Dag 34: Härliga Isa och Uppsalabesök
Vi är så tacksamma för Isa som är i full gång och kontaktar alla våra intresserade företag angående DagensLax och annonsering på sajten. Plus hittar nya potentiella kunder! Idag åker trion till Uppsala för att träffa Isas kontakt på Folkuniversitetet och snacka om möjligt samarbete. Vi kommer utnyttja tiden på tåget till att snacka försäljning och hur vi ska få ihop våra 100lax.
Eftersom vi ska tjäna 100lax på DagensLax.se snabbt så tänker vi en inkomstmodell som är baserad på en fast månadskostnad för annonseringen istället för resultatbaserad (såsom klick eller procent av försäljning). Det vill säga vi vill få företag att betala oss en viss summa pengar per månad för att synas på vår sida eller till och med erbjuda innehåll. Skulle vi istället ta betalt per klick (hänvisa besökarna från vår sida till företaget sida) eller att vi får en viss summa pengar av försäljningen som sker på det andra företaget sida blir inkomsten mer osäker eftersom den beror på hur bra vi är på att marknadsföra vår kund på DagensLax. Är vi bra får vi schysst inkomst, är vi dåliga får vi ingenting och är vi superbra så kan vi få supermycket. Ni fattar.
I vanliga fall skulle både Carlos och jag välja det resultatbaserade sättet. Det är mer långsiktigt och har potential att bli så stort som vi själva gör det. Denna gång, när vi ska nå 100lax på 3 månader, ändå en relativt kort tid, väljer vi att ta det säkra före det osäkra och satsar på fasta månadsinkomster. Eventuellt kommer vi ha en mindre del som dessutom är resultatbaserad.
På tåget ska vi titta igenom DagensLax sidan och just spåna på hur mycket cash vi kan ta för olika utrymmen. Tanken här är att det inte ska vara irriterande bannerannonsering. Vi tänker snarare att användarna önskar innehållet på sidan och sedan får vi företagen att anpassa sin annonsering till att vara så relevant som möjligt för dessa. Det brukar bli mycket bättre för användarna eftersom det ger ett kundvärde (ni får det ni vill ha)! Och därigenom blir det bättre för företaget.
Marknadsföringens A och O är att inte försöka vara relevant för alla. Då blir du i bästa fall halvrätt för någon men allt som oftast helfel för de flesta. Och det är svindyrt. Istället handlar det om att välja en målgrupp och sedan få målgruppen att tycka du är riktigt, riktigt bra genom att utveckla produkt, kommunikation etc för dem. Jag kan utveckla tänket i något blogginlägg längre fram om ni vill?
Nu ska hämta upp LAXsushi och sedan möta upp Isa och Carlos på tåget!
Vi hörs sen! Tjing!
Eftersom vi ska tjäna 100lax på DagensLax.se snabbt så tänker vi en inkomstmodell som är baserad på en fast månadskostnad för annonseringen istället för resultatbaserad (såsom klick eller procent av försäljning). Det vill säga vi vill få företag att betala oss en viss summa pengar per månad för att synas på vår sida eller till och med erbjuda innehåll. Skulle vi istället ta betalt per klick (hänvisa besökarna från vår sida till företaget sida) eller att vi får en viss summa pengar av försäljningen som sker på det andra företaget sida blir inkomsten mer osäker eftersom den beror på hur bra vi är på att marknadsföra vår kund på DagensLax. Är vi bra får vi schysst inkomst, är vi dåliga får vi ingenting och är vi superbra så kan vi få supermycket. Ni fattar.
I vanliga fall skulle både Carlos och jag välja det resultatbaserade sättet. Det är mer långsiktigt och har potential att bli så stort som vi själva gör det. Denna gång, när vi ska nå 100lax på 3 månader, ändå en relativt kort tid, väljer vi att ta det säkra före det osäkra och satsar på fasta månadsinkomster. Eventuellt kommer vi ha en mindre del som dessutom är resultatbaserad.
På tåget ska vi titta igenom DagensLax sidan och just spåna på hur mycket cash vi kan ta för olika utrymmen. Tanken här är att det inte ska vara irriterande bannerannonsering. Vi tänker snarare att användarna önskar innehållet på sidan och sedan får vi företagen att anpassa sin annonsering till att vara så relevant som möjligt för dessa. Det brukar bli mycket bättre för användarna eftersom det ger ett kundvärde (ni får det ni vill ha)! Och därigenom blir det bättre för företaget.
Marknadsföringens A och O är att inte försöka vara relevant för alla. Då blir du i bästa fall halvrätt för någon men allt som oftast helfel för de flesta. Och det är svindyrt. Istället handlar det om att välja en målgrupp och sedan få målgruppen att tycka du är riktigt, riktigt bra genom att utveckla produkt, kommunikation etc för dem. Jag kan utveckla tänket i något blogginlägg längre fram om ni vill?
Nu ska hämta upp LAXsushi och sedan möta upp Isa och Carlos på tåget!
Vi hörs sen! Tjing!
Etiketter: dag-för-dag, DagensLax, marknadsföring
4 kommentarer:
ja det låter ju bra. Hur många annonsörer ska ni ha åt gången? kanske 10 st. Och ni ska få in 50 lax per månad de kommande två månaderna. Då borde det kosta 5 lax per annonsör och månad om de vardera får lika mycket exponering. Eller har ni andra intäktsströmmar?
Nu vill man veta fortsättningen... :)
Kundfokus är en viktig bit i det hela. Hur många företag har ni startat tidigare själva???
Uppsala! Härligt =) hur länge blir ni där?
Bjuder gärna gänget på ett glas vin i järnhandeln om ni är kvar sent (typ 22.15) ikväll.
Allt gott/
100lax supporter
Inkomsten, kolla dag 34 som Carlos precis skrev så ser du hur vi tänker kring intäkterna.
Martina, jag har startat ett företag sen innan Kvinnoliv - som vänder sig till kvinnor 50+. Och är på gång med två till förutom 100lax. Carlos däremot vetefasen. 10-tals på ett ungefär?
Ebba, vi var inte kvar så länge tyvärr. Hade varit sjukt trevligt. Nästa gång!
Skicka en kommentar
Alla som vid den tredje månadens slut har kommenterat mer än hälften av dagarna, är med och delar på den första månadsvinsten som överstiger 100.000 kronor.
Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]
<< Startsida