måndag 12 april 2010

En till potentiell intäktsström?

Spåna gärna med oss kring det här!



Från: Carlos Rojas [mailto:carlos@100lax.se]
Skickat: den 12 april 2010 21:57
Till: 'Marlena Batist'
Ämne: VB: Hur mår ni? Idéer för trovärdig startpunkt för välmåendet hos er.

En tanke utifrån nedanstående är att vi likt det jag nämnde kan sälja innehåll till företags intranät.. en gång i veckan skicka text+bilder eller applets för måbrapepp som de kan bädda in på sitt intranät. Det är många som svarar att de tyvärr vill använda sin egen sida som kommentar till vår idé med företagssidor.

Jag lägger till ett block med potentiella intäktsströmmar på arbetsdokumentet

C


Från: C B [mailto:c.b@boxon.com]
Skickat: den 9 april 2010 15:15
Till: Marlena Batist
Kopia: Anette Back
Ämne: SV: Hur mår ni? Idéer för trovärdig startpunkt för välmåendet hos er.

Hej Marlena,

Jag har inte pratat ihop mig med Anette men jag vill ändå ge dig feedback.
Det låter som ett spännande koncept och en del av dessa tankar har vi med i samband med att vi projekterar ett nytt intranät. För vår del är det viktigt att behålla företagsnärheten och skapa en kommunikationsplattform som stärker gemenskapen och våra gemensamma värderingar.
Vi försöker dock få med oss de delar som skapar välmående och som är av uppmuntrande karaktär. När det gäller rent allmänna "pepp"-kommentarer så är jag mer tveksam.

Jag behåller ditt mail ifall vi skulle känna behov framöver när vi jobbar vidare med internkommunikationen.

Trevlig helg!

Med vänliga hälsningar / With regards
Boxon AB



-----Ursprungligt meddelande-----
Från: Marlena Batist [mailto:marlena.batist@100lax.se]
Skickat: den 7 april 2010 17:36
Till: CB
Ämne: Hur mår ni? Idéer för trovärdig startpunkt för välmåendet hos er.
Hej!
Jag mejlar dig och har även skickat ett mejl till Anette Andersson, angående en idé jag vill bolla:

Jag håller på att utveckla en startsida med ”måbra”-tema, och är på jakt efter lite tankar om vilken glädje olika typer av företag skulle kunna ha av den. Tanken är att ganska snabbt bli en startsida 10-20.000 svenskar använder, och inom 12 månader ha runt 100.000 dagliga exponeringar för unika användare.

Så lite förutsättningslöst är jag nyfiken på hur ni jobbar med personalens välmående och om ni har några behov som vårt koncept skulle kunna fylla. Webben kommer i sig vara uppmuntrande och skapa välmående, genom att via startsidan, som blir fräschare och mer clean startsida än de som finns idag (snabbstart.se, leta.se) uppmuntra dig som har den med ”pepp” som enkla textrader (av typen ”Du är fantastisk!”) och tips på vad du kan göra idag, länkar etc, till sånt som får dig att må bra. Det kan vara ett bra recept eller ett relationstips eller ”dagens utmaning”. Vi tänkte att det kanske kunde vara ett bra verktyg för personalchefer som vill ge sina anställda en bra start på dagen och vi har tittat på idén att göra varianter av startsidan anpassade för de arbetsplatser som kan vara intresserade av det.

Men vi har också tänkt på att företag som eventuellt annonserar eller på något sätt syns på hemsidan (det jag mejlade Anette Andersson om) kanske tycker det finns en poäng med att under samma period erbjuda sina anställda stärkande kurser, workshops eller annan inspiration. Vi kommer knyta till oss essen på dessa områden för dessa aktiviteter! Vilka behov är primära där för er? Vi är öppna för förslag här med. Det kan ju vara att man har provningar av ekologisk eller nyttig mat, föreläsningar om sömn eller vad som helst kopplat till välmående.

Om du vill kan du titta bland de hundratal svar vi fått på en enkät vi gjorde, där du ser vad användare ”önskat sig” på startsidan.

Hoppas på en fortsatt dialog med er! Du och Anette Andersson kanske kan försöka synka och återkomma?

Om ni var helt fel för det här så hoppas jag att jag inte stal alldeles för mycket tid, och att du sen kanske kan ha glädje av sidan privat i varje fall!

Tack och på återseende,
Marlena

Ps. Kort om min bakgrund är att jag jobbat 4 år som varumärkeskonsult på Lynxeye i ett par år men nu sa upp mig för att starta eget, och gör det genom en process som jag berättar om på 100lax.se (därav min mejladress!) Har tidigare startat Kvinnoliv.se

Ps2. Tack för din tid!

Etiketter: ,

11 kommentarer:

Anonymous Samuel Sidea sa...

Carlena,

jag undrar en sak. Läste just detta inlägg med mailkorrespondens mellan er och div företag. Såg även att Marlena nämnde 100lax.se i ps:et i det sista mailet. Tror ni inte att företag kan bli något avskräckta att göra business med er om de ser att ni tänker lägga "max 10 arbetstimmar" i veckan på ert företag? Som kund skulle jag ju vilja veta att min leverantör är redo att lägga en rejäl portion av sin tid på mig och mitt företags behov om jag nu ska betala dem en avsevärd summa pengar.

Eller tänker jag fel?

12 april 2010 kl. 22:40  
Blogger westn sa...

Att bädda in sidan i intranätet hade kanske varit en bra idé...

12 april 2010 kl. 23:19  
Blogger Carlos Rojas sa...

Westn:

ja det kan man också göra, länka hela sidan. Jag tänker att man bygger det så att företag lätt kan gå in och se vilka delar de gillar och beställa dessa som enskilda moduler som är lätta att lägga in!


Samuel:

vi tror på att vara transparanta hela vägen. Ett företag har svarat att de tappade intresset när de kollade 100lax.se, och ett dussin har på olika sätt uppmuntrat oss ännu mer efter att ha kollat. Jag tror företag uppskattar att veta vad som pågår och att man är rakt igenom ärlig. Jag har personligen skitsvårt för byråer och konsulter som tar mongomycket betalt för saker som de inte specar. Ofta ger de sken av att ha lagt ner en massa tid på att, säg, ta fram en copytext, fast de egentligen dragit en vinare och snickrat ihop den på fyllan. Hårdraget kanske, men likväl. Jag försöker att alltid vara tydlig med om man köper tid eller idéer, och varför det då ska kosta det det gör.

Men att jag och Marlena ska jobba 10 timmar var betyder ju inte att kunderna inte kan få tjugo timmars engagemang i veckan om det skulle behövas. Många av våra timmar kommer så småningom att läggas på att skola in medarbetare, medpartners och underkonsulter i projektet som vi vill ska bli så självgående som möjligt och tex kunna hjälpa våra blivande kunder med deras behov.

12 april 2010 kl. 23:41  
Anonymous Mattias sa...

Jag reagerade på att ni lägger ut personer och företag på 100lax + deras svar.
Fast jag antar att ni har sagt till att ni kommer vara så transparenta, och att de ok:at det på något sätt.

13 april 2010 kl. 08:46  
Blogger Unknown sa...

Enkelt sätt att finnas på intranät är att ni gör företagens egna startsidor på egen site efter deras önskemål (ha olika "egna sidor för olika företag) och sedan får dom el ni lägga in den sidan som en iFrame el annat på intranätets startsida. Det är den absolut billigaste och enklaste lösningen. Applikationer osv och vidareutveckling kan ju göras allteftersom om/när det finns lönsamhet-efterfrågan?
/Helen (tidigare anonym/Helen dag 13)

13 april 2010 kl. 11:24  
Blogger Unknown sa...

Igen (brainstorm är kul):
Om ni vill komma igång snabbt och billigt är Wordpress ett bra alternativ. Jag kan föreställa mej ett ganska enkelt upplägg för att komma igång/ha något att visa.
1. Ni har en "service-site" i WP för företagens egna startsidor.Anslutna företag får en egen sida där eller direkt i 100lax.se. Transparent!
2. Ni skriver inlägg som vanlig blogg med olika kategorier. WP kan även importera dessa enkelt mellan olika WPsiter.
3. Företaget väljer vilka kategorier dom vill visa på sin egen sida.
4. man gör en sid-mall för företaget som visar de utvalda kategorierna/inläggen på deras sida. Kan stylas på olika sätt även individuellt med (helt-delvis) företagets egen logga/design.
5. Företagen kan få egen loggin på servicesiten/100lax som bara visar adminpanelen för deras sida där dom kan bocka av/på sina kategorival eller så har ni någon som fixar det efter deras beställning (inget stort jobb att göra). WP3 somommer 1 maj ung ger större möjligheter att designa om adminpanelen-dashboarden för olika användare.
6. Företaget lägger in sin WP-startsida på 100lax som iFrame i sin egen startsida t ex. Så småningom kan man fixa någon applikation som gör detta som alternativ att lägga till. Någon kan säkert fixa en app som individer sedan kan använda och t ex visa kategorierna i moduler som de själva kan stänga av/på typ iGoogle. (jag kan inte men WP kan jag OK)

Bara idéer! det finns säkert bättre lösningar.

13 april 2010 kl. 11:44  
Blogger Unknown sa...

Annars gör jag hellre Flashanimationer - behöver ni det? ;D

13 april 2010 kl. 11:49  
Blogger ylla sa...

Applets med en prenumerationstjänst liknande jambas, ge dem förmånliga priser på paket á x i veckan och låt dem bestämma sina intresseområden.
1 bild, 1 video, 1 tips, 1 bokrecension etc.
Knyt upp ett nät av människor runt omkring som supplyar... En bildbank kanske? Finns nog många små, duktiga. Alternativt koppla till flickrs explore.

13 april 2010 kl. 17:37  
Blogger Marlena sa...

Haha Helen. Jag fattar typ hälften av det du skrev i din brainstorm! Men jag är också den otekniska halvan av vår duo så Carlos får ta och förklara det för mig. Verkar finnas många bra tankar dör.

Det lustiga var att vi just idag löst pratade om att vi eventuellt kommer behöva Flashanimationer! Maila oss på carlena@100lax.se så mailar vi dig så fort vi landat detta mer!

Vilken kompetens ni alla har! Wow!

13 april 2010 kl. 21:36  
Anonymous Åsa Swegen sa...

Hej!

Har en annan ide till potientiell intäkt. Att ni kan ha en länksida där det på eran sida enbart är annonser. klickbara annonser. Ni får då provision så fort någon klickar där och även provision när någon genomför ett köp eller en beställning. Och eftersom ni nu har ett "må bra- tema", så kan alla annonser vara inriktade på det. Tex. på böcker, spa, m.m...
Och ni kan lista er då hos google el hitta.se

Hälsn Åsa

swegen@hotmail.com

15 april 2010 kl. 15:56  
Blogger Unknown sa...

Oj, förlåt jag är nog nördigare än som jag tror för att parafrasera Mowgli :)
Jag skickar mail så får vi se.

16 april 2010 kl. 11:45  

Skicka en kommentar

Alla som vid den tredje månadens slut har kommenterat mer än hälften av dagarna, är med och delar på den första månadsvinsten som överstiger 100.000 kronor.

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida