Dag 3: Vad vi ska tjäna pengar på
Kort efter en Smoothie började vi prata om hur vi kan tjäna pengar på Må bra-sajten. Alltså affärsmodellen. Framförallt dom första tre månaderna, men också en idé som kan utvecklas på sikt.
Idag tittade vi framförallt på vilka utrymmen på själva sidan vi skulle kunna kapitalisera på. Efter era idéer igår har vi också funderat på att man kan ha en butik kopplad till sidan, försäljning av föreläsningar och kurser till företag, feng shui-inrednings-pepp, med mera. Men det ska vi titta på längre fram.
Vi tänker framförallt på att företag vill annonsera och kopplas till vår sida med saker som är relevanta för er/sidans användare. Exempelvis om man vill ha dagens utmaning på sidan, så kan ett äventyrsbolag som Live it vilja köpa att det är dom som står för det innehållet. Men också mer traditionell annonsering. Intäktsmodellen för det brukar räknas antingen utifrån exponeringar eller klick, i vårt fall skulle vi sälja på CPM. Vi tror att det beroende på typ av exponeringsformat vore rimligt att ta ca 0,2-0,4 kr per exponering, och då alltså 200-400 kr CPM. Så skulle vi ha tre såna utrymmen som syns 10.000 gånger per dag så skulle det som minst ge oss: 2000x3 = 6000 per dag = 180.000 kr per månad. Om vi säljer ALLT. Vilket man inte kan räkna med, men bara hälften skulle ju ta oss nästan i mål!
Förutom det pratade vi vidare om att ta in en större huvudpartner som man då kan associera hela sidan till. Säg tex att vi gillar Innocent drinks sidan så kan man göra en sida som använder deras formspråk som inte någonstans säger att den är sponsrad av dom men som betingar på ett sätt som är mer subtilt intressant för dom, eftersom det gör att du får en bra vibb som gör att du i högre grad väljer dom sen i butiken. Idol gör så. Om du tittar på deras logga är den ruskigt lik Fords logga, och det är för att Ford från början varit en av deras huvudsponsorer. Inte många som vet, men säkert många som associerar mycket positivt till Ford tack vare det. Ett sånt samarbete kan man pitcha för upp till två miljoner per år om det också leder trafik varje dag till dom, eller deras produkter. Kom gärna med tips på företag som ni av någon anledning tror skulle vara intressanta att kontakta!
Säg att vi i en förhandling landar på hälften, alltså en miljon per år så har vi nästan hundra lax i månaden där. Det som är positivt om man inte får det man vill ha (tex en mille istället för två) är att man i motkrav kan ha att få möjlighet att skaffa den där andra miljonen via andra intäkter, via andra företag. Som då oftast är avtalat inte får konkurrera på samma marknad, men det är oftast inget jättehinder.
Sen har vi affiliate-spåret. Om tiotusen personer har det som startsida, så tänker vi att vi likt Innocent-sidan har ikoner som de de har under fotot till sidor som man besöker ofta. Varje gång någon klickar på en sån ikon och blir länkad till den sidan får vi cirka 0,2 kr. Så om varje person som har det som startsida klickar en gång om dagen har vi cirka 2000 kr om dagen. Gånger 30 blir det 60 lax. Får vi 20.000 som har den som startsida eller folk som klickar två gånger om dagen dubblar vi.
Så bara på de här tre strömmarna klarar vi oss nästan med lite effektivt marknadsföringsarbete, var och en för sig. Och då har vi som sagt inte heller börjat räkna på andra intäkter, framförallt då det vi pratat om att rikta oss till företags personalavdelningar med kurser etc.
Det var affärsmodell-snacket idag.
Lite annat vi gjort och pratat om:
- Lite om innehållet på sidan
- Vi har gjort en enkät som vi gärna ber er om hjälp att sprida
- Twittrat en jävla massa trams
- Vi har registrerat oss på Tradedoubler och börjat kolla
- Facebookat och frågat om bra sidor folk gillar formen på
- Vi har pratat om vad vi själva skulle vilja ha
- Sagt att vi nog måste registrera själva företaget
- Gjort en todolista för tisdag då vi ses nästa gång
- Vi pratade också om företag som kunde vara särskilt intresserade av partnerskap
- Också att vi skulle kunna sälja innehåll till tidningar runt om i Sverige på måbra-tema
Överlag så är ett viktigt nästa steg att börja stämma av vår idé mot blivande kunder, alltså marknadschefer, mediebyråer (de som lägger storföretags annonsering) och personalchefer mm, men vi väntar med det eftersom alla ändå har ledigt, och kollar istället av användarnas behov nu. Så hjälp oss gärna att sprida enkäten över påsken så vi har underlag på tisdag igen!
Glad påsk!
/Den beryktade Carlena
PS. Glöm inte att ni gärna får mejla oss idéer och tips på carlena@100lax.se om ni inte vill blotta er offentligt lika skamlöst som vi!
PS2. Enkäten.
Idag tittade vi framförallt på vilka utrymmen på själva sidan vi skulle kunna kapitalisera på. Efter era idéer igår har vi också funderat på att man kan ha en butik kopplad till sidan, försäljning av föreläsningar och kurser till företag, feng shui-inrednings-pepp, med mera. Men det ska vi titta på längre fram.
Vi tänker framförallt på att företag vill annonsera och kopplas till vår sida med saker som är relevanta för er/sidans användare. Exempelvis om man vill ha dagens utmaning på sidan, så kan ett äventyrsbolag som Live it vilja köpa att det är dom som står för det innehållet. Men också mer traditionell annonsering. Intäktsmodellen för det brukar räknas antingen utifrån exponeringar eller klick, i vårt fall skulle vi sälja på CPM. Vi tror att det beroende på typ av exponeringsformat vore rimligt att ta ca 0,2-0,4 kr per exponering, och då alltså 200-400 kr CPM. Så skulle vi ha tre såna utrymmen som syns 10.000 gånger per dag så skulle det som minst ge oss: 2000x3 = 6000 per dag = 180.000 kr per månad. Om vi säljer ALLT. Vilket man inte kan räkna med, men bara hälften skulle ju ta oss nästan i mål!
Förutom det pratade vi vidare om att ta in en större huvudpartner som man då kan associera hela sidan till. Säg tex att vi gillar Innocent drinks sidan så kan man göra en sida som använder deras formspråk som inte någonstans säger att den är sponsrad av dom men som betingar på ett sätt som är mer subtilt intressant för dom, eftersom det gör att du får en bra vibb som gör att du i högre grad väljer dom sen i butiken. Idol gör så. Om du tittar på deras logga är den ruskigt lik Fords logga, och det är för att Ford från början varit en av deras huvudsponsorer. Inte många som vet, men säkert många som associerar mycket positivt till Ford tack vare det. Ett sånt samarbete kan man pitcha för upp till två miljoner per år om det också leder trafik varje dag till dom, eller deras produkter. Kom gärna med tips på företag som ni av någon anledning tror skulle vara intressanta att kontakta!
Säg att vi i en förhandling landar på hälften, alltså en miljon per år så har vi nästan hundra lax i månaden där. Det som är positivt om man inte får det man vill ha (tex en mille istället för två) är att man i motkrav kan ha att få möjlighet att skaffa den där andra miljonen via andra intäkter, via andra företag. Som då oftast är avtalat inte får konkurrera på samma marknad, men det är oftast inget jättehinder.
Sen har vi affiliate-spåret. Om tiotusen personer har det som startsida, så tänker vi att vi likt Innocent-sidan har ikoner som de de har under fotot till sidor som man besöker ofta. Varje gång någon klickar på en sån ikon och blir länkad till den sidan får vi cirka 0,2 kr. Så om varje person som har det som startsida klickar en gång om dagen har vi cirka 2000 kr om dagen. Gånger 30 blir det 60 lax. Får vi 20.000 som har den som startsida eller folk som klickar två gånger om dagen dubblar vi.
Så bara på de här tre strömmarna klarar vi oss nästan med lite effektivt marknadsföringsarbete, var och en för sig. Och då har vi som sagt inte heller börjat räkna på andra intäkter, framförallt då det vi pratat om att rikta oss till företags personalavdelningar med kurser etc.
Det var affärsmodell-snacket idag.
Lite annat vi gjort och pratat om:
- Lite om innehållet på sidan
- Vi har gjort en enkät som vi gärna ber er om hjälp att sprida
- Twittrat en jävla massa trams
- Vi har registrerat oss på Tradedoubler och börjat kolla
- Facebookat och frågat om bra sidor folk gillar formen på
- Vi har pratat om vad vi själva skulle vilja ha
- Sagt att vi nog måste registrera själva företaget
- Gjort en todolista för tisdag då vi ses nästa gång
- Vi pratade också om företag som kunde vara särskilt intresserade av partnerskap
- Också att vi skulle kunna sälja innehåll till tidningar runt om i Sverige på måbra-tema
Överlag så är ett viktigt nästa steg att börja stämma av vår idé mot blivande kunder, alltså marknadschefer, mediebyråer (de som lägger storföretags annonsering) och personalchefer mm, men vi väntar med det eftersom alla ändå har ledigt, och kollar istället av användarnas behov nu. Så hjälp oss gärna att sprida enkäten över påsken så vi har underlag på tisdag igen!
Glad påsk!
/Den beryktade Carlena
PS. Glöm inte att ni gärna får mejla oss idéer och tips på carlena@100lax.se om ni inte vill blotta er offentligt lika skamlöst som vi!
PS2. Enkäten.
Etiketter: dag-för-dag
10 kommentarer:
Bra val på affärsidé tycker jag.
Förslag på företag att kontakta kan vara alla de livsmedelsföretag som marknadsför sig genom må-bra-temat. Tex proviva, go green, saltå.
Andra företag är gym såsom SATS, friskis mm.
Ska bli jättekul att fortsätta följa detta. Glad påsk!
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Hej Carlena,
Jag följer ert projekt med spänning och tycker det verkar alldeles briljant!
Blev dock lite fundersam efter jag läst det du skriver kring intäktsmöjligheter gm webb-annonsering och CPM.
Jag som köper annonsplats är ju inte intresserad av att en användare "råkar" komma till en kampanjsida, utan min målsättning är ju att vårt samarbete leder till att fler potentiella kunder besöker kampanjsida el likn.
Även om er målsättning är tydlig; att tredje månaden ha en vinst på 100 000 kr, måste ert fokus på vägen vara era intressenter och deras mål. Genom att ha fokus på besökare/användare och kunder (som t ex köper annonsplats) kommer ni ha bra nettovinster även år 2.
Stort lycka till med projektet!
Har ni tänkt på att många vill ha naturvänliga produkter idag... om ni tänkt på dem. Som t ex Kung Markatta. Sen har vi ett företag med underbart god snabb mat... Naked juice bar... Bra mat...
aktavara.org
Fick ett superpeppande sms från en kompis idag på morgonen. "DU ÄR FANTASTISK" stod det. SÅ himla härligt att få såna när man vaknar på morgonen, eller när det känns tungt. Ni kanska kan ha ngn tjänst där man kan skicka ett visst antal gratis peppande sms till sina vänner... eller ta ytterst lite betalt.
Ha en solig dag Bo)!
Martina
ska det va "stroföretagens annonsering" eller "storföretagsannonsering"?
Martina: Smart att ha en tjänst där du prenumererar på ett pepp-sms x dagar i veckan för en peng per sms.
Malin: Självklart ska fokus ligga på kunder och användare och vi tror att det precis som du säger är av högsta vikt att vägen till tremånaders målet blir ett delmål mot ett långsiktigt fungerande företag.
Åsa P: Vi höftade på hur mycket besökare vi skulle kunna få, det är jättesvårt att veta och percis som du säger är en smart grej att kolla vad konkurrenter eller semikonkurrenter har för trafik.
Jenny: Tack för tips och pepp!
Kul att läsa om era tankar och framsteg. Ställer mig dock tveksamt till ert CPM givet målgrupp och innehåll, tror snarar på 50-125 i CPM och på det ska annonsörer ha 30-60% rabatt. Som annonsör vill jag också se att besöksantalet växe, många återbesök och låg bounce-rate. Om ni möjliggör styrning på ålder, kön, geografi, intresse så ökar era möjligheter att ta bättre betalt, men för att användarna ska bidra med det ska de känna att de får något ut av det.
Enkäten ifylld! :)
Skicka en kommentar
Alla som vid den tredje månadens slut har kommenterat mer än hälften av dagarna, är med och delar på den första månadsvinsten som överstiger 100.000 kronor.
Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]
<< Startsida