torsdag 15 april 2010

Dag 16: Brainstorm och skön grej

Någon har snott DagensLAX.se från oss insåg vi när Loopia imorse kontaktade Carlos och sa att de måste ge tillbaka måndagens betalning eftersom någon hunnit registrera domänen innan oss på någon vänster. "Suck" sa Marlena, "Haha" sa Carlos och efter några minuter när chocken släppt och Marlena fått en chokladbit i sig såg även hon det komiska i det hela. Det var ju exakt detta vi pratade om i Dela med dig och bli rik. Man kan inte stjäla något som inte finns och väljer man att rida på vågen och faktiskt göra något av dagenslax.se sedan så är det ju toppen! Då har vi lyckats med huvudsyftet av vårt 100LAX-experiment. Nämligen att inspirera till entreprenörskap.
Vi ser detta enbart som en chans att spetsa till domännamnet ytterligare. Efter dagens brainstorm på Idungatan tidigare idag med snorigasara och Susanne är vi fulla av pepp och galna idéer på vad sidan ska innehålla och begreppet "laxa" ska stå för. Samt hur vi ska marknadsföra oss.
Vi har ju två spår vi måste jobba med samtidigt. Det första är att få igång snacket så att folk börjar se oss som en sida som ger pepp när du känner dig deppig/låg eller bara behöver uppmuntran. Mer om denna tanke kan ni läsa i gårdagens inlägg. Vi snackade om gerillamarknadsföring på nätet för att sprida "laxandet" som begrepp eller att skapa nyfikenhet genom att som Vattenfalls "två hål i väggen kampanj" (scrolla ner lite på sidan som jag länkat till och läs Fredriks inlägg) bygga upp storyn steg för steg innan du avslöjar vem avsändaren är. I princip menar vi att vår laxlogga eller begrepp som "du är laxad" plötsligt ska dyka upp överallt på nätet. Till en början förstår ingen någonting och man börjar fundera på vad "laxad" betyder. Först efter några dagar avslöjas svaret. Nyfikenhet är ett bra sätt att få människor att börja snacka. En annan idé skulle vara en "omvänd blåsning" där vi "laxar" en kändis, filmar och lägger ut på sidan. Har ni andra idéer på hur vi får igång snacket och etablerar "laxa" som begrepp?
Det andra spåret handlar om att få igång företagssäljet för att nå vårt vinstmål 100lax. Efter att ha träffat Affiliate-Jocke imorse så är huvudspåret att sälja få, men kvalitativa annonsutrymmen på sajten till företagen. Programmerar-Jocke ska dock hjälpa oss med att kolla affiliates där vi får betalt per klick till sajter våra användare besöker ofta (nyhetssidor, sociala medier, google sök) istället för att få betalt per köp vilket är svårt att få på rull inom tre månader. Så än har vi inte övergett affiliate helt som potentiell intäktsström.
Vi kommer dock behöva hjälp med att springa på säljmöten. Vi har ju fått rätt många mail från företagen redan och detta är bara första mail kontakten! Grovt tänkte vi oss ca 30% i provision till säljaren och att vi är med på de första mötena tills man känner sig tillräckligt varm i kläderna. Snorigasara peppade till på direkten och följer med oss redan imorgon på 118 100 mötet. Isa kör möte nummer 2 med oss på tisdag. Men vi behöver fler! Låter det kul eller har ni tips på vänner så maila oss på carlena@100lax.se
Fick precis ett mess från Carlos. Igår kväll mailade han ut ett mail till mediabyråer, infochefer och offentlig sektor om att skapa innehåll till företagens intranät - en potentiell intäktström. De första svaren har trillat in och det verkar som om idén är en.......HIT! Jag antar att vi nu även letar flashare.
Nu måste jag avsluta, det här inlägget tog mer tid än planerat men det var det värt. Det har varit en riktigt bra dag.
Hörs imorgon!

Etiketter:

8 kommentarer:

Anonymous Samuel Sidea sa...

Förslag till siten: "Dagens LaxATIV" - När något som verkligen hjälper en att "släppa loss" när man känner en förstoppande deppighet ;)

15 april 2010 kl. 19:49  
Anonymous Anonym sa...

Jag är ledsen att behöva säga det, men ni kommer aldrig att klara målet på 100 lax på så kort tid!
har startat fler än 10 olika bolag med olika verksamheter.


Lycka till dock ;)

15 april 2010 kl. 20:14  
Blogger westn sa...

haha, osis att någon tar er domän då;P

15 april 2010 kl. 20:24  
Blogger Carlos Rojas sa...

TILL MARLENA!
OBS!

Har du läst det Anonym skrev här?
Jag vill lägga ner!!! Han har ju startat tio bolag! Jag tror han fejkar på något sätt när han önskar oss lycka till dessutom!

Hur ska vi förklara det här? Hur backar vi?

Sorgsen kram /Carlos

15 april 2010 kl. 20:48  
Anonymous Marlena sa...

Men Carlos, jag förbjuder dig att ge upp innan vi ens försökt. Och att vara dryg mot våra läsare (även om jag vet att det är med glimten i ögat).

Om du nu måste vara så lättpåverkad så tänk istället på den där snubben som mailade oss vår första dag och skrev att han hade kört Tim Ferriss strategier och tjänat 300lax på 53 dagar. Honom tänker jag alltid på när det känns motigt.

Det skulle vara så fränt om vi också lyckades.

15 april 2010 kl. 21:16  
Anonymous snorigasara sa...

Pepp pepp pepp!
För varje person som säger att det inte går får vi peppa lite mera och tänka att: nu jävlar ska jag visa dem!

Jag tror du skulle behöva en lax Carlos ;)

:):):):)

15 april 2010 kl. 23:28  
Blogger Adriana Dobrin sa...

Jag tror mycket på gerillamarknadsföring, och idén med att låta "lax-begreppet" dyka upp lite varstans, och låta det bli en snackis innan man avslöjar vem avsändaren är tror jag stenhårt på!!!! Sen är det ju aldrig fel med filmer på YouTube etc...
Jag gillar ju sociala media också, och tänker mig att ni reggar namnet "dagenslax" eller "laxen" på twitter, och sen söker efter inlägg där folk skrivit deppiga saker, och sen laxar ni dem! Fast det kräver en del tanke och tid, ch måste göras med finess så att det inte "känns" som ren marknadsföring, men kan nog bli en snackis också.
Good luck! :)

17 april 2010 kl. 23:41  
Anonymous Anonym sa...

Hej igen,

Jag kan förklara varför ni INTE kommer att lyckas.
För det första försöker ni använda er av idéer som redan finns, dvs kopiera ett koncept vilket aldrig kommer att funka så lätt som ni tror, på sin höjd får ni tillbaka era 10 lax vid periodens slut.
Idéer är ju fina/trevliga/spännande men verkligheten är tyvärr inte så lätt, jag känner att ni har samma driv som jag hade när jag var 18 år och hungrig på allt, men med facit i hand så är det inte så lätt som man tror.
missförstå mig rätt, jag vill att ni lyckas men då måste ni göra något som ingen gjort tidigare, det är den enda chansen som jag ser det att lyckas med ert mål.

18 april 2010 kl. 12:39  

Skicka en kommentar

Alla som vid den tredje månadens slut har kommenterat mer än hälften av dagarna, är med och delar på den första månadsvinsten som överstiger 100.000 kronor.

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida