fredag 23 juli 2010

Om du tror på något, vägra ge upp

Igår träffade vi en möjlig kandidat till nästa 100LAX projekt som vi vill starta igång i slutet av augusti/början av september. Hon hade upptäckt oss i samband med den senaste artikeln i SVD, blivit nyfiken, printat ut hela 100LAX bloggen och läst den innan hon kontaktade oss.

Vi började bland annat att prata om ”Warrior attitude” som jag skrev om i ett av mina tidigaste inlägg. Och som jag helt glömt bort och nu blev påmind om. Efter mötet började jag fundera på ”Warrior attitude” igen, alltså inställningen att vägra ge upp förrän man gjort sitt absolut bästa, utforskat varenda väg och provat varenda lösning.

Vet ni att jag och Carlos sålde för 10.000 kr på två helt nya leads de sista tre dagarna? Och att vi ytterligare slängde ut offerter till två nya kunder motsvarande 18.000 kr under samma tre dagar som vi förmodligen håvar in till hösten. Experimentet avslutades på onsdagen och fredagen innan sa folk åt oss att ge upp. Vi skulle inte nå 100lax målet så det var onödigt att ”slösa mer tid”. Vi vägrade, för vi var inte nöjda med vad vi åstadkommit dittills. Resultatet blev 10.000 kr, förhoppningsvis 28.000 kr. Att ha gett upp tre dagar innan målgång hade alltså kostat oss 10 - 28.000 kr plus en del missnöje.

På onsdagen kände jag mig helt tom i huvudet, för första gången i mitt liv kände jag att jag verkligen testat allt. Jag hade tömt alla utvägar. Alla idéer vi brainstormade fram den sista dagen hade vi redan testat eller så var det något vi inte skulle ha en chans att rodda ihop på en dag. Vi slängde iväg lite mail på måfå till nya företag. Jag fick ytterligare två leads att följa upp till hösten och vi kläckte en föreläsningsidé som vi ska titta närmare på efter sommaren. Att ha gett upp den sista dagen hade alltså kostat oss två nya leads och en briljant idé. Men sen var det tvärstopp, så vi packade ihop och firade stort med champagne!

Jag får frågan om jag är nöjd ”trots att vi inte nådde 100lax målet” en del. Jag är nöjd, riktigt nöjd och rätt stolt, men har haft svårt att förklara varför utan att få det låta som en ursäkt. Igår när jag läste ett kapitel i ”The monk who sold his Ferrari” av Robin Sharma trillade poletten ner.

There are no mistakes – only lessons. See setbacks as opportunities for personal expansion and growth
  
Om du tror på något, ge inte upp utan se varje motgång som en lärdom och därmed ett steg framåt.
För resultat och framgång kan inte bara mätas i pengar.

Etiketter: ,

1 kommentarer:

Blogger Carlos Rojas sa...

Som en snubbe sa till mig för några månader sen när vi pratade om Gringo: "hade ni bara tänkt på hur en bra tidning skulle göras, hade ni inte lärt er någonting eller fått någon erfarenhet. Nu har ni erfarenheten av att ha startat och drivit en tidning."

23 juli 2010 kl. 16:25  

Skicka en kommentar

Alla som vid den tredje månadens slut har kommenterat mer än hälften av dagarna, är med och delar på den första månadsvinsten som överstiger 100.000 kronor.

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida