måndag 12 april 2010

Ett av mina viktigaste trick

Jag har alltid sett att träffa och/eller ha dialog med kunder som den bästa utvecklingsprocessen för de företag jag startat. Att ett möte med en aktör/person i målgruppen kan leda till ett sälj är superviktigt, men att använda tiden i samtalet till att höra vad de har för behov är det bästa sättet att se hur du kan utveckla din verksamhet. Det är en trendspaning, och visar samtidigt vad det finns marknad och köplust för. Märker du att samma behov eller förhållande finns hos många företag i din målgrupp, så kommer du också vid en given tidpunkt att undermedvetet ha bearbetat fram en idé om hur det behovet ska tillfredsställas.

Lite så var det idag när jag för fyrtiosjunde gången läste ett svar där våra potentiella kunder gillade idén och tanken på att ha en måbra-startsida anpassad för sitt företag för sina anställda. De har lagt ner pengar på den och det är etablerat som regel internt. Men då byter vi inte utan lägger till! Vi skapar ett system där vi har moduler till salu eller att prenumerera på vecko- eller månadsvis, med tex guider till ”mikropauser” eller uppmaningar till datorgympa eller en personutvecklande övning du kan ägna 5 minuter åt.

Tack till Daniel Daboczy för inspiration till detta. Han driver Dabber, som gör webbtevespelare, och vi har haft ett samarbete där jag hängt med på en del säljmöten. Där har jag märkt att argumentet att köparen inte behöver byta ut någon sida utan bara ersätta tex en tråkig bild eller ett meningslöst textblock med en spelare i exakt samma storlek, fungerat.

Många drar sig från att boka möten om man inte har färdiga produkter eller svar på allt. Jag säger kör i vind så fort du har en idé. Det är genom möten och dialog som du sakta men säkert kan para ihop ett och ett till tre.

Enkelt mötesupplägg jag haft ända sen Gringo-tiden. Punkt 2,3,4 crucial, övrigt mest inramning. Tack till världens bästa säljinspiration Lee Wermelin på Kandidata för grundplåt och stöd när vi var som vilsnast!

1. Småsnacka artigt och följ med och hämta kaffe. Artig artig artig. Trevlig trevlig trevlig. Inte säljig inte säljig inte säljig.

2. Berätta historian bakom det du säljer – varför, hur kommer det sig, vad är poängen.

3. Fråga vad kunden har för erfarenhet kopplad till det du berättat + hur de jobbar med frågan i företaget om inte det kommer invävt.

4. Föreslå 3-4 lösningar på de behoven och se vilka som får bra mottagande. ”Skulle man kunna göra något sånt här?”

5. Säg att du skriver ihop ett förslag som du skickar dag X.

6. Tacka för att de tog sig tid, säg något du uppskattade med dem eller mötet, och så hejdå förstås.

Etiketter:

5 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Det är alltid i dialogen man växer. Och jag anser att det dummaste man kan göra är att skriva en färdig affärsplan (enligt alla råd) innan man lärt känna sina kunder. Allt sånt kan få en att stagnera och låsa in både tankar och projekt
Det är ju där du får svar, där kan även misstag eller tappade kunder bli värdefulla.

Men det viktiga är att lyssna på vad kunden drömmer om. Inte vad de vill ha.
Henry Ford sa att om han hade frågat sina presumtiva kunder vad de ville ha så hade de svarat en snabbare häst, därför att ingen kunde föreställa sig bilen. Daniel Daboczy

13 april 2010 kl. 00:12  
Blogger westn sa...

Bra tips, visserligen enkla o saker man redan vet (eller bör veta som entreprenör)... Men känns trevligt att ni skriver för att hjälpa andra med

13 april 2010 kl. 01:35  
Anonymous Mattias sa...

Punkt 6. Håll vad du lovar. Extremt enkelt sätt att bli ihågkommen, och hamna före konkurrensen

Och ett tips som vässar säljet ytterligare:
4. Be _kunden_ föreslå 3-4 lösningar på de behoven och se vilka som får bra mottagande.

Sälj går ut på att lyssna.

13 april 2010 kl. 08:57  
Blogger ylla sa...

Jag gillar mötesupplägget. Faktum är att jag gillar hela idén, 100lax.

Inom företagshälsovårdsbranschen pratas det en del om hälsofrämjande åtgärder, det finns inga riktigt klara besked om det, delvis för att det saknas kausala samband.
Känns som ni är på gång mot någonting.. Men det kanske är bra med belägg bakom orden? Varför skulle dagenslax få människor att må bättre?

13 april 2010 kl. 17:22  
Anonymous MariaR sa...

Hitta något gemensamt med den potentiella köparen är ju alltid strålande dessutom!

14 april 2010 kl. 17:15  

Skicka en kommentar

Alla som vid den tredje månadens slut har kommenterat mer än hälften av dagarna, är med och delar på den första månadsvinsten som överstiger 100.000 kronor.

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida