bara för sig själva, så borde en sån portal - entreprenör/affärsidéer/tjäna pengar/starta eget/hurgörman - kunna generera enormt mycket mer trafik än en må bra-portal.
Men vad vet jag... en må bra-portal kanske funkar toppenbra... eller så kanske det är som Kenneth Lanneskog skriver i sitt inlägg här ovan? ;-)
Lycka till, hur som helst!

2 april 2010 kl. 09:35  
Anonymous Lena sa...

Jag tänker mig en må bra-sida med positivt tänkande, affirmationer eller vad det heter. Hur man förbättrar sin egen men också vandras situation i hem och jobb t.ex.

2 april 2010 kl. 17:12  
Anonymous snorigasara sa...

Det jag mår bäst av är att läsa om andra som mår bra. Läser man till exempel tidningen MÅbra hittar man bara vikttips och träningstips. Men sådant känns ganska oviktigt (om jag ska må bra måste det faktiskt vara någonting som får mig att vilja lämna datorn efter en stund och må bra, typ ta en promenad eller något). Jag tycker att den här bloggen är jätteinspirerande. Jag skulle må väldigt bra av att läsa såna här inlägg varje dag, också från andra bloggare. Så ska ni skapa en Måbraportal tycker jag ni ska ha många inspirerande och personliga texter! (Eller rentav några som bloggar endast på den sidan?)

5 april 2010 kl. 18:07  

Skicka en kommentar

Alla som vid den tredje månadens slut har kommenterat mer än hälften av dagarna, är med och delar på den första månadsvinsten som överstiger 100.000 kronor.

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida