söndag 18 april 2010

Jag tror det handlar om att våga ifrågasätta

När jag pratar om 100LAX så är det oftast timmarna som väcker mest engagemang och nyfikenhet. Diskussionen hamnar ofta här "Bara 10 timmar i veckan? Vad ska du göra med resten av tiden? Tycker du det är fel att lägga mycket tid på jobb?".

För mig finns det inget rätt eller fel, det handlar inte om det. För mig handlar det om att respektera sin tid och inse att tiden är värdefull. Det finns inget egenvärde i att jobba för jobbandets skull. På samma sätt som det inte finns ett egenvärde i att jobba lite bara för att du har bestämt dig för det. Vad det handlar om är att lägga så mycket tid som möjligt på att göra de saker du brinner för och så lite tid som möjligt på saker du tycker är tråkiga. Det är inte krångligare än så.

Om du jobbar 60 timmar i veckan men du älskar det så ska du givetvis fortsätta med det. Men för mig var det inte riktigt så. Jag jobbade mycket utan att egentligen ifrågasätta timmarna jag lade ner. Det var en del av det yrket jag valt, spelreglerna i spelet, jag tyckte jobbet var rätt kul och tänkte inte så mycket mer på det. Tills jag läste Tim Ferriss 4 h work week som utmanade det tänket och ställde allt på sin spets. Han menar att "rätt kul" inte räcker utan du ska sträva efter "excitement" - alltså lyckorus. Det var när jag började tänka på hur ofta jag hade känt så på sista tiden med mitt jobb som jag bestämde mig för att sluta. Och sedan tog det såklart ett tag tills jag kom på vad jag skulle göra istället.

Jag tror det handlar om att våga ifrågasätta vad du gör, dina prioriteringar och vart du lägger din tid.

Etiketter:

4 kommentarer:

Anonymous Roland sa...

en liten fundering...givet att du nu får välja vad du pysslar med och finner tillräckling "excitement" i detta projekt för att lägga 50 timmar per veckan - skulle det då innebär fem gånger effekten av ditt arbete jämfört med nuvarande 10 timmar?

i så fall blir det ju riktigt intressant...100 000:- i vinst per månad (vad jag förstår ert mål "going forward" efter tre månaders jobb) innebär ju 1,2MSEK per år. räknat med femdubblad effekt vid 50 timmarsvecka blir det 6MSEK.

med tanke på att ni jobbar med heta grejer som startsidor på internet och är har en hög tillväxt (kan man ju anta) känns en värdering på 6-8 gånger årsvinsten försiktig. det innebär ett bolagsvärde på 36-48MSEK efter första året. grattis!

vore intressant att höra er syn på resonemanget ovan. om ni inte kan lägga 50 timmar per vecka med bibehållen effekt, vad beror det på i så fall, etc?

värderingen - hur ser ni på rimligheten att uppnå detta? har ni en annan syn?

18 april 2010 kl. 16:26  
Anonymous Åsa sa...

Jag tycker att du har helt rätt! Man ska inte jobba med något för att bara jobba och för att få pengar till att leva. Det skapar inte livsglädje eller livskvalitet att rulla runt i ekorrhjulet. Visst har man sin hobby som jobb, kan man nog jobba nästan hur mycket som helst för att man älskar det, men det är inte många som har förmånen att ha det så!

Annars bör det väl vara så att man jobbar för att leva och inte lever för sitt jobb. Isåfall finns det ju inte så mycket annat innehåll i livet och sedan dör man ju ändå. Det optimala är ju att jobba lagom för att sedan ha tid över för allt annat som man tycker är roligt och intressant att ägna sig åt, och då ska man ju också ha orken att kunna göra det. Och helst då ha pengar för att förverkliga sina ideer. Ofta kan det ju kännas som ett moment 22, antingen har man ingen tid men hyfsat med pengar eller så har man mycket tid (om man inte har så mycket jobb) men inga pengar att göra något för!

18 april 2010 kl. 20:41  
Blogger Carlos Rojas sa...

Roland: Det går inte riktigt att räkna att man femdubblar intäkterna om man femdubblar tiden. Det du gör när du minimerar tiden du jobbar är att du "filtrerar" och avgränsar dig till att jobba med det som faktiskt genererar pengar.

Enligt Tim Ferriss, som Marlena hänvisar till, tex, så står 20% av dina kunder för 80% av din inkomst. Det är dessutom arbetet med dessa kunder som ger dig mest energi (i form av bekräftelse, kunskap mm) förutom att de ger dig mest pengar. De övriga 80 procenten tid ger då mindre avkastning. Det beror på hur man är själv och vad man tror på, men när jag läste Tims resonemang så rimmade det med hur jag jobbade. De flesta företag och tjänster/produkter har en avgränsad potentiell marknad, och när du är en person som jobbar med den så är den ytterligare avgränsad. Då är det som jag ser det smartare att starta fler tjänster/produkter som får kvalitativa köpare än att "sälja sönder" en tjänst/produkt man har som redan hittat de där "20 procenten" som ger "effektivast" vinst.

18 april 2010 kl. 21:08  
Blogger Matina Du Rees Rosén sa...

Himla bra blogg riktig spännade att följa framgången :)

www.minnies.se

19 april 2010 kl. 15:05  

Skicka en kommentar

Alla som vid den tredje månadens slut har kommenterat mer än hälften av dagarna, är med och delar på den första månadsvinsten som överstiger 100.000 kronor.

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida