måndag 19 april 2010

Mediaträning och gult är tydligen inte fult. Tvärtom.

Idag har jag alltså skippat jobbet för att mediatränas av Elaine Bergqvist (i förebyggande syfte). Jag var lite grinig på morgonen. Tror att jag hade sovit för länge men kom snart igång. Sjukt intressant detta! Så jag är ju helt enkelt tvungen att dela mig av lite insikter från dagen.

Jag har förstått att vi människor är ganska enkla och att kroppspråket och rösten är ett. Försök att säga " det var roligt", höj rösten mot slutet och se vad som händer med kroppen. Den studsar med! Det går knappt att säga det utan att studsa på något vis. Jag försökte själv flera, flera gånger och det bästa jag kunde göra var att sitta stel som en pinne. Och studsa med ögonbrynen. Typ. På samma sätt kan du alltså göra tvärtom. Få kroppen att göra vissa saker medan du pratar och rösten kommer då följa efter. Sitter du exempelvis ner och knäpper händerna som en nyhetsläsare kommer du strax prata som en också. Om du vill vara seriös, börja efterapa en nyhetsuppläsare. Vill du vara lite hetsig, börja bete dig som en sportkommentatör osv. Rösten kommer följa efter.

Jag fick också ljuga. När du ljuger beter sig kroppen på samma sätt som när du är nervös. Elaine skulle alltså hitta mina "tics", vad jag gör omedvetet när jag blir osäker. Svaret blev: Jag har en död högerarm. Den slutar röra på sig. Bara hänger slappt nerför sidan. Som om all blodtillförsel klipps av. Så nu vet ni det. När jag ljuger eller blir nervös rör jag inte min högerarm. Och blir i övrigt lite av en staty.

En annan sak som jag fastnade för var vikten av färger och vad de signalerar. Om du vill synas finns det fyra färger du ska använda dig av:

Rött
Gult
Blått
Grönt

När du tänker efter så är det dessa färger som används i trafiken och som vi människor reagerar på rent instinktivt. Vi har automatiska associationer till dessa färger. Rött står för varning, gult piggar upp, blått är harmoni/lugn och grönt är trygghet och utvägar.

Vill du inte synas ska du istället använda svart, vitt eller grått. Svart är lite onskefullt, vitt är oskuldsfullt och bra i debatter medan grått är totalt neutralt (tänk på engelska domare som brukar ha grå peruk).

Du kan alltså använda färger för att förstärka en känsla hos dina lyssnare. Vi kom fram till att om vi någon gång ska prata om 100LAX i TV ska jag ha vitt och gult. Jag kommer alltså uppfattas som oskuldsfull och ni kommer auomatiskt få sympati för mig ifall jag skulle bli påhoppad av någon elaking. Jag bör dock komplettera med gult eftersom det piggar upp, jag sticker ut lite och det brukar dessutom leda till bra konversationer. Var ju tvungen att ta en runda på stan och titta efter gula plagg. Det kommer bli en utmaning kan jag säga. Jag förstår att gult sticker ut.

Etiketter:

6 kommentarer:

Anonymous inkomsten.se sa...

Riktigt smart med lite medieträning på det här stadiet. Är kanske inte alls otroligt att det kommer till användning.

20 april 2010 kl. 11:39  
Anonymous Lustigkurre sa...

När det gäller gula kläder kanske det finns någon kycklingkostym på rea nu efter påsken :-D

20 april 2010 kl. 16:56  
Anonymous Samuel Sidea sa...

Japp, det stämmer! Tänk på hur många banker som har blått och/eller grönt i sin logga - trygghet och lugnande ;)

20 april 2010 kl. 20:01  
Anonymous snorigasara sa...

*nickar och skrattar i bakgrunden med en gul lapp*

21 april 2010 kl. 11:53  
Anonymous Martinahn@bredband.net sa...

Gult är en glad färg.

Har ni funderat på att trycka gula reklam tröjor också som man kan ha när man typ är på stan eller gymmet kankse? Iof kankse det blir en liten kostnad....

Eller gula reflexer att ge ut. Vet en som har ett företag som säljer reflexer med olika minspel på... iof börjar det gå mot ljusare tider. Eller mja... det snöar idag ... igen Suck* Vintern kanske kommer tidigt i år.

Något som syns, folk blir nyfikna om det ser spännande ut. och Gratis är gott :)

22 april 2010 kl. 09:19  
Anonymous Stefan sa...

Klokt beslut att mediatränas och jag gillar verkligen idén om att undersöka när man ljuger. Skulle vara intressant att se vilka "tics" man själv har.

22 april 2010 kl. 21:18  

Skicka en kommentar

Alla som vid den tredje månadens slut har kommenterat mer än hälften av dagarna, är med och delar på den första månadsvinsten som överstiger 100.000 kronor.

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida